Min mycket fina förlossning (Långt)

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

Min mycket fina förlossning (Långt)

Inläggav Cyberfalken » 03 maj 2010, 16:00

Kan ju börja med att berätta att jag hade gjort allting fel enligt boken dagarna innan. Varken laddat med kolhydrater eller vilat särskillt mycket, jag höll på att riva hus under helgen innan förlossningen.

05:45 Måndag 19/4 Vattnet går

09:00 Kopplad till CTG på Östra har värkar men har inte öppnats något de konstateras att mycket riktigt mitt vatten hade gått.

10:00-00:00 Går hemma och har värkar hela dagen men inte som är jobbiga dock på kvällen kommer jag fram till att jag inte kommer att orka med natten hemma utan vill in så kan få smärtlindring och sova. Vi äter kvällsmat innan vi åker in jag trugar i mig två ostmackor och dricker saft och juice.

Tisdag 20/4

00:51 Framme på Mölndal förlossning där jag går på toa och kissar sedan kopplar dem CTG igen värkar var 4-5 minut som är nästan upp mot minuten långa.
Men har inte öppnat mig något nu heller. Vi får välja om vi ska åka hem eller stanna på BB under natten vi ber om att få stanna och jag får frågan om jag vill ha morfinspruta samt sömn tablett och jag tackar nej och får två Citodon istället (starka värktabeller).

01:21 Nere på BB och gör oss klara för att sova.

02:50 Vaknar jag av att jag känner värkarna igen så jobbigt att jag måste upp och gå i rummet, Johan hjälper till och masserar i ländryggen.

07:30 Skulle vi egentligen ha gått och ätit frukost på BB men nu orkar jag inte med värkarna mera så ber Johan om att vi går till förlossningen istället ringer dem först.

07:54 Går vi till förlossningen

08:40 Kommer en barnmorska som heter Ulrika hon känner på magen för att se hur bebis ligger, lyssnar med tratt för hjärtljuden och känner hur huvudet ligger. Kopplas till CTG igen och orkar bara med att ligga still där i 20 min. Då konstaterar de kraftigare värkar som kommer tätare och är längre ihållande. Bebisen i magen sparkar dessutom ideligen på CTG mätnings”pucken” som jag har spänd med resårband runt magen. Säjer att jag nu måste börja få något som hjälper mig mer smärtan.
Ulrika tittar om jag öppnat mig något men det er inte så ut. Dock berättar hon att om hon känt efter kanske hon känt att jag var öppen 1-2 cm men hon vill inte känna redan på pg a min vattenavgång.

08:50 Börjar andas lustgas 50/50 (lustgas / syrgas)

09:00 Läggs in på förlossningen och får mitt förlossningsrum som har badkar som jag efterfrågat. Tycker inte om den till en början det ringer i öronen och jag känner mig jätte berusad men att jag känner värken som jobbig i alla fall. Men blir bättre med att timea värktopparna och vi blir kompisar lustgasen och jag =). Johan serverar mig dricka i olika former och ger mig Dextro energy som vi har köpt med oss (detta sköter han exemplariskt under hela förlossningen).

10:15 Jag får lägga mig i badet och det är skönt i kombination med lustgasen kan slappna av mera.

11:30 Säjer jag att jag upplever värkarna som mer intensiva.

12:00 Får gå upp ur badet då jag har sagt att jag måste kissa så de tar fram pall med potta på men det går inte att få ut något de fattar beslut om att tappa mig istället.
Jag ber dem att kolla om det har hänt någonting ännu vill veta om jag gjort framsteg. Ulrika säjer att hon ska göra det efter dem tappat mig färdigt. Vilket tar tid blåsan var väldigt full.

12:45 Ulrika tittar för att se om jag öppnat mig något och blir chockad och utbrister: - Men jösses Carin du är ju helt öppen, vilken smärttröskel du måste ha!
- Jag, Vadå brukar man ha högre dos med lustgas så här långt in?
- Ulrika, nej men inte bara det hela ditt sätt du är så samlad.
Jag blir kvar i förlossningsängen till vidare Johan hjälper mig att torka håret och borsta det till en tofs.

14:30 Då är lustgasen på 70% och andas vid värkarna det fungerar fint de byter skift och jag får en ny barnmorska.

16:45 Jag börjar få tryckkänsla vid värk

17:15 Vi kommer överrens om att jag ska vänta med lustgasen ett tag och jag får värkstimulerande dropp pg a att värkarna börjat glesa ut. Jag börjar krysta aktivt.

17:45 (Enligt min Förlossningsjournal)
Förlossningsläkare informeras om det långdragna förloppet men de kommer fram till att jag fortfarande har krafter kvar att fortsätt själv. Ok att fortsätta höja mängden värkstimulerande dropp.

18:00 Helena som den nya barnmorskan heter går ut för att hämta mera dricka. Och jag frågar Johan rakt ut om det händer något om vi kommer framåt eller inte (var på han tittar och berättar att när jag krystar ser han huvudet). Han berömmer mig ännu en gång det har han gjort genom hela förlossningen och säjer att jag är grym, skit duktig och att nu är det inte långt kvar. Var på jag får ny motivation att fortsätta ta i och krysta för att krysta var verkligen något som jag behövde motvivera mig själv att göra varje gång jag fick inte trycket neråt så mycket att jag var tvungen utan jag fick varje gång tänka - ja en gång till nu då!!

18:13 Föds en perfekt liten tjej som vi nu valt ska heta Linnea.

Slutligen vill jag åter igen tacka min underbara sambo och fästman som stöttade och var min klippa genom hela förlossningen genom att vara lugn och trygg. Genom att massera, puscha, ge beröm och komma med vatten, saft, nyponsoppa och druvsocker precis när jag bad om det. Spolade varmt vatten på magen i badet när jag bad om det och för att du tokade samt borstade mitt hår efter badet. Bättre förlossningspartner kan man inte önska sig!!!

Min förlossning gick långt mycket bättre än jag någonsin hade vågat hoppas!

Bild

Bild

Bild
Cyberfalken
Stammis

BF: 120112
BIM: 100402
Bor: Kungälv
Status: Mamma sedan 1,5 år och nu gravid med andra

Re: Min mycket fina förlossning (Långt)

Inläggav Camilla Margareta » 03 maj 2010, 16:57

Hej Cyberfalken, tack så mycket för din fina berättelse om din förlossning. Det känns betryggande att få läsa om andras förlossningar som har gått bra, även fast de inte gått så snabbt :) Jag önskar er all lycka i framtiden.
Användarvisningsbild
Camilla Margareta
Stammis

BF: 020810
Bor: Florens Italien

Inläggav MariaTheres » 03 maj 2010, 17:03

Grattis till Linnea :) Det lät som en ganska långdragen process men vem har sagt att det är lättare bara för att det går snabbt? ;) Du verkar ha hanterat smärtan väldigt bra! Hoppas jag också kan det! Grattis igen! :)
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav helenaeg » 03 maj 2010, 17:43

vilken fin tjej... grattis
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav grynet_å_jag » 03 maj 2010, 19:24

Va härligt att du upplevde förlossningen så positivt trots det ganska långa förloppet! Grattis till er söta lilla blomma! :)
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Strumpan » 03 maj 2010, 21:03

Grattis till den urgulliga flickan! Jättekul att få läsa din berättelse, du var så duktig!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav Barn är underbara » 10 feb 2011, 21:07

Vilken fantastiskt fin liten flicka. Stort grattis!!! :D
Barn är underbara
Alltid online

BF: 110510
Status: Äntligen är han här vår Wilmer

Inläggav Millisen » 10 feb 2011, 21:31

Guuuud en så söta liten flicka! GRATTIS! =)
Bild

Bild

MA Sep -10 v.12 Fostret dött v.8
Millisen
Alltid online

BF: 110812

Inläggav Cyberfalken » 05 maj 2011, 23:31

Oj oj tack allihop jag hade glömt att jag fick lagt upp min F.berättelse hör minns bara att det strulade som tusan först. Ang det lång dragna förloppet jag måste säga att jag inte tyckte det blev jobbigt för än tisdag längre fram på morgonen men tog beslutet att sova där istället för hemma - kändes tryggare att vara på plats.

Men det var nog inte för en inskrivningen på förlossningen och när vi kom in på vårt förlossningsrum som jag tyckte det satte igång så att säga :wink: och ska man räkna så är hon född på 9 timmar det är som en vanlig arbetsdag på mitt jobb ;)
Så jag tyckte det var mycket lättare än jag trodde kommer dock ihåg att jag tänkte - Det är inte sant! När Ulrika kollade "framstegen" på morgonen innan jag fick mitt rum.
Men sen gick det ju snabbt det som jag fick informerat av BM på MVC efterråt är dock att om man öppnar sig så snabbt som jag tillslut gjorde då hinner inte barnet med ner i samma takt och det tar lite längre tid.

Bild

Bild
Cyberfalken
Stammis

BF: 120112
BIM: 100402
Bor: Kungälv
Status: Mamma sedan 1,5 år och nu gravid med andra

Återgå till Min förlossning