Motvillig mormor

Tredje trimestern - gravid vecka 27-42. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 30 - bebisen i magen" skriv den vecka du vill prata om.

Motvillig mormor

Inläggav v94kan@hotmail.com » 20 dec 2010, 00:09

Hej.

Min mamma (änka) är farmor till min brors tre barn. Hon har aldrig varit vidare intresserad av sina barnbarn utan tyckt att "farmor" inte riktigt räknas lika fint som mormor. Nu ska jag (dottern) få mitt första barn och då kunde man ju tro att en framtida "mormors-titel" skulle kunna väcka lite mer intresse. Men icke. Jag försöker få igång lite snack såsom "hur var det när du var gravid?, hade du svullna fötter? sov dåligt?" Men hon kan överhuvudtaget inte minnas något av sina graviditeter alls. När jag påpekar att det ska bli kul att komma hem till henne och och att hon kanske kan hjälpa till vid behov som barnvakt påpekar hon att det är konstigt att folk skaffar barn om de inte har för avsikt att ta hand om dem själva. Hon har också hävt ur sig att det är ju onaturligt att få barn när man är så gammal som jag (37) Ja, suck. Jag gillar min mamma och skulle gärna se att hon var lite mer engagerad. Grannarna är mer på än hon! Hon var enligt min bedömning en bra mamma för mig och mina syskon och nu är hon rätt ensam, änka sedan 10 år, solo. Någon som har något tips om hur man kan väcka henne?
v94kan@hotmail.com
Nykomling

Re: Motvillig mormor

Inläggav Miss_K » 20 dec 2010, 09:37

Har tyvärr inte mycket tips att komma med. Kanske ändrar hon sig senare när bebisen väl är här om hon kan bli inkluderad på ett naturligt sätt. I det du skriver så verkar det som hon inte tycker att det är så kul med barn, får också känslan av att hon tror eller är rädd för att det kan bli en belastning för henne. Då är det kanske viktigare att försöka betona att så inte är fallet.
Hoppas att det löser dig bra för er!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Re: Motvillig mormor

Inläggav Kalinka » 18 jan 2012, 17:38

Vad tråkigt att det är så, har du pratat med henne och sagt som du känner? Hur är hennes relation till din brors barn?

Och vanligt och vanligt att få barn när man är "så gammal" vad är det för ett sätt.. Hon borde ju stötta dig mer och vad jag tolkar genom din text är att du verkligen försöker.. Lycka till!
Användarvisningsbild
Kalinka
Stammis

Återgå till Tredje trimestern