Annons:

Min 7 månaders vägrar somna!!

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Min 7 månaders vägrar somna!!

Inläggav SandraMilian » 07 apr 2012, 12:12

Jag behöver er hjälp! :)
Sedan min son var 3 veckor har han sovit hela nätter mellan 22:00-09:00. Under både dagar och nätter har det bara varit att lägga honom i spjälsängen och han har då blundat och somnat direkt. Med undantag för utvecklingsfaser då nätterna varit lite oroliga (jag har då fått stoppa in nappen några gånger varje natt)
Men sedan några veckor tillbaka då han fick 2 tänder har hans sovrutiner blivit heeelt annorlunda.
Han blir totalt vansinnig då jag lägger honom i sängen för att sova på dagarna, han skruvar på sig och skriker. Nätterna är värst, då somnar han somvanligt utan några problem, sedan efter ett par timmar vaknar han och är helt klarvaken och vägrar somna om. Då måste jag antingen ge honom mat för att komm till ro eller vagga honom till sömns i min famn.
Han somnar jättebra i sin vagn, bilen eller om han får mat men vill inte vänja honom vid det så varje sömnstund blir ett hel...e :(
Vad har hänt och vad ska jag göra?

(har köpt vyssanlull till hans spjälsäng så han ska tro att han gungar i sin vagn men det hjälper inte)
Användarvisningsbild
SandraMilian
Nykomling

Re: Min 7 månaders vägrar somna!!

Inläggav SandraMilian » 07 apr 2012, 12:17

Glömde skriva att nätterna fortsätter med krångel å vägran att sova. I snitt springer jag och hans pappa mellan 10-15 ggr varje natt för att stoppa in nappen, vyssa honom, mata honom, lägga honom i vagnen,, ja vad som helst för att få honom att somna :/
Användarvisningsbild
SandraMilian
Nykomling

Inläggav Nelia » 08 apr 2012, 11:03

Låter som att din son har lite separationsångest kanske. Tror de flesta bebisar hamnar där någon gång mellan 6-9 månader. När min stora var 6 månader somnade han inte längre själv utan vi fick sitta med och hålla en hand på hans rygg, buffa lite på rumpan osv... för att visa att vi var kvar där med honom.

Min andra lillkille har aldrig kunnat somna själv utan ammas till sömns varje kväll, så jag vet inte hur det kommer te sig nu när han kommer in i samma "fas"...

Däremot har mina alltid vaknat flera ggr/natt upp till ca 5-6 månaders ålder, men gissar att det är pga amningen. Min lille vaknar fortfarande 2-3 ggr/natt och ammar. Får väl se när han börjar sova hela nätter.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav Sabbiz » 24 jul 2012, 21:19

Jag kunde inte beskrivits min egna sits bättre nästan, har postat ett inlägg förut angående att min son vaknade efter 10-30 min varje natt, i 5 månader testade jag allt, bytte mat, bytte rum, gjorde om allt, lät han sova mindre, mer , lägga han tidigare och senare men ingenting funkade..
Fick då rådet av en gullig kvinna på sjukvårdupplysning att byta säng.

Sagt och gjort, lånade en resesäng av hans farmor och VIPS , han sover hela natten utan problem.. ( nu i värmen vaknar han ju lite men somnar om direkt han får lite vatten ) .. Men jag har sluppit alla uppvak och sömnlösa nätter, att sova ca 2 h på en vecka vissa gånger är inte okej. så jag förstår er!
Det enda råd jag dock kan ge , är att pröva resesäng, funkade som sagt för oss! Annars får jag hoppas du hittar ett sätt att få din son att sova nätterna igenom!

Lycka till!! Styrkekramar! =)
Sabbiz
Stammis

BF: 041111
Status: Gravid <3

Inläggav minlillaängel » 24 jul 2012, 23:32

Usch...jag som tycker det är jobbigt att amma 2-3ggr per natt. Hon vaknar oftare i resesängen men det kan ju vara för att vi inte är hemma då.
Nelia: Ammar du på dagen också? Vi kämpar med mat och att inte behöva amma för att somna. Inte lätt. Min tjej är inte ens vaken när hon gråter på natten för hon vill amma.

Styrkekram
minlillaängel
Alltid online

Inläggav Nelia » 25 jul 2012, 23:09

minlillaängel skrev:Nelia: Ammar du på dagen också? Vi kämpar med mat och att inte behöva amma för att somna. Inte lätt. Min tjej är inte ens vaken när hon gråter på natten för hon vill amma.

Delammar fortfarande en hel del. Har börjat minska ner på dagarna så nu försöker jag att amma enbart en gång på dagen (men ibland får jag ju amma någon extra gång om han verkligen vill). Detta för att jag börjar jobba 1 september. (Har även märkt att han äter bättre nu när jag inte ammar lika mycket på dagen- Innan, för typ 1 vecka sedan innan jag minskade, ammade han säkert 3-4 ggr på dagen.) Ammar även fortfarande på kvällen och natten, och han somnar ca 2 av 3 ggr vid bröstet på kvällen. Vaknar ganska ofta på tidiga kvällen innan vi lagt oss (mellan 1-3 ggr) och sedan kanske 1-2 ggr till under natten. Han gråter också och vill amma och eftersom han inte tar napp har jag inget annat val än att amma känns det som. Allt för min lilla :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav E Maria » 26 jul 2012, 09:34

Min lilla e också 7 månader. Hon har sovit hela nätter från att hon var ca 3 månader och har aldrig varit svår att natta..
Även hon har nyligen fått 2 täbder, o jag upplever faktiskt att hon e lite tjorvigare vid just nattningen.. Hon sover fortfarande bra, men hon blir ibland helt vansinnig när jag lägger ner henne i sängen.. Fastän jag vet att hon e trött..
Har inga tips, men kan säga att barn som brukar sova bra hittar allt som oftast tillbaka till bra sovstunder o nattsömn när de gått igenom det som är ett problem just nu.. Hoppas det blir bättre snart!
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Status: Mamma till två små kottar

Inläggav minlillaängel » 26 jul 2012, 13:41

Nelia:Samma här. Hon tar inte napp eller nappflaska och gråter massor om hon inte får amma på natten så vi kämpar på med att bara amma 2ggr per natt nu är hon är 10månader. Ja, det är svårt att inte amma när det gäller mat och lite gos för henne ju :) Ses i Sept. tråden :)
minlillaängel
Alltid online

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: