Mitt förlossningsbrev

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Mitt förlossningsbrev

Inläggav Mala » 12 aug 2009, 14:44

Tänkte skriva av mitt förlossningsbrev för att underlätta lite för er andra.. jag har själv fått lite hjälp med vad jag ska ta upp... Tyckte det va rätt svårt att skriva men är nu nöjd med resultatet!!

Förlossnings Brev

Blivande föräldrar: era namn!

Detta är mitt första barn och sambons andra, men det är bara jag som varit med på förlossning tidigare som stöd till min syster. Vilket var en positiv upplevelse och har inte skrämt mig så jag hoppas på att våran förlossning ska gå lika bra!

MEN vi är båda nervösa inför denna upplevelse mest för att något ska gå fel, att jag ska känner att jag inte klarar av det och för att min ansträngnings astma ska komma ivägen för min andning under själva förlossnigsarbetet!

Generellt:

Under förlossningen vill jag och sambon vara så delaktiga som möjligt i det som sker, få information och delta i beslut

Praktikant(er) går bra så länge det känns rätt för oss. Stämmer inte kemin eller att vi upplever att dom är i vägen eller att ni pratar över huvudet på oss till personen så vill jag att ni respekterar att vi inte vill ha den/dom kvar!

Förlossningsställning:

Jag vill hålla mig så upprätt som möjligt och få hjälp med att hitta en bra ställning som underlättar förlossningen. Ge tips och råd under förlossningens gång!

Smärtlindring:

Vill gärna ha råd och förslag under förlossningens gång.
Då jag aldrig har fått barn tidigare är det ju svårt att veta hur man kommer reagera på smärtan och vad som känns bäst och mest naturligt när vi är där.
Så tips och råd kommer uppskattas.. Smärtlindringar vi har funderat på är Epidural, Tens, lustgas samt Västerviks metoden!

Utdrivningsskedet:

Är rädd för att spricka/klippas och vill så klart undvika detta så gott det går!
Vill helst undvika användning av sugklocka eller tång om möjligt!
Helst vill jag föda vaginalt men skulle det hända något och det blir kjesarsnitt vill jag att sambon ska vara med antingen under eller så fort barnet har kommit ut då bebisen är prio 1 för oss.

När barnet är fött:

Vill vi själva se efter vad det är för kön
Vi vill att pappan klipper navelsträngen MEN sen avnavling om möjligt.
Barnet ska/får ej lämna rummet utan att pappan är med!
Barnet är prio1 både i magen och utanför
Om jag behöver sys, vill jag att ni använder självupplösande tråd samt bedöver ordentligt!

Tiden på BB:

Om möjligt eget rum samt att pappan får sova över.
Vill ej åka hem före jag känner mig trygg med amning och vet att jag klarar av det samt att vi båda mår bra!
Annars vill vi hem så fort som möjligt för att komma in i det nya livet som nyblivna småbarnsföräldrar

Tack på förhand för att ni kommer vara ett bra stöd för oss under de här sista delen på våran resa då vi äntligen ska få träffa våran bebis.
Mala
Alltid online

BF: 120518
Bor: Ankarsrum
Status: Melvin blir snart storebror <3

Re: Mitt förlossningsbrev

Inläggav trollotta » 12 aug 2009, 15:26

Vilket bra initiativ att dela med dig av ditt förlossningsbrev!
BildBild
Användarvisningsbild
trollotta
Stammis

BF: 100120
BIM: 090520
Bor: dirty south

Inläggav Mala » 12 aug 2009, 15:36

tackar =)
Jag vet ju själv hur svårt det va att skriva det.. viste ju inte vad man skulle ta med.. så kanske kan underlätta för någon annna :P
Mala
Alltid online

Inläggav DanielaE » 12 aug 2009, 15:50

måste man skriva ett sånt?.. :shock:
DanielaE
Nykomling

Bor: Skutskär

Inläggav Mala » 12 aug 2009, 16:34

Du måste inte men dom rekomenderar ju det ifall du inte kan prata för dig när du kommer in till förlossningen.. vissa går ju in lite i en egen värld när dom föder barn.. förlossningsbrevet underlättare ju för personalen så ni får den förlossningen ni hoppats på..
Mala
Alltid online

Inläggav mysigt » 12 aug 2009, 16:38

tack för att du delar med dej! känner själv att det är liksom svårt att ta tag i brevet och formulera sig! skönt att ha en överblick över hur någon annan skriver!
Användarvisningsbild
mysigt
Stammis

Bor: Örebro
Status: Sambo & Alma 090911

Inläggav Mala » 12 aug 2009, 16:59

så lite så =) Ja det e jätte svårt att veta vad man ska ta upp.. men jag e rätt nöjd med mitt fått med mig det jag tycker är viktigt för mig.. sen kan det ju va anorlunda för er andra :P
Mala
Alltid online

Inläggav Darya » 12 aug 2009, 17:56

Vi ett färdigt papper med rubriker som vi ska fylla i tillsammans med bm efter föräldrautbildningen. Det är i princip samma saker som du har tagit upp fast lite fler rubriker. Än så länge har vi bara fyllt i under amning. Men det kan vara skönt att ha med sig ett papper där det står lite om hur man vill ha det, fast jag vill helst ta allt som det kommer. Jag har inga särskilda krav egentligen, eftersom jag aldrig varit med om det förut...
http://daryamk.blogspot.com

BildBild

BildBild

mf - 13/7 - 2011, vecka 6
Användarvisningsbild
Darya
Alltid online

BF: 120418
Bor: Malmö
Status: Gravid

Inläggav Mala » 12 aug 2009, 18:40

Vilken tur ni har :P min BM och jag har inte diskuterat något om förlossningen hon frågade mig sist om jag va orolig för något under min förlossning men inte mer än så.. tänkte ta med mig min kopia av förlossningsbrevet den 20 när jag ska träffa henne igen.. Vi har diskuterat amning lite och jag fick med mig den där boken hem sen har det itne varit mycket mer än så!
Mala
Alltid online

Inläggav Darya » 12 aug 2009, 18:56

Nä ibland (eller för det mesta) så känns det som att man får ta upp allt man undrar om själv för annars kommer man inte få några svar. Men det är ju svårt att veta vad man behöver veta när man aldrig gjort detta förut! Jag hoppas på många svar och mycket lärdom från föräldrautbildningen som vi ska gå. Tre tillfällen är det och det börjar nästa måndag. Spännande! :)
http://daryamk.blogspot.com

BildBild

BildBild

mf - 13/7 - 2011, vecka 6
Användarvisningsbild
Darya
Alltid online

BF: 120418
Bor: Malmö
Status: Gravid

Nästa

Återgå till Gravid forum