Majmammor 2014

Här träffar du fler som har fått barn i maj 2014!

Re: Majmammor 2014

Inläggav Esj » 16 maj 2014, 17:37

Jag har köpt en sån på förmiddagen idag. Åh hjälp vilken skillnad! Lite svårare att avgöra om hon verkligen får i sig nått eller bara ligger och "snuttar". Men det lär vi oss nog. Jag tänker ändå försöka härda brösten utan nån gång då och då. Är ju mer praktiskt utan. Men för nu är det verkligen en befrielse!!
Esj
Stammis

Inläggav grynet_å_jag » 17 maj 2014, 17:49

Jag har fortfarande inte fått äran att träffa min bäbis jessica84. Igångsättning på onsdag om inget händer innan dess, just nu tvivlar jag starkt på min kropps förmåga...

Låter som du haft en tuff start. Hoppas det går bättre med amningen nu.

Hänger i Facebookgruppen nu, kom dit du med!!
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Angelina_22 » 22 maj 2014, 20:30

Hej på er!
Antar att de flesta håller till på facebook nu, då jag inte använder mig av det så får jag väl ändå skriva en liten uppdatering här. 8)

Här har det fötts en liten lillebror - han föddes den 11/5 så han kom några dagar tidigare än BF. Tur var väl det då han var tillräckligt stor ändå. :wink: Han var 54 cm lång vid födseln och vägde 4405 gram, 38 cm i huvudomfång. Så trots att han är lillebror så var han något större än storebror Melker var när han föddes.

Det gick snabbt denna gång, sist tog det ju ca 3 dygn med Melker så jag var ju inställd på något liknande denna gång. Men det blev väldigt annorlunda. Ca klockan 01.00 söndagen den 11/5 märkte jag att slemproppen var på gång att lossna, blodigt slem när jag var på toa. Hade inget ont eller så, gick och lade mig igen och somnade. 3 timmar senare ca klockan 4 på morgonen vaknade jag och tyckte att jag började känna av lite värkar - uthärdliga men jag fick ändå rätt snabbt börja koncentrera mig på att andas igenom dem. Ringde till förlossningen och de sa att för omföderskor skulle man komma in om man hade 2 värkar på 10 min. Jag sa att jag avvaktar lite, ville inte åka in för tidigt och bli hemskickad igen. Var ju fortfarande inställd på att detta kommer att ta lång tid som sist... Värkarna blev snabbt mer intensiva och kom med täta mellanrum, jag ringde till mina föräldrar som skulle komma och ta hand om storebror Melker som låg och sov.

Efter kl 6 någon gång fick jag inse att vi nog borde åka in till förlossningen ändå, så jag ringde och sa att vi skulle åka in strax - vi har ju ändå ca 45 min bilfärd dit. Tog mig knappt ut till bilen - värkarna kom så tätt och satt så långt ner så jag kunde knappt gå. När vi kom till sjukhuset fick sambon köra mig i rullstol upp till förlossningen - inte en chans att jag kunde gå upp dit då. Kommer knappt ihåg när vi kom in till förlossningen, jag var så koncentrerad på att ta mig igenom värkarna då. Såhär i efterhand vet jag att jag skrevs in kl 7.30 ca, blev undersökt kort därefter och de konstaterade att jag då var öppen 10 cm redan! :shock: Efter min förra erfarenhet kan jag fortfarande inte fatta att det kunde gå så fort!

Då jag redan var öppen 10 cm rådde barnmorskan mig att strunta i ryggbedövningen denna gång, vid min förra förlossning använde jag lustgas och fick ryggbedövning. Denna gång blev det faktiskt bara lustgas - jag visste först inte om jag skulle våga strunta i ryggbedövningen men så blev det. Jag ångrar det inte heller, av min erfarenhet så hjälpte inte ryggbedövningen något särskilt när man väl skulle krysta ändå.

10 cm öppen var jag alltså när jag kom in, men barnets huvud stod fortfarande relativt högt upp och vattnet hade inte gått ännu. Fick ligga och jobba med lustgasen för att ta mig igenom värkarna som snabbt blev väldigt intensiva och vid en av undersökningarna gick vattnet. Efter det gick det väldigt snabbt, rätt vad det var kom krystvärkarna igång och bebisen stod redan mot bäckenbotten. Efter 11 minuters krystvärkar så föddes det en liten pojke kl 11.41. Och jag var mest förvånad över att det redan var över. :wink: Så denna förlossning blev för mig en betydligt mer positiv upplevelse än den jag var med om med Melker, även om jag gick sönder ungefär lika mycket - det gamla ärret gick upp igen. Men efter den här förlossningen var jag så pass pigg att jag orkade titta på min bebis och känna mig glad. Han började amma med en gång också vilket kändes bra. Och så fick vi ligga och ta igen oss och vara ifred ett bra tag innan de flyttade oss från förlossningsrummet.
När Melker föddes var det mitt i natten och de hade väldigt bråttom med att vi skulle upp och vidare till BB. Det var skönt att det var mer lugn och ro denna gång, vi hann dessutom bara träffa ett personalteam. När Melker föddes bytte vi ju personal minst 3 gånger eftersom det tog sån tid. Den här gången var det ju samma barnmorska och undersköterska som skrev in oss som sedan var med när bebisen föddes. 8)

Så för att sammanfatta så blev det en snabb och mycket intensiv förlossning den här gången, sjukt ont gjorde det förstås. Men jag upplevde det ändå som sagt som mer positivt och hade betydligt mer ork kvar när han väl var född. Så jag känner mig nöjd med hur det gick till när Melkers lillebror kom till världen.

Än så länge är lillebror en snäll bebis som vill äta jämt när han är vaken och sen sover han som en stock mellan varven. Amningen fungerar än så länge jättebra denna gång, mjölken kom igång snabbt - antagligen för att det bara är typ någon månad sen jag slutade amma Melker en liten stund på kvällarna. Lillebror har också varit duktig med att ta rätt tag, det var lite mer krångel med Melker i början. Sen har jag inte fått några sår eller så denna gång vilket ju också underlättar - det har väl blivit härdat efter att man ammat första barnet. Så en hel del har faktiskt varit lättare denna gång än det var första gången, det blev inte en sån chock denna gång. Man visste ju redan innan vilken omställning det blir med en nyfödd...och när man redan har en så är man väl van vid att inte ha någon tid knappt för sig själv. :? :wink:

Sen är det ju mer intensivt på ett annat sätt denna gång, det är ju inte bara bebisen man har. Man har ju även en 2-åring som behöver ha uppmärksamhet med, det har gått hyfsat nu när sambon också haft pappadagar - tuffare blir det förstås när man är mer hemma ensam med båda. Men man vänjer sig väl och hittar strategier för att lösa vardagens bestyr ändå hoppas jag. Det viktigaste får ju ändå vara att se till att båda barnen mår bra i första hand iallafall. Städ, tvätt och allt det där får väl hinnas med så gott det går... :?

Hoppas ni andra Majmammor mår bra med era bebisar! :D
Användarvisningsbild
Angelina_22
Alltid online

Inläggav Esj » 24 maj 2014, 13:54

Hej Angelina! Det kanske bara är du och jag som inte hänger på fb? Det är då väldigt ödsligt här. Grattis till din pojke! Ta hand om varandra. :)
Esj
Stammis

Inläggav jessica84 » 26 maj 2014, 08:54

Grattis till lillkillen Angelina! Skönt att denna förlossning kändes mer positiv!
Jag hänger lite på fb, men mestadels går min tid åt till att amma, trösta och bära lilla Miranda ;) har ätit antibiotika nu och både jag och tuttarna mår bättre, fortfarande lite såriga vårtor men amnvänder silikontuttarna, så det går fint! Hon har även börjat öka i vikt nu när amningen rullar på igen :)
Hur går det mad amningen Esj?
jessica84
Alltid online

BF: 151126
Status: 31år, väntar andra barnet

Inläggav Esj » 26 maj 2014, 12:49

Jessica84 Vi kämpar på med amningen. Höger bröst fungerar riktigt bra. Men vänster gör fortfarande så fruktansvärt ont. Vårtan har läkt så jag har inte sår längre men det känns ändå som att hon suger krossat glas ur bröstet. Jag storgråter varje gång. Undrar vad man kan göra eller var man kan vända sig för hjälp. Att det kan vara så stor skillnad på olika bröst. :(
Esj
Stammis

Inläggav jessica84 » 28 maj 2014, 11:45

Esj: Här i GBG har vi en amningshjälpsmottagning kopplad till varje BB som jag har vänt mig till, har varit guld värt! Du har även rätt att få råd och stöd från BB tills bebisen är tre månader tror jag att det är. Så vänd dig dit först och fråga vem du kan få råd från. Lycka till!
jessica84
Alltid online

BF: 151126
Status: 31år, väntar andra barnet

Föregående

Återgå till Majbarn 2014
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(http://api.minbebis.com/articles.json?category=all&count=6&size=medium&sortorder=latest): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 12: Invalid argument supplied for foreach()