Annons:

Min förlossning (Låååångt!!)

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

Min förlossning (Låååångt!!)

Inläggav Delfinen » 13 apr 2010, 16:29

Det är nu ca 1 månad sedan min förlossning, så en del har jag redan glömt, men jag ska skriva ner så gott jag kommer ihåg.

Jag vaknar lördagen den 13 mars kl 05:24 av en värk. Den gör inte jätteont, men det känns ändå annorlunda mot de förvärkar jag kännt tidigare, så jag förstår att nu är det på riktigt. Det är ingen idé att ens försöka somna om, utan jag ligger kvar i sängen och väntar på att nästa värk ska komma. Värkarna kommer inte särskilt tätt, kanske 3 stycken på 1 timme och som sagt så är de inte så starka heller. Jag är därför orolig för att det bara är falskt alarm och att det ska sluta igen.

Vid 07 har jag ingen lust att ligga kvar i sängen längre utan går upp och går på toaletten. Upptäcker då att slemproppen har gått. Yes, tänker jag. Då är det kanske på riktigt!
Går och sätter mig i soffan och sätter på datorn och går in på varktimer.se och börjar klocka värkarna. Värkarna är inte särskilt regelbundna, de kommer med 9-23 minuters mellanrum. Klockar värkarna i ca 2 timmar och sen går jag och lägger mig och vilar en stund. Det känns som att värkarna blir glesare så jag går upp efter en stund för att försöka sätta igång det igen. När jag är uppe och rör mig får jag värkar, men när jag sitter och vilar blir de glesare. Jag är därför fortfarande osäker på om det är på riktigt eller inte. Timmarna går och värkarna fortsätter att vara oregelbundna.

Vid ca 15 tiden börjar värkarna att bli rejält jobbiga och jag klarar inte längre att andas mig igenom värkarna i soffan, utan måste upp och röra på mig varje gång en värk kommer. Värkarna kommer då med 5-11 minuters mellanrum.

Vid 17 tiden börjar värkarna bli mer regelbundna och kommer var 6-7 minut.
Jag har hört att man ska ha 3 värkar på 10 minuter innan man åker in, så jag funderar på om det kommer att bli så täta värkar snart eller om jag kommer att få gå länge till. En del av mig hoppas att det dröjer en stund så att jag får se melodifestival finalen som är på kvällen, men samtidigt vill jag ju att det ska gå fort och snart vara över. Jag säger till min man att även om inte värkarna är tätare ikväll så vill jag åka in så att de får kontrollera hur öppen jag är och se om det är på g och om inte så vill jag få nåt att sova på.

17.45 får jag en värk och reser på mig som vanligt för att röra på mig under värken. Känner då hur det knäpper till lite svagt inuti mig. Och eftersom jag har läst hundratals förlossningsberättelser så inser jag att det förmodligen är vattnet som är på väg att gå. Jag rusar därför in på toaletten och mycket riktigt så går vattnet. Jag sitter kvar på toaletten och ropar på min man som blir väldigt stressad och genast vill åka in. Han springer runt som en yr höna och samlar ihop det vi ska ha med oss efter mina direktiv. Det kommer inte jättemycket vatten, (men ingen tvekan om att det är vattnet som har gått), så jag sätter på mig en binda och lägger även en bebisblöja i trosorna och hoppas att det ska räcka tills vi kommer in. Sedan går jag och ringer till förlossningen och de säger att vi är välkomna in.

Det tar drygt 20 minuter att åka in, men som tur är så klarar jag av värkarna bra trots att jag sitter ner. Jag har inte längre nån koll på hur tätt värkarna kommer, men de kommer i alla fall ofta. Varje gång jag får en värk så bara forsar det ut fostervatten, så bindan och blöjan är ganska snabbt fulla och resten kommer i sätet… hade tänkt ta med en handduk att sitta på, men det glömdes bort…

Ca 18.30 kommer vi in till förlossningen. Känns lagom kul att gå med genomblöta byxor… På vägen från bilen som står nästan vid ingången till förlossningen och till vårat rum hinner jag få flera värkar. När barnmorskan kommer in till oss ser hon ganska snabbt att vattnet har gått (eftersom mina byxor är blöta). Hon kopplar upp ett ctg, men jag får som tur är stå upp. Jag tycker nu att mina värkar är olidliga och vet inte vart jag ska ta vägen när de kommer. Jag säger att jag vill ha ryggmärgsbedövning. Barnmorskan ger mig lustgas så länge, men jag får så ont när värkarna kommer att jag inte kan koncentrera mig utan slänger bort den. Värkarna kommer nu med 3-4 minuters mellanrum.

Ca 19.15 görs första undersökningen. Barnmorskan säger till mig (är jag nästan helt säker på) att jag är öppen 4cm, vilket jag tycker låter hemskt eftersom jag inser att det är länge kvar. I journalen står det dock att jag är öppen 3 cm, tur att hon inte sa det. Då hade jag nog börjat gråta.

Ca 20 får jag EDA:n. Jag är jätteorolig innan över hur det ska gå eftersom jag omöjligt kan sitta still när jag får en värk. Som tur är, är det dock en van läkare som hinner lägga den mellan värkarna. Efter ca 20 minuter har den effekt och jag kan slappna av. Det gör inte särskilt ont längre, men jag känner ett tryck neråt.

Ca 21. Öppen 5 cm och värkar med 2-3 minuters mellanrum. Har för mig att det är nu som de sätter en skalpelektrod på bebisens huvud. Jag får sitta på en pilatesboll och luta mig mot sängen. Får i mig ett par smörgåsar och kan även läsa lite. Skönt!

Ca 23. Är öppen 6 cm. Usch vad långsamt det går. Börjar känna av värkarna igen och gör ett nytt försök med lustgasen. Tycker inte att det hjälper så mycket mot smärtan, men det är ändå skönt att bli lite borta.

Ca 00. Öppen 7 cm, men nu är mina värkar glesare och kommer med ca 7 minuters mellanrum. Värkarna börjar bli lite jobbiga (fast inte lika hemska som innan EDA:n), så jag får en påfyllning på EDA:n vid 00.30. Vet dock inte om det hjälper så mycket.

Ca 00.50 eftersom det trycker på bra nedåt så görs en undersökning igen. Är dock bara öppen 8 cm.

Strax efter 02 är jag äntligen fullvidgad. Värkarna kommer fortfarande dock med 6-7 minuters mellanrum. Jag får lov att trycka på om jag vill trots att krystvärkarna inte börjat än. Det gör jag, för det går inte att låta bli.

03.45 Börjar krystvärkarna, men fortfarande lika glesa. Barnmorskan vill sätta dropp, men jag är inte så sugen på det. Men efter att jag krystat i nästan en timme utan att det hänt så mycket så går jag med på att hon får sätta värkstimulerande dropp (04.40). Barnmorskan vill tappa mig på urin, men det är jag inte heller så sugen på, så jag gör ett försök att kissa på en toastol. Det går tyvärr inte så det blir tappningskateter ändå. Det sved en del när hon la bedövningen, men sen kände jag inte av katetern alls, så jag var rädd i onödan.

06. Jag dör! Varför kommer den aldrig ut? Nu har jag krystat i evigheter! Och det gör fruktansvärt ont! Jag säger nog mellan varje värk att jag inte orkar mer och varför kommer den aldrig? Det bränner som eld när huvudet är på väg ut, men efter varje värk åker det in igen (fast det gör fortfarande lika ont). Jag är väldigt frustrerad över att den aldrig vill komma. Trots droppet kommer värkarna med bara 4 minuters mellanrum. Barnmorskan tillkallar en annan barnmorska som hjälper till med ett lätt tryck på magen. Jag halvsitter och krystar och när jag tittar ner ser jag helt plötsligt huvudet och får då förnyad kraft.

06.15 Äntligen kommer bebisen ut! Själv har jag ingen tanke på att jag inte vet vad det är för kön, men hör min man säga: -tjiho, det är en kille!! När barnmorskan ska lägga upp honom på min mage är navelsträngen så kort så det går inte utan min man får klippa av den först och sen kan han komma upp på mitt bröst!

06.20 kom moderkakan.

Man har ju fått höra att när barnet kommer ut så försvinner all smärta, men så var det inte för mig. Jag hade jätteont även efteråt. Man kunde inte nudda mig utan att det gjorde jätteont. Så när de skulle sy mig fick de först använda 3 olika bedövningar + att jag hade lustgas. Som tur var så var barnmorskan väldigt förstående och tog det försiktigt.

Vår son ska heta Maximilian. Han var 51 cm lång och vägde 3455g.
Bild
Bild
Delfinen
Alltid online

Re: Min förlossning (Låååångt!!)

Inläggav grynet_å_jag » 13 apr 2010, 20:11

Vilken berättelse! Grattis till sonen! :)
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Gotland » 13 apr 2010, 20:20

Jag längtar till min förlossning, men jag får nog vänta ett tag till.
Grattis!!!!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Chuchundra » 13 apr 2010, 20:22

Grattis :D !
Användarvisningsbild
Chuchundra
Alltid online

Inläggav mili » 13 apr 2010, 22:23

Kul att läsa! Låter som en lång och ganska tuff förlossning, men tur att allting gick bra och du fick en fin pojk av det. :D Grattis igen!
blogg.alltforforaldrar.se/haha

Bild

Bild
mili
Stammis

Inläggav Mirella » 14 apr 2010, 08:09

Grattis!! :D
Mirella
Stammis

BF: 100823
BIM: 090917
Bor: Skene
Status: Leonard är äntligen här!!

Inläggav MariaTheres » 14 apr 2010, 10:10

Oj, ett helt dygn alltså från att du kände att det var på gång tills han kom ut! Stort grattis till sonen :)
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav Strumpan » 14 apr 2010, 13:28

Grattis till sonen Delfinen :D !
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Återgå till Min förlossning
Annons: