Annons:

När Alina kom till världen.

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

När Alina kom till världen.

Inläggav Vitlilja » 25 jan 2011, 15:16

Jag lägger ut min förlossningsberättelse här också så den inte bara ligger i januarimammornas förlossningstråd.
Varning för LÅNG berättelse!

När lilla Alina kom till oss.

På sätt och vis började det hela tisdagen den 18/1 då jag under dagen hade känt smått onda sammandragningar som blev värre fram mot kvällen.
Vi gick och la oss runt elva som vanligt och jag tog då en panodil och värmde på vetekudden eftersom det började göra ganska ont då, började också smått klocka hur tätt de kom. När de kom med 10 minuters mellanrum så gick jag upp, klockan var väl runt tolv då, jag kunde ändå inte sova på grund av smärtan.
Fortsatte klocka och till slut kom dom med 5 minuter mellan och bäbisen hade varit stilla i magen hela kvällen. Ringde till förlossningen som tyckte att vi skulle komma dit för en kontroll. (Sambon blir här gasig, illamående och får bröstsmärtor på grund av nervositet>.<)
Värkarna var oregelbundna men bäbis mådde bra och när hon gjort en undersökning visade sig att jag var öppen 1 cm men hade minst 3 cm kvar av tappen, som dock var väääääldigt mjuk..

Vi åkte hem, kom hem vid fem på morgonen och då hade värkarna slutat helt nästan.
Vaknade igen fram mot ett, två på dagen(var nog upp en sväng vid nio, kommer inte riktigt ihåg) och kände inga värkar alls, besviken…

Åkte iväg på stan med min syster på eftermiddagen och köpte hallonbladste(lite sent men nu ville jag ha ut bäbisen:P) och hade under den trippen ett par värkar så jag fick stanna och andas igenom dom.
Fram mot kvällen började dom bli intensivare och mer regelbundna och vid klockan 18 kom dom med 6 minuters mellanrum och vid 19.30 med 4 minuter mellan och ont gjorde det!
Sen klockan 20.30 blir det längre mellan och jag tror att det är falsklarm igen:/ men sen kommer de oftare igen och vid 21 ringer jag förlossningen och vi är välkomna in.
Nu börjar det göra riktigt ont och när jag klockar värkana kommer dom med 3 minuter mellan och det blir hela tiden kortare mellan varje värk! DET ÄR PÅ G! :D
Springer runt och packar bb-väskan medan sambon får panik över att det är på gång.
Vi kom in vid 22 efter att stannat och tagit oss igenom Ica Maxi med värkar(jobbigt!!!) för att pappa skulle ha något att äta under förlossningen.
De sätter en kurva och den blir klar 23.00, då har värkarna blivit lite oregelbundna efter att vi kommit in (vilket var vanligt sa dom till oss) men när de undersöker mig så är det 1 cm kvar av tappen och jag var öppen 3 cm.
Eftersom jag hade så ont då kändes det lite som ett slag i ansiktet att det inte hade gått längre men vi fick ju stanna kvar iaf så jag var väl ganska nöjd.
Strax innan tolv ber jag om lustgas för då börjar det kännas outhärdligt jobbigt under värkarna som då kom med 2 minuters mellanrum. Lustgasen var lite jobbig i början, blev yr av den och den luktade konstigt tyckte jag så jag bad dom sänka den från 50/50 till 40/60.

Halv ett frågar jag om EDA för då börjar det kännas outhärdligt igen. Dock är narkosläkaren upptagen så det kan dröja ett tag får jag till svar men de börjar förbereda medans värkarna nu känns som om bäckenet blir överkört av en bil eller liknande!!!
Det görs en undersökning strax innan två för att se hur det gått och då är jag öppen 5 cm, nu börjar jag slumra till mellan värkarna för att de är så jobbiga och under värkarna skriker jag till och från.
Kvart över två sätter de dropp och inte fören tre kommer narkosläkaren och sätter EDA. Den blir inte fullgod men gör att jag är mer vaken mellan värkarna iaf och lustgasen kan skruvas ned igen. Men jag fortsätter med lustgasen som jag ibland inte tycker funkar så bra ändå..
Fem i halv fyra tar de hål på hinnorna för att sätta en skalpelelektrod, de kan inte registrera hjärtljuden på ett bra sätt och måste se så bäbisen är okej i magen, är nu öppen 7cm. Men hjärtljuden går ner för lågt ibland tycker dom så dom tar ett prov för att se hur det ligger till egentligen, det tas ca halv fem men det ser bra ut.
Nu har jag täta värkar och lustgasen är tydligen på max nu(enligt sambon har de höjt den då och då så nu ligger den på 70/30!!! Jag tror fortfarande att den ligger på 50/50 och har funderingar på att be dom höja men jag somnar bara mellan värkarna>.<
För övrigt börjar jag mumla saker som att städa ut linneskåp och att det var orättvist, en gång vaknar jag av att jag själv säger ”Incoming” och jag säger direkt efter att ”nä, det där blev nog lite fel” och berättar att jag drömt om datorspel :P
Vid kvart i sex registreras det att jag är öppen fullt men bäbisen ligger inte längst ner än.
Vid halv sju börjar det känns som om jag vill trycka på men inser snart att det inte är riktigt krystvärkar. Men det trycker och jag vill trycka. Nu börjar de förbereda för skiftbyte och våran Bm som varit med under hela natten(helt underbar människa) tror att det kommer ta ett tag innan bäbisen kommer eftersom hon inte sett huvudet än, hon skymtar till det under den första krystvärken som kommer vid kvart i sju.
De byter barnmorska(den nya var inte lika bra som den innan, hon behandlade en som om man vore ett barn vilket inte gillas!) och mina krystvärkar fortsätter, och mer och mer av huvudet blir synligt.
Här vill jag dö kan jag lova! Jag har aldrig varit med om smärta som denna och en kraft som den heller! Efter 4 riktiga krystvärkar börjar det svida så förbannat att jag trodde jag skulle spricka helt, efter nästa krystvärk känns det som om jag går sönder upp till hakan, får reda på att bäbisens huvud är halvt ute och stannat där(tar två sek att få reda på det sen känner jag nästa krystvärk på gång) och barnmorskan säger att det tar vi på nästa värk och börja fixa med något så hon får en chock när huvudet helt plötsligt kommer ut och två sekunder efter kommer kroppen. Sista krystvärken började innan den andra riktigt släppt vilket hon inte var beredd på. 07.05 blev ankomsttiden^^
Vilken känsla när hon var ute! FRIHET! Ingen smärta!!!! Och när man hörde att hon andades och fick se att det var en flicka(var några sekunder innan man hörde första gnyet, hon skrek aldrig riktigt) så började tårarna forsa, vilket de också gör i skrivandets stund!
Sambon började också gråta och just när han fått kontroll på det hela och jag fått upp flickan på bröstet så tittade jag på honom och sa ”Pappa Thomas” och då brast det totalt för stackaren!
Strax efter ber barnmorskan mig krysta en gång och ut kommer moderkakan hel och fin och hon kollar om jag behöver sy. Några stygn på inre blygläppen blir det annars såg allt bra ut! Själv trodde jag att det spruckit massor på grund av känslan innan hon kom ut.

Efter att hon blivit vägd och mätt berättar BM att hon vägde 3000g och var 47 cm lång:P en litet tjej med andra ord.

Amningen fungerade sådär, hon fick inte riktigt bra tag om vårtan och det skar i hela kroppen när hon sög så vi har kört med vårtnapp nu några dagar men den är på väg bort eftersom det känns bättre och bättre utan^^ Nu har jag så mycket mjölk att det bokstavligt talat rinner om jag inte har mjölkuppsamlare i, och även de blir överfulla på nolltid! Längtar tills det stabiliserar sig.
Hon fick också sola en dag och en natt efter att hon fick gulsot men nu tror jag att det inte är något problem längre, hon äter heeeela tiden! Och kissar och bajsar mycket så det är på väg ut kroppen nu iaf :D
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Re: När Alina kom till världen.

Inläggav Pollypop » 25 jan 2011, 21:27

Åhh Grattis till liltjejen :) och tack för att du delade med dig av er resa!

Lycka till med lilla Alina, sköt om er och njut!
Buddah

William-Alexander

Haley Nova
Bild

Leah
Bild

Xx Pollypop
Pollypop
Stammis

BF: 121015
Status: Sambo och förlovad

Inläggav Strumpan » 26 jan 2011, 00:42

Grattis till dottern :D !
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav grynet_å_jag » 26 jan 2011, 09:03

Stort grattis!
Att du fixade Ica Maxi med värkar, imponerande! :D
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag