Min förlossningsberättelse

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Min förlossningsberättelse

Inläggav Mullew » 05 sep 2013, 19:34

Här kommer min förlossningsberättelse och lite info om graviditeten.

Från och med v.25 åt jag Bricanyl mot sammandragningar och blev sjukskriven på halvtid och restriktioner om att inte bära tungt eller överanstränga mig för att förhindra förtidig födsel.

v.36+0 Slutade med Bricanylen

v. 36+3
Fredagen den 22:a februari fick jag en blödning, ringde förlossningen och fick komma in på en kontroll där dom konstaterade helt utplånad livmodertapp och öppen 1 cm. Bebisens hjärtljud var bra och sammandragningarna var oregelbundna och olika i styrka. Dom sa att även fast jag var öppen så kunde det dröja innan förlossningen skulle sätta igång. Dom trodde dock inte att jag skulle behöva gå över tiden. Så fick åka hem och skulle komma tillbaka om blödningen ökade.
Väl hemma slutade blödingen mer eller mindre och sammandragningarna fortsatte som innan. Falskt alarm tänkte vi och stressade inte över att förlossningsväskan inte var färdigpackad. Helgen gick och alla tecken på att förlossningen skulle vara igång var borta förutom sammandragningarna och att det kändes som att bebisen låg vääääldigt långt ner.

v. 37+0
Tisdagen den 26 februari vaknade jag 07:30 av att det stramade i magen och strax efter det smätte det till i magen och det var ingen tvekan om att vattnet hade gått!
Väckte min sambo som hade somnat på soffan. Han frågade hur jag mådde. Jag sa: ”Bara bra, men vattnet har gått så måste in på toaletten nu” Fick till svar: ”VAAAAAA?? Har vattnet gått?” ”Ja, men jag kan inte stå här och prata, det rinner och jag måste in på toan.”
Ringde förlossningen strax efter det och efter bara 10 minuter började värkarna. Redan ifrån start var dom med 3-5 minuters mellanrum och vid 11:00 kunde jag inte prata och knappt stå när dom kom på grund av smärtan. Försökte packa förlossningsväskan mellan värkarna och även få i mig lite mat. P övertalade mig vid 11:15 att ringa förlossningen igen. Jag sa emot då jag trodde att jag skulle behöva ha ännu ondare och att dom bara skulle skicka hem oss igen. Tillslut ringde jag och vi blev beordrade att komma in. Bilresan var ett helvete med en massa värkar. Satt på en tjock handduk ifall mer vatten skulle komma. Hade värkar precis utanför Entrén och i hissen...det förde med sig en helt del uppmärksamhet ^^,
Kl. 12.00 var vi på plats och fick första undersökningen och det visade sig att jag var öppen 5 cm. BM tog med en gång fram en gåstol men jag klarade inte av att stå upp mer. Det kändes som att bebisen skulle trilla ur och smärtan när det tryckte på neråt var ohanterbar så jag la mig ner och fick lustgas med en gång men jag tyckte den inte fungerade så bra. Dom hade den tydligen på väldigt låg styrka. Hade så ofantligt ont, kunde inte ligga stilla när värkarna kom ändå hann jag oroa mig för att jag skulle spy och låg och höll i en spypåse ifall att och sa till BM gång på gång att jag inte ville spy haha.
Vi bestämde oss för att jag skulle få EDA och barnmorskan ringde och pratade med narkosläkaren. Värkarna kom otroligt tätt och det kändes som att jag aldrig fick en paus. Lustgasen höjdes och ja jösses, det märkte jag. Helt fantastiskt vilken uppfinning! Började pratade om att jag skulle ju ha badat, fått TENS, lavemang osv.
En barnmorska kom och frågade den andra barnmorskan om jag skulle ha på mig en vit sjukhusklänning. "Om ni tycker det är fint så javisst" fick dom till svar av mig ^^
Någon gång här var det personalbyte. Värkarna fortsatte att komma i rasande fart. Vattnet gick igen och jag trodde att jag kissade på mig och beklagade mig. Jag hade ju inte ens hunnit få av mig byxorna. Runt 13.15 kom narkosläkaren och la EDAN. I samma veva lämnades vi kvar med en ensam barnmorska som pressade ihop mig under värkarna och jag halv skrek typ 15 ggr ”Är du klar snart?”. När han var klar undersökte hon mig och då var jag fullt öppen så hon kallade in en till barnmorska och även en som höll på att utbilda sig var med. Jag öppnades 5 cm på 1½ timma. Inte konstigt att jag aldrig fick någon paus mellan värkarna!
Edan började verka och vilken lättnad!! Klockan 13:45 började krystvärkarna och lustgasen höjdes till vad jag tror var max och det jag tänkte på då var att jag har ju inte hunnit äta och inte hade jag fått något att dricka heller. Peter tog upp en Mer-flaska och jag vänder mig om och frågar ”Ska man inte få sugrör? Det får dom alltid på tv” Barnmorskorna skrattar och hämtar sugrör. Nu skulle bara bebisen sjunka ner helt så skulle jag få börja krysta. Runt 14:30 ser dom huvudet och på 3 krystvärkar var hon ute. Mellan värk 2 och 3 fick jag hålla igen för att inte spricka. Värk nr 3 kom inte och det brände något fruktansvärt mellan benen. Började få panik och då fick jag något nässpray, då sa det tjoff så var hon ute! När vi hörde henne skrika så brast det totalt för både mig och min sambo. Känslan av att ha klarat av en förlossning och känslan av att få se sitt barn för första gången är helt otroligt!!

Klockan 14:46 föddes ett litet mirakel, lilla Luna <3
2430 g och 46 cm lång.
En liten docka med massa hår.

Jag födde henne liggandes på sidan. Sprack inget men moderkakan tog lite väl lång tid på sig att komma ut. Dom började fundera på om dom skulle behöva operera ut den men ville först försöka med akupunktur på tårna, tömde urinblåsan och sen en massa klämmandes på min mage.
Efter ca 1 timma kom den äntligen ut!
Jag spydde inte, bajsade inte på mig men är helt säker på att jag kissade. Men inte konstigt med tanke på vad man tar i när man har krystvärkar!!

Tidssammanfattning:

07:30 Vattnet gick
08:00 Värkar med 3-5 minuters mellanrum
12:00 Kommer in på förlossningen, öppen 5 cm
13:15 EDAN lades
13:30 Fullt öppen
13:45 Krystvärkar börjar
14:30 Dom ser huvudet
14:46 Hon är ute

Kunde inte haft en enklare förlossning. Visst, det gjorde förjävla ont men den gick ju så snabbt och ändå smidigt :D
Bild

Bild

Luna 130226- så efterlängtad, så oerhört älskad <3
3 MF & 2 MA 2009-2011
Mullew
Alltid online

BF: 140417

Återgå till Förlossningen