Måste vagga 5 månaders bebis till sömns på dagen

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Måste vagga 5 månaders bebis till sömns på dagen

Inläggav MrsW » 05 aug 2014, 18:10

Jag tänkte ta emot lite tips och idéer från er gällande att få min 5 månaders son att sova på dagen.

Fram tills ca 6 veckor sedan så somnade han var som helst och hursomhelst och helt plötsligt en dag så vägrade han det och man måste gå och vagga honom till sömns (eller om han är ute i vagnen så somnar han också) och han blir jätteledsen, som om han är extremt övertrött och det kan ta upp till en timme innan han till slut somnar. På kvällen lägger vi honom bara i vaggan och han somnar själv, vilket han gjort i 2 månaders tid så jag vet ju att han kan somna själv utan problem.

Så det jag egentligen undrar, hur gör ni på dagen? En bok jag har står det att man borde ha fasta sovtider på dagen och att barnet ska somna själv och att det kan skrika sig till sömns i några dagar men att han/hon lär sig snabbt. Jag tycker detta låter kanske logiskt men hemskt att låta sonen ligga och skrika...

Så, några tankar och idéer? :)
MrsW
Nykomling

Re: Måste vagga 5 månaders bebis till sömns på dagen

Inläggav Mysmonstret » 05 aug 2014, 21:29

Som du skriver, han kan somna själv, men just nu verkar han ju inte vilja det. Bebisar är inte fasta i sitt betéende, utan det som funkat under en tid kanske inte alls funkar imorgon. Bebisar går igenom många faser under sitt första år, som innebär upp och ner på rutinerna helt enkelt. Jag rekommenderar starkt att du läser boken "Växa och upptäcka världen" av Van de Rijt och Ploij.

Det finns ingen metod som funkar för alla bebisar. Faktum är att jag ogillar starkt ordet metod. Man har en bebis, en egen individ och det är hen som bestämmer hur hem vill ha det. Min son är snart 5 mån. Han har aldrig viljat sova själv. Sen han föddes har jag fått vagga han i famnen till sömns på dagen, alltid. För sån är han.
Att låta dom skrika sig till sömns lär dom bara en sak, och det är att mamma/pappa inte kommer när man ropar/behöver dom. Att de sen inte skriker när de ligger själv betyder många ggr att de lärt sig att det inte är lönt att skrika, de kommer ju ändå inte. Jag personligen skulle aldrig utsätta mitt barn för den övergivenhetskänslan...

Men ja, alla barn är olika. Du måste hitta din egen "metod" som funkar för ditt barn. Andras tips som funkar för dom kanske inte alls är bra för er och sonen. Jag skulle gissa på att det du upplever säkert bara är en fas, och att han om ett tag kommer vilja sova själv igen :) Detta kan man läsa om i den boken jag tipsade om. Den har räddat oss måååååååååånga ggr här hemma, haha.
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav MrsW » 06 aug 2014, 06:22

Mysmonstret skrev:Som du skriver, han kan somna själv, men just nu verkar han ju inte vilja det. Bebisar är inte fasta i sitt betéende, utan det som funkat under en tid kanske inte alls funkar imorgon. Bebisar går igenom många faser under sitt första år, som innebär upp och ner på rutinerna helt enkelt. Jag rekommenderar starkt att du läser boken "Växa och upptäcka världen" av Van de Rijt och Ploij.

Det finns ingen metod som funkar för alla bebisar. Faktum är att jag ogillar starkt ordet metod. Man har en bebis, en egen individ och det är hen som bestämmer hur hem vill ha det. Min son är snart 5 mån. Han har aldrig viljat sova själv. Sen han föddes har jag fått vagga han i famnen till sömns på dagen, alltid. För sån är han.
Att låta dom skrika sig till sömns lär dom bara en sak, och det är att mamma/pappa inte kommer när man ropar/behöver dom. Att de sen inte skriker när de ligger själv betyder många ggr att de lärt sig att det inte är lönt att skrika, de kommer ju ändå inte. Jag personligen skulle aldrig utsätta mitt barn för den övergivenhetskänslan...

Men ja, alla barn är olika. Du måste hitta din egen "metod" som funkar för ditt barn. Andras tips som funkar för dom kanske inte alls är bra för er och sonen. Jag skulle gissa på att det du upplever säkert bara är en fas, och att han om ett tag kommer vilja sova själv igen :) Detta kan man läsa om i den boken jag tipsade om. Den har räddat oss måååååååååånga ggr här hemma, haha.

Tack för din input :)

Jag skulle aldrig lämna honom att skrika sig till sömns utan att jag är där, problemet är att han skriker ofta som en tok när han vaggas också (så han skriker sig i princip till sömns ändå).

Skall kolla in boken du rekommenderade, tack!
MrsW
Nykomling

Inläggav naellie » 07 aug 2014, 10:27

Jag tror inte heller så mycket på metoder tror jag. För vår del har det gällt att lyssna, lyssna, lyssna och försöka förstå vad sonen vill. Och det gäller fortfarande efter tre år.
Vår son ville bara vara på min mage. Han skrek sig blå så han tappade andan om jag försökte sätta honom i babyskydd, vagn eller vagga. Slet länge och försökte få honom att sova själv, min vi båda var mycket mer nöjda när jag gav efter för hans önskemål och lät honom sova på mig =)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år