guldlock skrev:Känsligt ämne det här, men som förskollärare kan jag säga att min uppfattning är att barn under 2 år inte har någon "egen" glädje av att börja på förskola. Jobbar själv med de äldre 3-5 åringarna, men kan se hur många av de små barnen tultar omkring på gården och inte förstår vad de gör där...med det menar jag inte att de inte har det bra, men det finns inget större egenvärde för dem att vara där.
Tycker det är synd att det inte satsas på fler Öppna Förskolor. Det är ett utmärkt sätt för både barn och föräldrar att tillsammans träffa andra barn och föräldrar. Då kan barnet göra små "utflykter" från sin förälder, men vet ändå att föräldern är där alldeles i närheten. Det ger trygghet, och trygghet är en grundförutsättning för att de ska våga testa nytt och även för att kunna lära sig nya saker.
Alla familjer har olika livssituationer och får ju därför ta sina egna beslut om vad som passar dem som familj bäst. Barn är ju också olika, så den som bäst kan se vad som är lämpligast för varje barn är dess föräldrar.
Hej, måste bara säga att jag inte ALLS håller med om det där

Och att barn INTE blir hysteriska osv visar att dom är trygga i sig själva och sina föräldrar, att man som förälder har gett dem en god grund.
Min svärmor är också förskolepedagog och hon verkar inte alls hålla med dig, utan ser ut att tycka lite mer som jag i den här frågan.
Förlåt om jag verkar otrevlig eller så men tycker att det där är ett fruktansvärt utlåtande. Vill inte vara elak eller så men blir som sagt var uppriktigt upprörd när jag läser det där...

Jag tycker absolut att alla ska välja själva, och att man som förälder vet vad som är bäst för ens barn. Vissa barn kanske mår bra av att vara hemma lite längre andra passar på "dagis" tidigt, alla är ju trors allt olika.
Sätt era barn på dagis när NI känner att det är rätt och när NI känner er redo. Kanske är det tom i vissa fall så att mamman eller pappan är den som inte känner sig redo att släppa taget om sitt/sina barn så tidigt.
Lycka till med förskoleplaner och dylikt och hoppas ni alla kommer fram till det som funkar bäst för er!
Många kramar!