Majmammornas FL-berättelser

Re: Majmammornas FL-berättelser

Inläggav indicaana » 01 jun 2011, 19:39

Wow Miss_K vilken tuffing du e! Tänk om jag kunde haft sånt fokus också! Grattis å skönt att allt gick bra (trots lavemangsbiten).
Användarvisningsbild
indicaana
Alltid online

BF: 110506
BIM: 100827
Status: En bäääbis

Inläggav Miss_K » 02 jun 2011, 08:56

:) Fast jag måste säga att det var verkligen skillnad mot förra gången, så man lär sig verkligen något av att ha gått igenom det tidigare. Hur man blir bemött spelar verkligen extremt stor roll.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav förstagångare » 07 jun 2011, 00:29

Så ska jag äntligen försöka hinna skriva ner min FL-berättelse. Blir säkert lång, för jag är otroligt dålig på att skriva kortfattat :)

Det hela startade med att vi torsdagen den 19.5 hade en tid till eventuell igångsättning. Kom in på födoavdelningen och blev undersökt av en helt underbar BM, som också själv var gravid :). Hon konstaterade att CTG såg superfint ut, dock inga sammandragningar, vilket var lite konstigt eftersom jag var 3 cm öppen till allas förvåning. De hade mycket bråttom på avdelningen den dagen, så vi blev hemskickade igen, och fick en tid till igångsättning dagen därpå.

På fredagen kom vi in 8.30, och fick en annan BM + BM studerande. CTG kördes igen, allt såg fint ut, dock inga sammandragningar annat än små små, som jag inte alls kände.Var öppen 3-4 cm. En timme senare kom gårdagens BM, då de andra skulle vidare. Hon tog vattnet på mig, och då det konstaterades via UL dagen före att jag hade MASSOR med vatten så forsade det ut...Blev påklädd världens största blöja och så gick vi ut på promenad, sambon och jag. Åt en glass och njöt av värmen och solen. Förhoppningen var att promenade skulle sätta igång spontana SD, men icke sa nicke.En timme senare kom vi in igen och fick ett rum med badkar. Dock sa BM att jag INTE fick föda i badkaret pga att bebisen var så stor och jag är så kort (det hade ju den BM jag gick hos under graviditeten glömt att informera mig om att om bebisen är stor och jag liten så får man inte föda i vattnet).

Kl 12 åt vi lunch och efter det fick jag värk-dropp för att få igång värkarna, samt CTG. Först kände jag ingenting, men ni kan tro att festen snart kom igång...AJ såna värkar jag fick! De ökade droppet var halva timme, och att det var effektivt är det ingen tvekan om. Värkhelvetet började på allvar kl 14. Inte läge för badkar ännu tyckte BM, så vi andades i kapp, BM, sambon och jag :). Det hjälpte lite grann.
14.25 är det inte roligt att andas mera tycker jag, så ber om smärlindring (kaxig som jag var tackade jag ju nej till morfin, epidural osv...men men men...;). Fick akupunktur, en nål i pannan och 4 i magen. Ingen effekt alls!
14.30 tar vi CTG igen och voilá, värkar med 3 minuters mellanrum. Dags för badkar (jag jublade)
15.00 ger min BM rapport till nästa BM + en studerande (och vilken BM-studerande,heeeeelt underbar och hjälpte mig under hela resten av förlossningen).
15.10 tycker jag att de kan sluta rapportera för nu har jag ONT som in i h*lvete. Badkaret har inte hjälpt.Kommer upp från badkaret och upp på sängen igen, får syrgas.
15.30 vrålar jag efter epidural (där försvann den kaxigheten :) ). Kan se i rapporten som jag har en kopia av, att jag har meddelat att jag inte klarar detta psykiskt mera. Hehe, det har jag inget minne av.
15.45 kommer det en anestesiläkare in, en man från Indien som dock pratade fin dansk, men jag förstod inte ett ord av vad han sa, så ont hade jag. Enligt sambon har jag bett läkaren sluta prata och bara göra det han ska, snabbt :)
16.15 har jag inte ont längre och är beredd att gifta mig med den indiska läkaren :D :D , han är min hjälte!!!Livet ler och Pia är i mycket gott humör :). Sover en timme, snackar med alla som kommer förbi och tänker att om resten av förlossningen går såhär smärtefritt så kan jag utan tvekan föda när som helst igen
18.30 börjar de öka på värk-droppet igen, men epiduralen tar de värsta smärtorna.De konstaterar också att jag är helt öppen nu, alltså 10 cm. Bebisen får satt en sån "elektrodgrej" på huvudet, så att de kan följa med ännu bättre hur hon har det. Hon har det superfint hela tiden
21.00 Diskussion med läkare, då jag har varit öppen så länge nu. Görs ett UL, och CTG, allt ser fint ut. Har stått på knä och lutat mig mot sängkanten en lång stund, men vill ner och ligga igen, för har rätt ont nu.Mest ont på höger sida, så BM-studeranden föreslår jag lägger mig på höger sida för att få mest effekt av smärtestillande. Det hjälper.
21.15 börjar jag känna pressbehov. Läkaren har varit inne och berättat att prognosen för helt normal förlossning är god.
21.50 stänger de av epiduralen :(. Provar en sån pall som man kan sitta och föda på, men det känns väldigt obekvämt så den skippar jag efter 5 min. Börjar få ordentliga pressvärkar.
22.25 Får instruktioner i aktiv pressteknik, som jag försöker följa, men det är svårt för jag har så ont i ljumsken på vänster sida. De kan inte ge mig mer smärtestillande för smärtan i ljumsken, för det skulle påverka bebisen för mycket. Görs ett CTG, bebisen har det "superflott" som det står i rapporten.
22.50 börjar det diskuteras förlossning med hjälp av sugklocka. Vid det laget har jag inga krafter kvar, och gör inget annat än skäller på personalen och sambon...Bland annat säger jag att nog är det märkligt att de inte kan ge mig smärtestillande mot det i ljumsken, för jag är ju faktist på ett sjukhus och jag frågar dem om jag blir tvungen att gå hem efter mina egna panodiler ;)
23.00 kräver jag att det ska göras ett kejsarsnitt NU, jätte jättearg är jag :). Läkaren stirrar mig stint i ögonen och säger att det går inte med kejsarsnitt nu mera, för bebisen är nästan ute. Jag stirrar tillbaka och vrålar att han ska ta ut ungen nuuuu!
23.05 kommer en läkarstuderande och sätter sugklockan.
23.17 föds Elsa, 2 "sug" med klockan behövs. Det gjorde inte det minsta ont med sugklockan, och jag är mycket förvånad över att hon är ute nu.
20 sekunder senare ligger hon på min bröstkorg :)

Sen går det ett par timmar innan jag blir körd ner till operation för att sys. Vägrar narkos, så jag får en epiduraldos till, och de fixar det de ska sy. 4-tiden på natten får vi ett rum på BB och äntligen lite sömn.

Häftig upplevelse, och en superfin Elsa är belöningen :)
Bild
Bild

MA 7+5 (maj 2010)
MA vecka 7 (mars 2013)
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav Miss_K » 07 jun 2011, 10:19

Låter smärtsamt, skönt att du verkar tyckt att det inte var så farligt med sugklockan ändå? Sen får man ju de där fantastiska små sakerna vilket ju är en fantastisk belöning :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

Inläggav förstagångare » 07 jun 2011, 10:45

Nej, sugklockan tog inte det minsta ont. Jag hade så ont i vänstra ljumsken, så kände ingen annan smärta. Kroppen är allt bra underlig...i samma stund som Elsa kom ut, så var ljumsksmärtan borta. Och jag var MYCKET förvånad då de sa att jag hade fått 3 gradens sprickningar, för jag hade inte det minsta ont.
Bild
Bild

MA 7+5 (maj 2010)
MA vecka 7 (mars 2013)
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav Barn är underbara » 07 jun 2011, 11:58

Stort grattis till er som fått. Blir så berörd av alla fl historier, vackert att föda barn. Trots läskigt lavemang och mammas vrål.
Tänk att den dagen för alltid finns i era hjärtan, dagen då h#n kom till världen.
kram
Barn är underbara
Alltid online

BF: 110510
Status: Äntligen är han här vår Wilmer

Inläggav DessiDessi » 10 jun 2011, 13:24

Underbart att läsa om era förlossningar! Visst är den en härlig känsla! Och så mycket man har glömt redan... Tiden går så fort!
Bild

Bild

090825 - Missfall v. 5
100114 - MA v. 10 + 5

110421 - Vilmer föddes!
DessiDessi
Alltid online

BF: 121210
Status: Mamma till Vilmer

Inläggav Valyria » 16 jun 2011, 08:29

110612 klockan 06.41 föddes våran lilla Alice.
Hon vägde 3620 g, var 50cm lång och huvudomomfång 35, 5 cm.

Tänkte försöka mig på en förlossningsberättelse :-)

Hade en väldig mensvärk natten till Lördagen, 11/6 och såg på morgonen att jag hade en brunaktig flytning. Ringde förlossningen eftersom att vi ändå skulle dit nästa morgon för eventuell igånsättning. Men hon sade att det var fullt normalt och bad mig stanna hemma tills värkarna började.
Gick hemma och ville bara få igång värkarna, tänk vad skönt att slippa igånsättning...

Klockan 19.00 på kvällen börjar jag känna småvärkar. De kommer inte tätt.
Men fram imot 20.00 börjar det bli mer jämt, och jag känner att nu ska vi in. Struntar i vad de säger.
Klockan 21.35 kommer vi fram och jag visar bindan som under kvällen fått mer gojs i sig.
"Oj, de är nog vattnet som börjat gott..." Alltså tidig vattengång och de tar mig mer på allvar.
Ännu mer när de ser att jag är öppen 4 cm .

Får ligga med en sändare som mäter värkar, men den funkar inte. och bebis är för pigg för sin sändare så hon får en elektron på huvudet.
Ligger där med värkar som inte registreras men det gör ondare och ondare.
23.58 ges kvaddlar. Hjälper inte så luftgasen sätts in. Skönt att fokusera på något annat.
03.21 ges ryggmärgsbedövning.
05.40 öppen 8-9 cm.
Börjar strax efter känna att det trycker neråt. De tar det lungt och säger att inte är bråttom. Sebbe börjar titta på hjärtljuden och påpekar att de sjunkit. Då blir det en väldig fart och de upptäcker att bebisen är på gång.
De kallar sedan in fler läkare eftersom att hjärtljuden inte går upp.
De börjar misstänka att moderkakan lossnat och hämtar en sugklocka eftersom att nu är det bråttom.
Använder sugklockan och ber mig krysta när värkarna kommer. Men värkarna kommer knappt (vanligt när moderkakan lossnat). Får dropp som hjälper till.
06.41 kommer Alice till världen. Tyvärr får jag inte henne på bröstet. Hon är otroligt blek och de måste ta ut henne ur rummet och Sebbe följer med. De misstänker blodbrist eftersom att moderkakan lossnat.
Ligger kvar och är otroligt borta av allt som händer, inte riktigt medveten om situationen. Vet bara att de sprungit ut med mitt nyfödda barn, vilket gör mig otroligt orolig.

Men Sebbe kommer sedan in och säger att hon mår jättebra, ingen blodbrist som man trott.
Men de vill att vi går ner till 33:an och tar prover. Utifall ngt annat är fel.
Det visar sig att allt ät bra. Får henne på bröstet 09.35 och hon vill direkt till mammas tutte. Lycka<3
Blir kvar på BB 48 timmar p.ga tidig vattengång och eftersom att Alice blir extra uppkollad.

Nu är vi hemma, kom hem förrgår 14/6. Alice fick gå på en extra koll igår eftersom att barn som födds med hjälp att sugklocka kan lättare bli mer gula och de tyckte hon var på gränsen i första mätningen. Men hon mådde bara bra och har bara 20 g kvar till födelsevikten är uppnåd. Inte undra på som hon äter ;-)
BildBild
Valyria
Stammis

BF: 110528

Inläggav Miss_K » 16 jun 2011, 10:36

Grattis till lilla Alice !:D Skönt att allt ändå gick så bra :), men jag blir ändå så irriterad på detta att man ska behöva säga till osv ...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

Inläggav Valyria » 16 jun 2011, 15:01

Tack :-D är så lycklig så!
Ja jag tycker det är irriterande. Tur att min fästman var väldigt nogrann med allt.
BildBild
Valyria
Stammis

BF: 110528

FöregåendeNästa

Återgå till Majföräldrar 2011