När bör ett barn börja på förskolan?

Diskutera vardagen på förskolan, om förskollärare och andra föräldrar.

När bör ett barn börja på förskolan?

Inläggav Maariina » 08 jan 2011, 16:24

Mitt barn är 15 månader och började dagis när han fyllde 13 månader.
Jag jobbar deltid och mitt barns pappa heltid. Men jag känner nu att min lille bebis kanske borde vara hemma med mig ett tag till tills han växt till sig mer. Mår jätte dåligt av att lämna honom på dagis och gå ifrån honom. Känner mig verkligen kass då.

Vad tycker ni om när barnen ska börja på förskolan ? :?
Maariina
Nykomling

Re: När bör ett barn börja på förskolan?

Inläggav Gotland » 08 jan 2011, 17:09

Vi har sökt plats i förskola till årsskiftet 2011/2012 Då är Nike 16 månader. Det är vad vi kom fram till här hemma. Men det finns nog ungefär lika många åsikter som barn, om inte fler...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Miss_K » 08 jan 2011, 18:49

Råder nog väldigt olika åsikter om det där. Min dotter började när hon var 13-14 mån och det har gått jättebra. Hon älskar fsk och gjorde från första dagen. Trots att hon då inte gick mer än något enstaka steg. Jag tror det är viktigt att man gör det som känns rätt.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Maariina » 08 jan 2011, 20:27

Miss_K, jadu jag tror nog att du har rätt, att man måste känna vad som känns rätt!
Maariina
Nykomling

Inläggav alina » 08 jan 2011, 21:37

Mitt barn fyllde ett år nu på nyårsafton. Jag känner att hon inte alls är mogen att börja på dagis och kommer att vara hemma med henne kanske ett år till. Vi kommer att gå på öppna förskolor osv istället.
alina
Stammis

BF: 010110

Inläggav guldlock » 08 jan 2011, 22:54

Känsligt ämne det här, men som förskollärare kan jag säga att min uppfattning är att barn under 2 år inte har någon "egen" glädje av att börja på förskola. Jobbar själv med de äldre 3-5 åringarna, men kan se hur många av de små barnen tultar omkring på gården och inte förstår vad de gör där...med det menar jag inte att de inte har det bra, men det finns inget större egenvärde för dem att vara där.

Tycker det är synd att det inte satsas på fler Öppna Förskolor. Det är ett utmärkt sätt för både barn och föräldrar att tillsammans träffa andra barn och föräldrar. Då kan barnet göra små "utflykter" från sin förälder, men vet ändå att föräldern är där alldeles i närheten. Det ger trygghet, och trygghet är en grundförutsättning för att de ska våga testa nytt och även för att kunna lära sig nya saker.

Alla familjer har olika livssituationer och får ju därför ta sina egna beslut om vad som passar dem som familj bäst. Barn är ju också olika, så den som bäst kan se vad som är lämpligast för varje barn är dess föräldrar.
guldlock
Alltid online

BF: 110629

Inläggav Skatten » 08 jan 2011, 23:20

Ja, som de andra skriver så finns det många åsikter om detta...
Vår dotter började när hon var 15 månader, det kändes helt rätt. Märkte att hon de senaste månaderna krävde mycket mer och lärde sig mycket hela tiden. Hon har älskat förskolan sedan första dagen och ser att hon har mycket glädje av det. Hon går på en småbarnsavd. (1-3 år) där dagarna och aktiviteterna är anpassade till dessa små barn med fokus på att barnen ska känna sig trygga och det är hon verkligen.
Hon är aldrig helt slut efter en dag utan pigg och glad som alltid.
Nästa barn är beräknat till början av sept. 2011 så jag kan tänka mig att det blir dagisstart jan. 2013.

Lycka till!
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

Status: I väntan på ett plus

Inläggav Miss_K » 08 jan 2011, 23:28

Om du inte tycker att det känns rätt så vore det nog skönt för dig att ha honom hemma ett tag till. Om det går att ordna för er så är det ju absolut inget fel. Barn är ju så olika!

Jag hoppas att du kommer fram till något som känns bra :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Karin Jo » 08 jan 2011, 23:31

Min son ar 13 manader och jag tycker han kanns mogen for att borja pa forskolan. Han har gatt sedan 9 manader och det ar full fart hela tiden sa jag tror han skulle tycka det ar roligt. Men det ar klart att man marker ju inte hur han reagerar forran man provar, kanske funkar det inte alls bra. Jag skulle garna lata honom borja nu men helst korta dagar, kanske tre-fyra timmar vilket vi antagligen kommer kunna gora eftersom min man ska studera nu. Mardrommen ar att behova ha honom pa dagis valdigt langa dagar men det kanske vi maste i framtiden. Tyvarr ar det ju sa som Guldlock sager att det funkar ju inte for alla familjer (pga jobb osv) att ha barnet hemma till tva ar och ibland maste det bli langa dagar. Livet ar ju sa. Tyvarr tror jag ocksa att de skuldkanslorna du kanner Maarina, ar jattevanligt. Man far nog bara forsoka tanka sa att man gor sitt basta. Jag tycker anda vi ar lyckligt lottade har i Sverige. Har funderat en hel del pa det dar eftersom min man ar spanjor och det alltid ar mycket funderingar om var vi ska bo osv. Nu har vi bestamt oss for att iaf borja bo i Sverige just for att barnomsorg, foraldraledighet etc ar SA mycket battre har.
Karin Jo
Stammis

Inläggav CCCG » 15 jan 2011, 13:00

Måste bara fråga, hur har ni råd att vara hemma med bebisen i 15 månader innan ni går tillbaka till arbetet? Min lilla plutt är precis 3 månader och vi står i kö och får förhoppningsvis börja i oktober i år. Om hon känns mogen då eller inte får vi se.
CCCG
Stammis

Status: Nybliven mamma till underbara Charlie

Nästa

Återgå till Förskolan