Annons:

Min kaos-förlossning*

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

Min kaos-förlossning*

Inläggav evelinah » 14 okt 2008, 15:07

(flåt att inlägget blev låångt) Kaos kanske var att ta i men.. man har ju sina tankar & förhoppningar om hur förlossningen ska bli. Den blev inte riktigt som jag tänkt mej men allt gick ju bra ändå! =) Jag har hela graviditeten sagt att jag tycker det e onödigt att ha mer ont än man behöver så ryggbedövning ville jag absolut ha.. tänkte även jag skulle bada på förlossningen, prova på akupunktur & så lustgas då.. i bb-väskan hade jag packat ner godis & druvsocker jag skulle knapra på under förlossningen.. hehe.. det skulle ju även bara vara jag & sambon på förlossningen…

Känns som jag borde skrivit detta tidigare för minnena har blivit allt suddigare faktiskt.. tider & så har jag inte så mycket koll på.. men det får gå =) I alla fall.. gick ju över tiden (12 dagar) men höll humöret uppe & käkade massa choklad, cyklade, kollade på sex & the city-säsonger & svepte hallonblads te.. uh.. hihi..
På torsdags kvällen fick jag hallonblads te av syrran & drack en kopp.. dagen efter drack jag 3 koppar.. dagen efter igen vaknade jag tidigt & gick upp på toa.. då hade slemproppen släppt, wiee! Äntligen började min kropp förstå att det var en bebis som skulle ut. Satte igång med att dricka mer te då jag såklart tror det hjälpte, fniss.. 5 koppar under dagen. Kl 20 på kvällen kom första värken.. inte så farlig.. gick på en promenad & vid midnatt började värkarna komma med 10 minuters mellanrum & så höll det på hela natten.. la mej i gästrummet för att inte störa sambon. Varje gång jag lyckades slappna av & nästan somna kom en ny värk.. så noll sömn, var tvungen att ställa mej på knä på golvet vid varje värk & gunga lutat över sängen. När kl var 6 la jag mej i badet & låg där till kl 9, russin-varning! =)

Sen flöt det på med värkar.. började klocka dom på datorn under förmiddagen & då kom de med 7-8 minuters mellanrum & höll i sig en minut. Söta sambon F började bli lite nojig & undrade om vi inte skulle åka? ”Nej nej, jag vill inte åka in för tidigt” F tyckte jag skulle få i mej lite mat & undrade om han skulle laga i ordning lite.. Ja, sa jag. Han kom ner till mej igen & frågade om vi verkligen hann äta.. Jag skrattade lite & sa att det var väl klart vi hann det! (Detta har jag fått ätit upp nu efteråt, hehe)
Fick i mej en potatis.. hm. Värkarna fortsatte & varje gång var jag tvungen att stå på knä & gunga. Efter ett tag frågar F om han inte ska hämta min syster för hon ska köra oss dit för min mamma har inte hunnit komma hem. Jag ger till slut med mej & säger ”okej men än behöver vi inte åka”. När han åkt blir det jobbigare, jag lägger mej i badet igen.. blir allt värre, jag ligger i alla möjliga konstiga ställningar i badet men ger upp & kravlar mej ur, då kommer F & syster hem. Värkarna fortsätter & kommer lite olika, 7 minuter emellan, sen plötsligt 2 minuter emellan & sedan 5 min.. Jag ber F ringa förlossningen. Pratar lite med en barnmorska men hon tycker jag låter så lugn.. men ”Ni kan ju komma in på en koll”. Packar ihop det sista & diskuterar om vi ska vänta på min mamma som e hemma om 10 minuter eller inte.. vi väntar.

Så båda mamma & syrran åker med i bilen. Det tar lite mer än en timma till vårat BB & massa fartkameror på vägen också, damn. Hinner åka en liten bit då kommer första värken.. satan! Hur ska jag sitta? Har med täcke & kudde i bilen & sambon försöker hjälpa mej.. går inte bra alls. Kravlar unt i baksätet som en tok vid varje värk.. får ju inte plats så jag kan gunga med höfterna i bilen.. hjälp.. tillslut lyckas jag knöka mej ner på golvet med benen så jag står på knä (dagen efter hade jag svinont i knäna). Det e ju som sagt en bit till BB & jag frågar om & om igen, e vi framme snart? Jadå, försöker alla lugna mej. Nu börjar det bli JOBBIGT! Mamma lär mej & F hur vi ska andas, hade hon inte gjort det hade jag gått under för nu hade jag något att koncentrera mej på.. F påminde mej hela tiden att andas rätt & andades högt med mej hela tiden. Nu blir det ännu jobbigare & jag kan knappt andas.. ”DEN ÄR PÅVÄG UT” Nejdå, försöker F lugna mej. Han har nu efteråt sagt att han var livrädd men höll masken för min skull. Mamma som fött 4 barn hör på min röst att nu e det bråttom. Shit, vad konstig man låter.. det lät verkligen inte som min röst vid varje värk.. D.v.s krystvärk =/ hjälp! Det e ju sånadär smala vägar med bröte på sidorna & mitten så man inte kan köra om, mamma tutar hejvilt. ”Det går att köra förbi, det går” skriker F som nu börjar få panik.. han sträcker sig även fram & hänger sig på tutan. Mamma gasar på för fullt sista biten.. 2 krystvärkar han jag med sista biten i bilen.. panik? Ja!

Ser äntligen Förlossnings-skylten. Syrran springer in efter hjälp, F hämtar rullstol & mamma hjälper mej ur bilen. Sekunderna upp i hissen kändes som långa minuter. In på ett rum & där e hon som pratade mej i fonen. Hon blir lite chockad eftersom jag var så lugn förut. De frågar om vattnet har gått, nej säger jag. Jag säger att jag måste på toa, & lyckas ta mej in på toan (fråga mej inte hur) Hinner dra ner byxorna då kommer en nu krystvärk & jag skriker rätt ut & får hjälp upp på sängen istället. Allt går så fort så mamma & syrran hinner ju lixom inte ens iväg utan e kvar hos oss fast längst in i rummet.

”Jag vill ha ryggbedövning” Dom klär av mej & Bm tar en koll & säger att det hinner du inte, vännen.. det e bara att krysta på! & du, vattnet har gått! (det gick alltså när jag låg i badet hemma, tokigt)
”Nej, jag vill ha min ryggbedövning” Upprepade det ett par gånger, ja =) Men men, e ju öppen 10 cm & det e omöjligt att inte krysta när det kommer en värk.. var läskigt när man kände att en var på väg. Får tillslut lusgas, det var skönt.. hjälpte inte för smärtan men något gjorde den ju. Bm säger till mej att ta i rejält vid nästa värk. ”Nej nej, jag klarar inte detta” Men sagt & gjort, jag tar i för fulla muggar. Konstig smärta.. det gör ont ont ont men det e någon smärta man står ut med.. konstigt nog. Kändes som att bajja, rejält! Hehe. Minns inte när men vid ett tillfälle skrek jag ”Jag MÅSTE bajsa!!” Hmmf, jag e annars en tystlåten person, haha.

Bm hjälper mej så jag krystar rätt & shit, vilka krafter man har! Några krystningar till så e huvudet ute, säger hon. Puh, några tänker jag. Någon gång under förlossningen får jag såndär nässpray, minns inte när. Huvudet kommer ut. Vid nästa värk säger hon till mej att om jag har mer kraft kvar så ta ett nytt andetag & krysta igen! Känns som tiden stannar & att jag hinner tänka i flera minuter.. Ska jag lägga ner det här eller? äh, nu jädrar.. det gör ju ont hur jag än gör så jag tar en andetag & tar i som bara den.. vet inte vart kraften kom ifrån men. Några krystningar senare kommer hela krabaten ut.. kl 18.10, 15-20 minuter efter det att vi kom till förlossningen ..väldigt konstigt känsla & poff, så försvann smärtan!

Får upp en liten söt en på min mage! Bm frågar om vi såg vad det blev.. jag hade faktiskt inte en tanke på att det ju hade kommit en pojk eller tös utan bara att den äntligen kom. ”Vänta lite så ska jag hålla upp henne.. nämen oj!” Hihi, hon försa sig. Men, blev det en hon säger jag! Eftersom vi trodde på en pojk =)

Världens sötaste dotter fick vi.. våran Mio Marie, 2885 gram & 49 cm, 080831*
F klippte navelsträngen & vi snyftade lite.. vi var en familj!
Mamma & syrran snyftade dom med & tyckter det var oerhört häftigt att få vara med.. hade ju inte tänkt mej det men det kändes tryggt att veta att de var med i rummet även om de höll sig i bakgrunden, bra att ha nån som tar massa kort precis efteråt på hela lilla familjen med =D sen fick vi fika & myyste.. äntligen kom hon!

Förlossningen gick bra utan smärtlindringen jag ville ha, var ju lite panikslagen men det var ju pga bilresan som inte var en höjdare. Ni med hög smärttröskel.. vänta inte hemma lika länge.. ops. Bm var imponerad över mej, aldrig vart med om att det gått så fort för en förstföderska ;] Ni som har erat kvar, det gör ont men vilken upplevelse! & så får man ju något helt underbart tillslut! Hii..
Bilagor
minuter gammal, klar.jpg
bara minuter gammal
(24.69 KiB) Nerladdad 4571 gånger
P9010131mio&jag. klar.jpg
sliten mammie & söt bebbe
(26.21 KiB) Nerladdad 4573 gånger
mössaklar.jpg
2 dagar gammal
(21.7 KiB) Nerladdad 4578 gånger
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
evelinah
Alltid online

Re: Min kaos-förlossning*

Inläggav evelinah » 14 okt 2008, 15:11

får väl slänga in en bild på pappa och Mio också.. och en till =)
Bilagor
pyret. k.jpg
(26.76 KiB) Nerladdad 4552 gånger
pappa&Mioliten.jpg
(34.56 KiB) Nerladdad 4545 gånger
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
evelinah
Alltid online

Inläggav carro__g » 14 okt 2008, 15:14

måste ju kännas lite häftigt så här efteråt? snacka om att ha något att prata om framöver=) det gick väldigt fort för mig med när jag fick min dotter...
carro__g
Nykomling

Inläggav Trötta mamman » 14 okt 2008, 15:23

Grattis - du skriver förresten väldigt roligt och medryckande. Vilken liten sötnos.
Bild

Bild
Trötta mamman
Alltid online

Inläggav Mikk » 14 okt 2008, 16:33

Vilken förlossning :D grattis till tösen å är ju för söt :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mikk
Alltid online

BF: 130617
Status: I väntans tider på Tindras syskon! =)

Inläggav Ekologisk » 14 okt 2008, 17:13

Åh grattis :D Vad häftigt det lät, men också lite struligt. Lycka till i framtiden, och vilken supersöt tös ni fick :) Själv längtar jag som tusan, men jag får vänta till April :)
Ekologisk
Alltid online

BF: 100409

Inläggav noodi » 14 okt 2008, 17:30

Ja, herregud.. Vilken tur att den lilla söta kom i bilen :)
Användarvisningsbild
noodi
Alltid online

Inläggav cf » 14 okt 2008, 17:39

Kan bara instämma om hög smärttröskel, åk in tidigare. Jag plågade mig också hemma och var öppen 8 cm när jag kom till förlossningen. Han var ute någon timme senare...hann inte heller få EDA.
Bild

Bild

Bild
cf
Alltid online

Inläggav Danem » 14 okt 2008, 18:14

Wow vilken berättelse,
jag längtar tills det är dags för mig även fast jag är livrädd haha
Men så kommer jag åka in vid första värken typ :)
Grattis igen till eran underbart gulliga tjej!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Chuchundra » 14 okt 2008, 18:59

Wow vilken resa eller kan man säga så :)
Jag satt och höll andan medans jag läste, så spännande...
Stort grattis till den lilla tösen!
Användarvisningsbild
Chuchundra
Alltid online

Nästa

Återgå till Min förlossning
Annons: