Annons:

När är det dags för barnrum?

Tipsa om barnrumsinredning, inspiration och visa upp din!

När är det dags för barnrum?

Inläggav Kalinka » 09 jan 2012, 13:20

Hej!

Min pojke är beräknad till den 20e maj och jag har lite funderingar gällande barnrum, när kan man börja fixa det? Är ju fortfarande så rädd att något ska gå fel men samtidigt så har jag ju passerat den farligaste tiden.. När började ni fixa barnrummet?

Hur länge sov bebisen inne hos er?

Vi har tänkt måla hans rum grått och ha säng och skötbord där inne till en början bl.a.. Liknande detta men kanske mer ljusa detaljer.
Användarvisningsbild
Kalinka
Stammis

Re: När är det dags för barnrum?

Inläggav passionivardagen » 10 jan 2012, 11:25

Hejsan,

vi har valt att vänta med att måla/tapetsera barnrummet. Vår lilla tjej kommer nog att sova i spjälsäng intill vår säng den första tiden. Därav känner vi ingen stress. Tycker det är upp till var och en att avgöra när det är dax. Det är vanligt att man vill boa inför det som komma skall.

Att måla väggar osv kan man ju göra närsom, dvs redan nu!! :)
passionivardagen
Stammis

BF: 120224
Bor: norra Stockholm

Inläggav Cayenne87 » 10 jan 2012, 13:44

Det är väl som man själv tycker. Det kan gå fel när som helst under graviditeten så jag tycker inte man ska tänka så. Det är viktigt att få boa också och våga tro att man faktiskt ska få barn! Jag har en moster som förlorade sitt första barn bara några dagar innan BF. Så man vet aldrig vad som händer..

Vi började handla till bebisen ganska tidigt. Det var kanske kring v15. Vad gäller barnrum så sov våran dotter i spjälsäng i vårat rum tills hon var strax över 1 år. Sedan fick hon eget rum. Jag tyckte om att ha henne hos oss och fick nästan separationsångest när hon fick eget rum, haha.
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

Inläggav Kalinka » 10 jan 2012, 16:55

Okej, tack för svaren.

Vi har funderat på att ha en spjälsäng på hans rum då det inte är långt mellan de båda rummen, men även kanske ha en vagga eller liknande på vårat rum. Vi har bestämt att sätta igång till helgen och oj så kul det ska bli. Inredning är min passion. :D
Användarvisningsbild
Kalinka
Stammis

Inläggav naellie » 10 jan 2012, 17:39

Vi håller på och flyttar så Hubbe får vänta med egen rum till april. Han har sin spjälsäng där han sover om dagarna (om han sover alls) och så finns alla leksakerna i vardagsrummet. Hubbe sov själv i vagga/spjälsäng tills för några veckor sedan. Sedan blev han så ledsen om nätterna att vi flyttade över honom till vår säng för att få sova bättre. Och nu sover hela familjen toppen. För oss känns det hur bra som helst att ha honom mellan oss.

Rent generellt så bryr sig väl inte barnen om de har ngt eget rum eller inte. Många syskon delar ju säng ända uppemot skolåldern... :)

Och om ni väljer att fixa eller inte...ja...det är upp till er :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav mallan29 » 10 jan 2012, 20:10

Grattis till graviditeten :D
Är nog väldigt olika när barnet för eget rum. Vår stora tjej ( 3 år) flyttade in i eget rum när hon var drygt 11 månader. Sonen ( 8 mån) har precis fått eget rum. Och vi sover mycket bättre både han och jag, sedan dess. Men det känner man själv när barnet och föräldern är redo :)
mallan29
Alltid online

BF: 110508

Återgå till Inreda barnrum
Annons: