Lutning av babyskydd

Resa utomlands eller inom Sverige? Dela med dig av dina erfarenheter.

Lutning av babyskydd

Inläggav godishanna » 05 feb 2011, 16:25

Undrar hur mycket man ska luta babyskyddet framåt/bakåt, hur vet man när det är lagom. Vårat babyskydd har som en liten indikator på sidan som blir röd när man lutar för mkt åt ngt håll, men jag tycket spannet är ganska stort. Man kan luta några dm åt båda hållen innan den blir röd... Som det är nu känns det som om det är ganska obekvämt för bebisen, hakan mot bröstet nästan och jag är rädd att andningen påverkas. Men mer bakåtlutad visar indikatorn rött...
Lillebror Alve född 130703
Bild

Sötaste Vidar född 110112
Bild
Användarvisningsbild
godishanna
Alltid online

Bor: Hurva

Re: Lutning av babyskydd

Inläggav soffilina » 05 feb 2011, 18:12

hm vad är det för skydd? det vi har klickar jag bara i insattsen å där sitter det, jag kan inte påverka lutningen alls....
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav godishanna » 05 feb 2011, 20:43

Det är ett Acta Graco köpt ny men inte den nyast modellen. Har en bas och det är ju jättesmidigt att bara klicka i, men stor skillnad när den står på marken utan basen och när den är i basen. Vet inte om det kan vara sätena på bilen som är för mkt lutade. Men ändå skumt att den kan monteras så upprätt att bebis "tappar huvudet" men ändå visar indikatorn ok. Ser så obekvämt ut :( Nu kan jag inte luta den mer bakåt men han har ändå hakan mot bröstet typ... Vilken lutning ska man ha egentligen?
Lillebror Alve född 130703
Bild

Sötaste Vidar född 110112
Bild
Användarvisningsbild
godishanna
Alltid online

Bor: Hurva

Inläggav Millisen » 05 feb 2011, 20:48

Jag vet att vi också funderade mkt på det där när våran son satt i babyskyddet.
Åk till idn närmaste återförsäljare av bilbarnstolar och be dem hjälpa dig att installera den rätt, de är de skyldiga att hjälpa dig med.

Jag och sambon diskuterade just det här idag att det vore skönt om det fanns något ställe man kunde åka till och få hjälp med stolarna rätt installerade så man känner sig trygg till 100%, är så rädd att ngt blir fel när man gör själv. Men som sagt babybutikerna kan i de flesta fall hjälpa tilll. De gjorde dem med våran bilstol som vi har nu till sonen. :)

Lycka till!
Bild

Bild

MA Sep -10 v.12 Fostret dött v.8
Millisen
Alltid online

BF: 110812

Återgå till Resa med barn