Mår dåligt på jobbet

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Mår dåligt på jobbet

Inläggav mamasandra » 27 okt 2010, 20:28

Hej alla! (varning för lång text, men hoppas ni kan hjälpa mig...)

Min situation är just nu såhär.
Jag är gravid (v. 7) och har precis fått ett nytt jobb som är hyfsat välbetalt, så därför kunde jag inte tacka nej när jag fick det. Det ända jag hade i tanken "börja spara ihop pengar till bebis!" så därför tog jag det, för pengarnas skull ENBART. Det kändes aldrig bra att börja, var osäker på om jag skulle ta det, kändes fel redan från början. Nu har jag snart jobbat där i en vecka.

Jobbet är ett kontorsjobb, och tjänsten är på heltid. Däremot är jobbet fruktansvärt pressat, stressigt och arbetsuppgifterna är tyvärr väldigt tråkiga, och jag känner ingen samhörighet med kollegorna. Jag har haft väldigt ont i magen de senaste dagarna sen jag börjat där. Jag tänker på jobbet när jag ska somna, gråter och har ont i magen, mår illa. Ibland krampar det till ordentligt, och jag känner ångest och olust.
Ibland är det så illa att jag måste vika mig dubbelt, och det har hänt att jag börjat gråta, både för smärtan, och för att jag inte gillar jobbet.

Jag känner på mig att plutten i magen känner hur jag mår :( Det jag skulle vilja, är att kanske jobba hemifrån, eller ha någon typ av halvtidstjänst, eller kanske till och med vara hemma och vila några månader för att bara ta hand om mig själv och bebisen. Men då kommer jag ju till det ekonomiska. Hur skulle jag klara mig om jag slutar?
mamasandra
Nykomling

BF: 110622
BIM: 101011

Re: Mår dåligt på jobbet

Inläggav Ida1 » 27 okt 2010, 21:09

Du ska ju inte gå till jobbet om du mår dåligt. Dem brukar ju känna att bebis i magen påverkas av hur man mår.
Har du jobbat mycket innan? Rätt till akassa?
Ida1
Stammis

Inläggav mamasandra » 27 okt 2010, 21:23

Precis, det känns verkligen inte bra att jobba där eftersom jag vantrivs och mår dåligt, det tar emot för mycket :( frågan är när jag borde säga upp mig isåfall...

Tyvärr har jag inte jobbat så mycket innan, har mest pluggat och haft lite småjobb i korta perioder här och där. Jag har frågat om A-kassa men det har jag tyvärr inte rätt till.
mamasandra
Nykomling

Inläggav sommar76 » 27 okt 2010, 21:49

Hej !
Vet hur det är att må dåligt på jobbet, själv hade jag precis börjat jobba extra på ett jobb när jag var i v 6,7 började må illa o sådär. Jag hatade stället :x och gav det inte en chans. Nu med facit i hand och med hormoner som sprutade då ångrar jag att jag inte gav det lite tid.

Du ska givetvis göra som du känner men jag tycker du ska ge det ett försök, alla jobb och nya arbetskamrater är lite jobbigt i början.
Sedan är det ju det där med föräldrapenning.........

Lycka till
sommar76
Nykomling

Inläggav mamasandra » 29 okt 2010, 14:21

Äsch, jag gav upp. Vaknade varje morgon med magsmärtor och grät när jag skulle sova, var en plåga att sätta sig på tåget för att åka dit och väl där var det ju inget kul. Känner en enorm lättnad just nu :) fyyy vad skönt! Klart man ska ge allt en chans.. men ja. Jag har eventuellt möjlighet till ett annat arbete där jag kan jobba hemmifrån, tror det kommer passa perfekt :) dock är det endast provisionsbaserat.. Alltså ingen fast lön. Någon som vet hur det blir med föräldrapenning om man har ett enbart provis-baserat jobb? Hur fungerar det över huvud taget med föräldrapenning? Har inte riktigt koll på FK....
mamasandra
Nykomling

Inläggav Je78 » 29 okt 2010, 14:49

Det där med f-kassan är rätt krångligt, tyvärr. Föräldrapenningen baseras på hur mycket du har jobbat innan. Typ, jobbar man heltid så får man ut sgi, 80% av lönen och då måste man ta ut föräldrapenning 7 dagar i veckan. Sen måste man ha haft jobbet i minst 6mån för att få räkna med det huvudtaget. Annars hamnar man på minimum beloppet.

Har själv krånglat med detta väldigt mycket det senaste. Jag själv tycker att jag får ut lite å då har jag jobbat heltid innan jag fick Lukas.

Hoppas du fick lite klarhet. Är det nåt du undrar, så fråga. Ska försöka svara så gott jag kan.
Önskar dig lycka till.
Bild

Bild
MA aug 08
MA nov 09
Je78
Alltid online

Status: Två barns morsa :)

Inläggav Malin_90 » 29 okt 2010, 14:56

Jag tycker att du gör rätt! Hade själv ett jobb jag inte trivdes alls med, men jobbade kvar tills jag fick veta att jag va gravid. Sa upp mig när jag kände att de hade gått för långt, jag låg oxå och grät, hade jätteont i magen och ångest. Det viktigaste är ändå bebisen, resten löser sig!
Behövde få gå hemma en månad, slippa all stress och hela den biten, och nu mår både jag och magen bra igen! Nytt jobb har jag oxå fått, så det löser sig tillslut ska du se! :D

Lycka till!
Bild
Malin_90
Stammis

BF: 110405

Inläggav mamasandra » 30 okt 2010, 11:59

Je78: Tack för ditt svar :) Nu känns det som det klarnat upp lite för mig. Äntligen! Skickar man med sin deklaration när man söker mammapenning? Hur som helst så räknar jag ändå med att bara få det lägsta, eftersom jag inte haft någon fast anställning.

Malin_90: Ja, det känns verkligen som jag gjorde rätt val. Magsmärtorna börjar redan försvinna :) Du har helt rätt, det viktigaste är bebisen, resten löser sig alltid! (även om man går runt och oroar sig massor) Vad skönt att det löste sig för dig tillslut. Önskar dig all lycka!
mamasandra
Nykomling

Återgå till Ekonomi & Jobb