Min 6 månaders bebis vägrar äta annat än gröt!

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Min 6 månaders bebis vägrar äta annat än gröt!

Inläggav tezzano » 11 okt 2010, 13:25

Slutade amma vid 3,5 månad övergick då till ersättning. Började vid 4 mån med smakportioner vilket gick jättebra, varvade med gröt, morotspuré och majspuré, verkade då MYCKET populärt =)
Har sedan ökat på dessa så hon fått ett huvudmål mitt på dagen med grönsakspuré och lite druktpuré som efterrätt...men nu för några dagar sen VÄGRAR hon ens smaka på annat än gröten (som fortfarande är populär) råkar hon få in lite i munnen kräks hon nästan...känns ju som man vill ge annat än gröt och ersättning/välling, men samtidigt vill man ju inte "bråka" för mkt med henne om maten, för då kanske hon inte vill äta gröten heller snart??

SNÄLLA, TIPS?? Fortsätta ge gröten eller fortsätta erbjuda annan mat?
TIPS på hur man får dom små liven att dricka vatten mottages varmt med, hon får ersättning till måltiden, föröker med vatten men fy vad de är otäckt! =)
tezzano
Nykomling

Re: Min 6 månaders bebis vägrar äta annat än gröt!

Inläggav Karin Jo » 11 okt 2010, 17:06

Min son höll också på sådär runt 6-7 månader. Han åt bara några skedar och innan hade han ätit med god aptit. Gröt har alltid funkat. Jag blev också lite stressad av det. Men kände precis som du att jag inte ville bråka för mycket om det, då blir han kanske ännu mer anti. Jag försökte lura honom genom att blanda maten med fruktpuré och det funkade ibland. Lagar du egen mat? Kanske gillar hon det bättre. Har eg. inte så mycket tips att ge men ville mest säga att jag ångrar att jag blev stressad av det för sedan när han var 8 månader plötsligt vände det och han började äta allt! De kan nog ha sådana perioder ibland. De behöver ju eg inte så mycket heller vid 6 månader. Gröten är ju järnberikad också så det får hon ju i sig. Jag tror dock det är bra att fortsätta erbjuda mat ändå. Skönt iaf att hon äter gröten så vet du att hon får i sig något. Jag hade samma problem med vattnet också men det vände också helt plötsligt. Försökte med väl utspädd juice men han drack inte mer av det.
Lycka till!
Karin Jo
Stammis

Re: Min 6 månaders bebis vägrar äta annat än gröt!

Inläggav tezzano » 11 okt 2010, 18:08

tack för ditt svar!!

är nog som du säger, ingen anledning till oro, men ändå alltid skönt att höra fler som haft samma problem =)
gör egen mat, men har även testat en del burkar.

är väl bara acceptera att hon får äta gröt så de kommer ut genom öronen nu en tid , men de e ju bra roliga de små liven, att de kan ändras så fort :D
tezzano
Nykomling

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år