matvägrar+skriker jämt

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

matvägrar+skriker jämt

Inläggav hagforsbo20 » 24 maj 2013, 22:08

ända sedan freja kom till världen så har hon haft ont i magen, när hon va 3 veckor slutade jag att amma (ammade bara på natten). När hon va ca 5 veckor slutade jag helt att amma.
Vi har haft strul med att hon matvägrar plus att hon äter extremt lite, skriken kan jag stå ut med bara man vet att hon får i sig mat efter ordning.
Hon är nu 8 veckor och äter ca 5 mål om dagen på högst 80 ml, vilket är riktigt lite, så som jag förstått de så ska dom äta 120-150 ml i den åldern.
ibland äter hon inte alls, och ibland äter hon några ml och sen gallskriker.
Först åt hon babysemp, sen babysemp lemolac och nu NAN ha 1.
Jag har inte märkt någon skillnad alls på magknipen när vi bytt.
vi har prövat smepers magdroppar och minifom och inget hjälper.

Hennes avföring är grön. och som sagt så har hon ont i magen i princip jämt och är endast nöjd när man skjutsar henne i vagnen, åker bil eller går runt med henne på armen. babysitter och gunga funkar i korta stunder.
BVC bryr sig inte så länge hon inte går ner i vikt, men jag försöker alltid få i henne tillräckligt.

Så kom med tips och funderingar!! allt mottages, vi behöver hjälp och de är snart!!!
hagforsbo20
Stammis

Re: matvägrar+skriker jämt

Inläggav hagforsbo20 » 24 maj 2013, 22:09

glömde skriva att hon matvägrade även när hon ammades (en av anledningarna till att inte amningen funkade)
hagforsbo20
Stammis

Inläggav enlitendu » 28 maj 2013, 10:51

Så länge hon följer sin kurva så ska du nog inte vara så orolig, men be att få träffa en barnläkare på BVC annars. Kan ju vara idé att lufta dina funderingar med dem ändå. Ger du henne Semperdroppar?
Bild
Användarvisningsbild
enlitendu
Stammis

Inläggav Igen » 28 maj 2013, 11:08

Det finns massa olika anledningar kring vad som orsakar magknip. Om jag var du skulle jag be om att de tar reda på vad det är och om det går att hjälpa henne, att famla i blindo är inte rättvist mot barnet som uppenbarligen har ont.

Det finns ju "fisventiler" om det beror på gaser och det finns en del hjälpmedel om det beror på överkänslighet mot mjölk eller annan mat. Är det kolik så får du vänta ut det och är det något annat får vi hoppas att det antingen går över snart eller att de hittar vad felet är.

Min dotter på 27 dagar kräver mycket uppmärksamhet och är endast nöjd när man bär henne. I vagn och bil somnar hon men annars ska hon ligga på armen och bröstet. Min äldsta dotter ville ligga själv mycket mer och var väldigt nöjd med det. Barnen är så olika men om hon är nöjd när du bär henne så fortsätt bära henne om du orkar...det är vad jag gör. :)
Bild

Bild

Bild
Igen
Alltid online

Inläggav enlitendu » 28 maj 2013, 14:40

Ah, såg, nu att ni gett henne Semper. Fisventiler är annars toppen som tipset ovan, var en lifesaver för oss för några veckor sen.
Bild
Användarvisningsbild
enlitendu
Stammis

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning