Maja kommer till världen

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

Maja kommer till världen

Inläggav MC_86 » 03 feb 2010, 18:00

Min låånga förlossning som gav oss vår lilla Maja!
Varning för låååååångt inlägg!

Fredag/Lördag 15/16 januari 24.00
Har haft molande mensvärk under ett par dagar men inga direkta värkar. Men nu kom dom. Några stycke under natten men inget regelbundet. Duschar nästan hela natten och morgonen när värkarna kommer. Ibland har jag dem med 6 minuters mellanrum - sen helt plötsligt är de uppe i 30 minuters intervaller. På dagen går en del av slemproppen och det blöder hela tiden efter det. Ringer förlossningen och kollar att detta är ok. Och det var inget att oroa sig för. Runt fem tiden på eftermiddagen misstänker jag att fostervattnet har börjar sippra - då det är ljusrosa, tunna flytningar istället för mörkbrunt blod.

Vid 20.00 åker vi in till förlossningen för att se om det har varit en tidig vattenavgång eller inte. Och det var det. Fick CTG på mig och bebben mådde super. Hade en värk under den tiden och en doktor undersökte mig och konstaterade att vattnet hade börjar sippra. Så nu hade vi 48 timmar på oss att få igång förlossningen själva - annars skulle det bli igångsättning. Så hem och sova...

Söndag 17/1
Efter midnatt börjar värkarna komma ganska ofta igen. Denna gång är de starkare men fortfarande inte regelbundna. Fortsätter med att duscha och ha värmekudde på magen för att lindra smärtan. Vankade hemma hela dagen och försökte göra allt för att få dem mer regelbunda...

Ringer förlossningen vid 20.00 och förklarar att jag är heelt slut och att jag inte orkar mer snart. Hon säger bara - vänta hemma några timmar till och hör av dig sen. ÅHHHH vad sur och ledsen jag blev. Men gjorde som hon sa.. Klockan 23 orkade jag inte mer och ringde in igen. Hon sa åt mig att åka in.

Väl inne på förlossningen var jag öppen 4 cm - hon tryckte om mig till 5 cm men värkarna var fortfarande oregelbundna. men vi fick vara kvar. Så fort vi fått vårt rum startade värkarna komma - vattnet forsade ner på golvet och nu var det på g...

Måndag 18/1
Andades igenom värkarna i några timmar (ingen koll på tiden längre). Sen orkade jag inte mer - då kom lustgasen fram. Oj vad läskigt och svårt det var. De var tvungna att sätta på mig CTG för mina värkar igen så min sambo kunde se hur värkarna kom och vägleda mig när jag skulle ta lustgasen - det behövdes verkligen. För när jag andades lustgasen hade jag svårt att känna när värken var på väg ner - så tog bort lustgasen mitt under värken vid flera tillfällen. Lustgasen fungerade superbra under en tid men sen vid 6 tiden fick jag epidralen. När narkosläkaren kom in tror jag att jag blev så nervös att jag drog i mig för mycket lustgas och började hallucinera! Vaknade av att barnmorskan och Johan stod och asgarvade - märkte då att jag också asgarvade.. kunde inte sluta! Var verkligen superkul! Narkosläkaren var mindre nöjd då jag skulle ligga helt still. Eftersom jag dragit i mig så mycket lustgas så kändes inte nålen vid epiralen någonting alls.. Och Oj OJ OJ vad underbart det var när smärtan försvann. Fick sova fram till 8. Det var verkligen behövligt.

Mina värkar var fortfarande inte tillräckligt starka så de fick sätta in dropp för att få upp dom lite. Var nu öppen 10 cm men bebben låg för högt upp i bäckenet. Under hela tiden tog de blodvärde på bebbens huvud föratt hålla koll på att hon/han mådde bra.

Mitt under en värk med lustgasen känner jag att "shit jag bajsar på mig!". Sa åt kin sambo vad som händer och han ringde på barnmorskan. Hon kom in och var överlycklig. Vad bra! Sa hon bara och torkade rent...

Vet inte när eller hur men helt plötsligt behövde bebben tas ut. Sugklockan togs fram. Nu kom den riktigt smärtan. I varje värk skulle jag nu krysta samtidigt som de drog i klockan. Det gjordes 5 sånna försök men klockan lossnade bara. Då kom tången fram. Samma sak här - jag krystar de drar, sliter och vrider i mitt underliv. Jag kände hur det sprack, sved och hur jag gick sönder. Men rätt varje var 12.06 kom ett skrik och sen låg en kletig bebis på mitt bröst!

All smärta jag haft försvann på ett nafs och tårarna sprutade på oss både. Kom på efter ett tag att jag inte visste vad det var för något. Det är en flicka fick jag höra då! Helt underbar liten skrikande flicka! Min sambo fick klippa navelsträngen.

Nu höll de på i mitt underliv med bristningar osv men det rörde inte mig ryggen. Jag hade min älskling på mitt bröst som ganska direkt hittade bröstet. Överläkaren konstaterade att jag behövde opereras. Inte ens det rörde mig ryggen just i det tillfället.

Jag hade spruckit i en muskel i slidan, hela mellangårds muskeln var helt av och både den inre och yttre ringmuskeln var helt av. AJ säger jag nu! Jag inte sitta, jag inte gå, kan knappt bajsa osv.... Men allt läker ju! Och detta har gett mig min dotter. Min egen dotter (eller vår dotter) som ger oss så himla mycket kärlek varje dag att smärta är ingenting längre!

Detta är min förlossning. En lång och jobbig sådan men allt är det värt när man nu ligger jag tittar på sin dotter!
maja.jpg
(14.52 KiB) Nerladdad 2441 gånger
Användarvisningsbild
MC_86
Alltid online

BF: 130811
Bor: Sthlm

Re: Maja kommer till världen

Inläggav Bitte » 03 feb 2010, 18:05

Grattis!! Vilken pärs, men gud så söt hon är!!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bitte
Alltid online

BF: 100521
Status: Lycklig

Inläggav MariaTheres » 03 feb 2010, 18:25

Oj vilken söt liten Maja! Grattis grattis! Och väldigt bra kämpat :D
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav sara islam » 03 feb 2010, 21:16

Grattis :)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sara islam
Alltid online

Status: mamma

Inläggav Ailenroc » 04 feb 2010, 19:31

Grattis igen :)
Hoppas allt läkt ordentligt, kan inte ens föreställa mig hur det känns/kändes. Jag sprack ingenting men tyckte ändå att det var lite jobbigt att sitta osv :oops:
Bild
Ailenroc
Alltid online

BF: 100128
Status: Nybliven mamma

Inläggav Mirella » 16 mar 2010, 16:13

Nää men gud va fin hon är!!! :D
Mirella
Stammis

BF: 100823
BIM: 090917