Mitt förlossningsbrev, vad tror ni??

Allt om din förlossning, diskutera och berätta.

Mitt förlossningsbrev, vad tror ni??

Inläggav Lejsi » 24 sep 2009, 22:09

Hej alla.

Nu ikväll har jag skrivit mitt förlossningsbrev:
Hur tycker ni det låter, funkar det att ha det såhär?
(har tagit hjälp av lite andra förlossningsbrev och skrivit ihop vårat)

Förlossnings Brev
Blivande föräldrar: Elaine Frank och Daniel Karlsson. Detta är vårt första barn.

Generellt:
Jag vill att Daniel ska vara delaktig under hela förlossningen - ge honom gärna tips för hur han kan hjälpa mig i förlossningsarbetet på bästa sätt. Det är viktigt att ha honom nära mig om jag vill.
Om jag behöver sövas vill jag att Daniel är vid min sida och att han sen uppmuntras att stanna hos bebisen och hålla henne/honom vid sitt bröst tills jag har vaknat.
Praktikant(er) är något som jag helst skulle vilja undvika, då jag är rädd att något ska gå fel.
Innan undersökning/behandling vill jag få förklarat för mig varför de utförs och om det kan upplevas smärtsam/obehaglig.

Ankomst:
Vill gärna ha info om lavemang. Vill förmodligen ha lavemang.

Smärtlindring:
Vill gärna prova duscha, innan värkarna blir allt för hemska.
Jag har funderat mycket på smärtan och framförallt är jag rädd för att tappa kontrollen. Jag vill ha mycket stöd att behålla fokus och inte förlora mig i smärtan med hjälp av andning. Hjälp från personal.

Kan tänka mig att prova lustgas och hoppas på bra coachning av barnmorskan om hur den ska användas då jag är orolig att göra fel och bli yr och kräkas.
Jag är nästan säker på att jag vill ha EDA och vill veta när "sista chansen är"

Förlossningsställning:
Är öppen för förslag, vill prova mig fram. Tror att jag vill halvsitta upp (den vanliga ställningen) eller kanske ligga på sidan.

VIKTIGT är däremot att när det är dags att krysta vill jag kunna sätta fötterna mot något och trycka. Vill också kunna dra i något med händerna. (fattar någon vad jag menar??)

Utdrivningsskedet:
Är väldigt rädd för att spricka/klippas och vill undvika detta så gott det går!
Vill ha tydliga instruktioner om när jag krysta, vilken ställning jag bör inta för att minska risken att spricka osv.
Provar gärna med tryck eller bedövningsspray mot mellangården för att minska risken för bristningar och minska smärtupplevelsen
Vill gärna att olja eller varma handdukar och liknande används för undvika spricka. Gärna bedövning!!!

Vill helst undvika användning av sugklocka eller tång om möjligt!

När barnet är fött

Daniel vill gärna klippa navelsträngen.
Om jag behöver sys, vill jag att ni använder självupplösande tråd och bedövar ordentligt!

Tiden på BB:
Det är väldigt viktigt att pappan får sova över.
Vill ej åka hem före jag känner mig trygg med amning och vet att jag klarar av det samt att vi båda mår bra!
Annars vill vi hem så fort som möjligt för att komma in i det nya livet som nyblivna småbarnsföräldrar

Tack på förhand för att ni kommer vara ett bra stöd för oss under de här sista delen på våran resa då vi äntligen ska få träffa våran bebis.
Lejsi
Stammis

BF: 091001

Re: Mitt förlossningsbrev, vad tror ni??

Inläggav Strumpan » 25 sep 2009, 01:07

Hej Lejsi!

Några synpunkter ifrån mig:

Först och främst förstår jag att du är nervös (det är ju dom flesta ;) :) ) och att det hjälper att skriva FL-brev. Det gjorde jag med, och kommer även att göra det den här gången.

Jag vill bara säga att det mesta blir som det blir på en förlossning.
Självklart lyssnar dom på vilka önskemål ni har, men allt dom gör vid förlossningen kommer dom att göra för att det ska gå så bra som möjligt för dig och bebisen.
Dom tar tex inte till sugklocka eller tång förens dom verkligen behöver det.
Jag menar inte att jag tycker att du ska ta bort det ur brevet, bara att du inte ska vara rädd att dom gör något i onödan :) .

Sen en sak till; Snälla skriv inte hela ditt personnummer här inne! Ja jag är paranoid :oops: , men det finns så många knäppgökar på internet :roll: .

Lycka till med allt nu! Det kommer säkert att gå superbra!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav Stina » 25 sep 2009, 09:10

Hej, bra att du skrivit brevet.

Om du föder i en säng så tror jag att det finns både för fötter att trycka mot och för händer att hålla i.

Jag födde första barnet på en pall och den kan jag rekommendera. Den är bra just för att bebisen får lättare att komma ut om man föder i upprätt ställning.

:) Lycka till!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Strumpan » 25 sep 2009, 10:32

Stina; Jag måste bara säga att jag inte hade något att hålla mig i faktiskt. Det saknade jag jättemycket och det kommer även jag att ta med i mitt FL-brev nästa gång.
Det fanns två spakar på sidan av sängen som jag grabbade tag i allt jag hade, men det visade sig vara spakarna som reglerade ryggen på sängen :oops: .
Det störigaste var att min kassa BM blev sur på mig och undrade vad jag höll på med. Eh krystar kanske?
Jag fick snällt hålla mig i mina svetthalkiga lår.
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Inläggav Strumpan » 25 sep 2009, 10:41

Lite OT men det var tur att du skrev det sista meddelandet under tickern Stina. Shit vad jag hoppade till innan jag läste det :lol: .
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Inläggav Stina » 25 sep 2009, 11:08

Strumpa: först så skrev jag inte det i signaturen men kom på ganska snabbt att det där blir ju helknasigt om någon anna läser. :)

Det stämmer nog som du säger, det finns för händerna. Men hade de inte satt fast dem? De måste ju ha märkt att du höll fast där??
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav Strumpan » 25 sep 2009, 14:38

Nej det fanns inget fastsatt, men jag hoppas att det finns det vid nästa förlossning. Det skulle ha varit jätteskönt att ha något att dra i. Det kanske finns bättre utrustning på DS där jag hoppas på att få föda den här gången. Sist var jag på KS och inrednigen där var inte speciellt ny om man säger så...
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Inläggav Lejsi » 27 sep 2009, 09:53

Åh tack för alla svar:

Nej sant, det blir nog som det blir, det är jag inställd på=)

Bra med fotpressarna :) Det är något jag tänkt mycket på, och tjatat på min sambo att han måste kommaihåg att säga till om jag nu inte för min talan själv så bra :) hahah

Åh dumma mig med personnummret.. bara koppade mitt riktiga brev ju.

Någon som vet hur jag kan gå in och ändra??
Lejsi
Stammis

Inläggav Stina » 28 sep 2009, 23:44

Nu är det ändrat :)

kan du tänka dig pallen?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav Lejsi » 30 sep 2009, 12:49

Hmm, ja vet inte riktigt hur det går till med pallen. men antar att jag sitter på en pall med hål i? Eller är ja ute o cyklar?

Ja men det kan jag nog, bara lite rädd att jag inte ska kunna få tillräcklig med "hjälp" när jag ska krysta och inte, för att slippa spricka.

Just att spricka har blivit lite av en fobi.
Lejsi
Stammis

Nästa

Återgå till Snack om förlossningen
Annons: