Min förlossningsberättelse

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

Min förlossningsberättelse

Inläggav bebek » 20 apr 2012, 21:41

Jag var beräknad till den 18 januari, men inget hände förrän på natten mellan den 21 och 22 januari. Då gick vattnet! Jag väckte min man som sprang runt som en yr höna för att hämta handdukar.
Ringde förlossningen som sa att jag ska komma in på morgonen för att kolla att det verkligen var vattnet som gick.

Vi var där på kontroll, men fortfarande inga värkar.
Jag fick veta att jag skulle bli igångsatt om senast två dygn om inte värkarna börjar. Jag ville helst inte bli igångsatt så på kvällen när vi skulle lägga oss provade vi att stimulera mina bröstvårtor som jag har läst kan vara värkstimulerande.

Efter bara ett par minuter kände jag en värk! Vi laddade ner en app för att klocka värkarna, samt rinde förlossningen. Först kom värkarna med ca 15 minuters mellanrum, men sedan minskade det ganska snabbt. Vi försökte packa det sista och efter ca 2 timmar hemma var det 3-4 min mellan värkarna och vi fick äntligen åka in till förlossningen.

När vi kom in och jag blev undersökt var jag öppen 3-4 cm och hade värkar hela tiden kändes det som. Vi fick ett rum och lustgasen kopplades in och jag fick några akupunkturnålar i öronen.

Jag hade läst mycket om dyktekniken så jag använde mig av den för att slappna av under värkarna och det funkade bra. Från att vi fick eget rum till att jag var öppen 10 cm tog det bara ca en timme. Jag kände att det kändes annorlunda som att jag ville ta i och sen sa barnmorskan att jag kan få krysta om jag vill.

Jag tog i för kung och fosterland och efter ca 40 minuters krystande var han ute kl 05:26 den 23 januari. Jag sprack litegrann ytligt och fick sy 3 stygn, sen fick vi gosa med vår son.

Allt som allt tog det ca 7 timmar från första värken till att han var ute. Lagom snabbt kändes det som, det hann aldrig bli långdraget och kämpig och gick inte heller för snabbt så att man inte hann fatta vad som hände.

Efter några timmar fick vi åka ner till BB där vi stannade 4 dygn tills vi fått amning att funka. Jag var knappt utanför rummet på hela tiden, kände mig öm och trött. Hade trott innan att jag skulle va ute i fikarummet och träffa andra nyblivna föräldrar, men det blev aldrig så, tyvärr.

Sammanfattningsvis är jag jättenöjd med förlossningen, jag använde inte mer smärtlindring än vad jag tänkt mig innan, det gick lagom fort, utan komplikationer och bebisen som kom ut var hel och frisk.
bebek
Nykomling

Re: Min förlossningsberättelse

Inläggav SKarin » 20 apr 2012, 22:53

Det låter som en riktigt bra förlossning. :)
Jag börjar närma mig och tänker mycket, försöker förbereda oss, men så svårt när vi inte har en aning om vad vi har att vänta. Läser en hel del och försöker tagga mig själv! Ska bli spännande och jag ser fram emot det. Tror att det är en riktigt tung, men otroligt häftig upplevelse.
Har inte hört det om bröstvårtorna innan, kanske ska testa det om några dagar, se om det funkar här också! :)
Hoppas att ni fortfarande mår bra och tack för din berättelse! :)
Bild
Bild
SKarin
Stammis

BF: 120501
BIM: 110726

Re: Min förlossningsberättelse

Inläggav helvite » 24 apr 2012, 19:18

Å idag kl 13:06 blev vi klara för 4:e gången (och sista)! Läs mer om detta på "Pappa-forumet". =)
Imorgon ska jag till BB igen å träffa tjejerna. Våra tidigare barn får tyvärr inte följa med då det råder besöksföbud även för syskon nu då RS-viruset härjar..
helvite
Stammis

Återgå till Min förlossning
Annons: