Mammaledighet slut om 2 dagar + gravid

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Mammaledighet slut om 2 dagar + gravid

Inläggav Twiggy » 25 aug 2010, 13:09

Ja imorgon är min sista dag som mammaledig! Varit underbart att vara hemma med min älskade son i 1 år och nästan 3 månader! Men nu är frågan! Jag har inget jobb att återvända till och min son står fortfarande i kö till dagis! Är gravid igen med BF 18 Februari! Så tänkte ta ut mammaledighet i Januari redan så kan göra i ordning det sista och bara ta det lugnt innan bebis 2 kommer!

Så min fråga är nu Ska jag söka jobb och jobba till december om jag nu inte får ett jobb vart kan jag få in lite pengar från då? Min fästman har fast jobb men jag avskyr tanken på att han ska stå för allt i några månader!!

Sen är det ju svårt att söka jobb och börja jobba då jag inte har dagisplats till Nemo. Och fästmanen har ingen möjlighet att ta ut sin pappaledighet just nu!
Bild
Bild
Bild
Twiggy
Stammis

BF: 100830

Re: Mammaledighet slut om 2 dagar + gravid

Inläggav mammaknasboll » 25 aug 2010, 13:30

Har du jobbat innan din mammaledighet? Tänkte på A-kassan, har du det är det bara ta kontakt med din a-kassa och höra vilka papper som ska in. I vilket fall så ska du ju anmäla dig arbetslös på arbetsförmedlingen och har du inte rätt att stämpla borde du hamna i deras aktivitetsgaranti vilket borde gå några slantar, inte mycket kanske med ngt i alla fall.

Det dära med dagisplats ordnar sig ändå, när jag var arbetslös och ännu inte fått dagisplats fick jag skriva ett intyg på att jag väntade plats och hänvisa till den personen som samordnar dagisplats i min kommun. Hade annars inte fått pengar från A-kassan då de kräver att du ska ha barnomsorgen ordnad...
mammaknasboll
Stammis

Inläggav Twiggy » 25 aug 2010, 13:51

Nej tyvärr var jag arbetslös när jag blev gravid med sonen! Så ingen a-kassa här inte. men får göra som du säger gå till arbetsförmedlingen och skriva in mig! Har jag att göra på fredag =)

Oki, ja jag får hoppas det löser sig snart med dagisplats iaf! För här i Landskrona så sätter dom en på ett vuxendagis typ och sitta framför en dator från kl 8 till 1530 varje dag! Så får hoppas det löser sig riktigt snart såfall!!
Bild
Bild
Bild
Twiggy
Stammis

BF: 100830

Inläggav mammaknasboll » 26 aug 2010, 07:53

Lycka till och hoppas det löser sig till det bästa, är ju trots allt valår och då bråker det finnas "snällare" åtgärder att få hamna i =)
mammaknasboll
Stammis

Inläggav isa9 » 26 aug 2010, 09:19

Annars är ju vårdnadsbidraget ett alternativ,om du ändå inte har barnet på dagis. Fast det är ju ingen stor inkomst direkt.. 3000 i månaden,men det är ju bättre än inget :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
isa9
Stammis

Återgå till Ekonomi & Jobb