min fölossning med barn nr2 2011.08.08

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

min fölossning med barn nr2 2011.08.08

Inläggav Jennie87 » 11 okt 2011, 22:51

.de hela börjar med att ja börjar få "mensvärk" o lite sammandragningar runt 00.45 natten till 2011.08.08.
inget som egentligen känns mer än va de brukar,
men ja bestämmer mig för att hålla mig vaken en stund till för att se om de händer något mer lr om de slutar, de är inte direkt första gången min kropp har lurat mig..
men en timma senare så har sammandragning blivit lite mer tydliga med "start" o "stopp", så sitter o klockar dom o försöker se hur tätt dom kommer.
vet att när man är förstföderska så ska man åka in när dom kommer med ca 2-3 minuters mellanrum o när man är omföderska när dom kommer med ca 4-5 minuters mellanrum.
dom kommer med ca 4-5 minuter mellanrum, men de känns ganska löjligt eftersom de i
princip känns som vanligt, magen blir lite hård o typ inget mer, men ringer ändå till
förlossningen för att höra va dom tycker. blir inte direkt klokare men bestämmer
mig för att väcka mike o ringa över svärmor som ska passa vår dotter som ligger o sover.
vid 4 tiden åker vi in till förlossningen för att "kolla läget" hela vägen dit sitter ja o
tycker de hela är pinsamt, att ja kommer komma in där o har inte alls ont o så kommer
säkert sammandragningarna att ha slutat o så blir vi hemmskickade igen..
blir uppkopplad på ett ctg för att mäta barnets hjärtljud o magens aktivitet.
dom är fortfarande regelbundna, även om ja knappt känner av de, o ja är öppen 4-5 cm, så
lite har de ju hänt.vi får stanna kvar!
vi lägger oss o sover i sängen ett par timmar innan de är dax för ett nytt ctg, ja känner typ inget
alls när ja vaknar, men ja har tydligen fortfarande sammandragningar o huvudet har sjunkit ner ytterligare i bäckenet, så ja blir ordinerad att gå en timma innan de är dax för middag.
vi går runt på sjukhuset fram o tebax o fram o tebax. precis innan ja skulle ut så sa
barnmoskan "går vattnet så kan de nog gå snabbt", så vi vågar inte lämna
byggnade utan håller oss i entrén o lite runt om avdelningen. o nere i kulvertarna.efter maten o lite vila så kopplar dom upp mig på ett ctg till, dom undersöker mig o ja är
öppen ca 8 cm. känner inte ett dugg mer än tidigare så de är lite lustigt. tycks inte heller
känna av några sammandragningar, men kroppen har tydligen jobbat på utan min
vetskap ;)vid ca 14.30 bestämmer dom sig för att ta hål på vattnet för att
få igång de lite mer, för nu har ja stått still på 8 cm ett tag, huvudet har förflyttats ner
men dom känner att de är lika bra så går de lite snabbare.
ca en timma senare så har värkarna blivit starkare, o nu behöver ja andas mig igenom dom,
fortfarande ine direkt ont, men de känns starkare nu än innan.
får testa en gåstol att luta mig mot när värkarna kommer, men känner mig mer som en
invalid kärring vid den så de skippar vi snabbt.
vid 16.18 börjar ja få krystvärkar.
(vid förra förlossning så hade ja ingen bedövning för de han vi inte med eftersom ja va
helt öppen när ja kom in), så denna gången hade ja besämt mig för att testa lustgasen.
huvudet är på väg ut så gör allt för att försöka slappna av då dom vill att ja ska
låta huvudet "stå" lite o inte komma så snabbt. inte lätt att slappna av men med lustgasen
gör de lite lättare i alla fall..
16.21 (efter 3 minuters krystvärkar) kommer lilla "kakan"
de va en otroligt snabb o lätt förlossning! kännde ingen smärta alls förens ca 1h innan hon
kom, o de gjorde inte ordentligt ont förens huvudet är påväg, så lätt överkommligt!
o ja som sa att efter mitt första barns födelse att den va hur bra som helst, men efter denna hade
ja kunnat föda barn på löpande band ;) haha
Jennie87
Stammis

Re: min fölossning med barn nr2 2011.08.08

Inläggav Jezzan » 12 okt 2011, 08:09

Vilken bra förlossning!
Den berättelsen lugnar nog många som är lite rädda.
Grattis till den lilla :D
Jezzan
Stammis

BF: 110930
Status: gravid

Återgå till Min förlossning
Annons: