När bör ett barn börja på förskolan?

Diskutera vardagen på förskolan, om förskollärare och andra föräldrar.

Re: När bör ett barn börja på förskolan?

Inläggav Pollypop » 15 jan 2011, 17:21

guldlock skrev:Känsligt ämne det här, men som förskollärare kan jag säga att min uppfattning är att barn under 2 år inte har någon "egen" glädje av att börja på förskola. Jobbar själv med de äldre 3-5 åringarna, men kan se hur många av de små barnen tultar omkring på gården och inte förstår vad de gör där...med det menar jag inte att de inte har det bra, men det finns inget större egenvärde för dem att vara där.

Tycker det är synd att det inte satsas på fler Öppna Förskolor. Det är ett utmärkt sätt för både barn och föräldrar att tillsammans träffa andra barn och föräldrar. Då kan barnet göra små "utflykter" från sin förälder, men vet ändå att föräldern är där alldeles i närheten. Det ger trygghet, och trygghet är en grundförutsättning för att de ska våga testa nytt och även för att kunna lära sig nya saker.

Alla familjer har olika livssituationer och får ju därför ta sina egna beslut om vad som passar dem som familj bäst. Barn är ju också olika, så den som bäst kan se vad som är lämpligast för varje barn är dess föräldrar.

Hej, måste bara säga att jag inte ALLS håller med om det där :shock: ! Visst det är upp till var och en hur dom vill göra, men att säga att barn under 2 år inte har någon egen glädje av att vara på förskola/dagis tycker jag är kvalificerat skitsnack om jag ska vara ärlig :evil: ! Har du någonsin arbetat med mindre barn än 3-5åringar? Jag kan säga att jag satt mina barn i förskola vid 12-13 månaders ålder och kan meddela att mina barn ÄLSKAT varje minut av det från start. Dom har redan från början sett fram emot att få gå till "dagis" och pratat om det mycket. Att se hur dom skiner upp av lycka när dom ser sina vänner och pedagoger har varit fantastiskt. Mina barn VET vad dom gör på dagis. Dom vet hur sandlåda, kana osv funkar och dom vet hur man interagerar med andra barn och pedagogerna (även innan 2 års ålder!). Dom vet även att mamma eller pappa kommer tillbaka och hämtar dem senare.

Och att barn INTE blir hysteriska osv visar att dom är trygga i sig själva och sina föräldrar, att man som förälder har gett dem en god grund.

Min svärmor är också förskolepedagog och hon verkar inte alls hålla med dig, utan ser ut att tycka lite mer som jag i den här frågan.

Förlåt om jag verkar otrevlig eller så men tycker att det där är ett fruktansvärt utlåtande. Vill inte vara elak eller så men blir som sagt var uppriktigt upprörd när jag läser det där... :oops:

Jag tycker absolut att alla ska välja själva, och att man som förälder vet vad som är bäst för ens barn. Vissa barn kanske mår bra av att vara hemma lite längre andra passar på "dagis" tidigt, alla är ju trors allt olika.

Sätt era barn på dagis när NI känner att det är rätt och när NI känner er redo. Kanske är det tom i vissa fall så att mamman eller pappan är den som inte känner sig redo att släppa taget om sitt/sina barn så tidigt.

Lycka till med förskoleplaner och dylikt och hoppas ni alla kommer fram till det som funkar bäst för er!
Många kramar!
Buddah

William-Alexander

Haley Nova
Bild

Leah
Bild

Xx Pollypop
Pollypop
Stammis

BF: 121015
Status: Sambo och förlovad

Inläggav MariaTheres » 15 jan 2011, 22:09

WORD på Pollypop! :D

Självklart är det individuellt när ett barn är moget för att börja på förskola. Finns det en mall för barn någon annanstans?? Nej!

Vi ska försöka vara hemma så länge som möjligt med Signe men max två år, vi siktar nog på 1,5. Sen ska vi försöka göra dagarna så korta som det går men det är ju helt beroende på hur Signe är och vilket arbete vi har och så vidare.

Det här med egen glädje. Menar du att de inte riktigt förstår vad de gör där? I sådana fall kan det väl vara så i många andra situationer också? Jag frågar inte för att vara störig utan undrar hur guldlock menar..
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav Millisen » 15 jan 2011, 22:43

Som nämts tidigare, ett känsligt ämne.
Håller inte alls med guldlock att barnen under 2 år inte har någon "egen glädje" av att vara på förskolan och inte förstår vad de gör där.

jag tycker som många av er skrivit att man måste känna själv vad som känns bäst. Jag jobbar själv som barnskötare på en avdelning med 1-3åringar och våran son började när han var 14månader, han var nog "redo", var nog mer jag som tyckte det var lite jobbigt för att man mister så mycket tid med sitt barn.

Han pratar dagligen om sina kompisar och fröknar och man märker hur väl han trivs och gillar att vara med på de olika aktiviteterna som är, han förstår mycket väl att när han bli lämnad så ska mamma och pappa jobba och han vet att han blir hämtad på eftermiddagen, även fast han ibland kan bli ledsen vid lämningen, men det är själva separationen som är jobbig för honom.
Man kanske ska tillägga att det inte är så många som har möjlighet att stanna hemma så länge som man vill med barnet. Vi skulle aldrig haft råd att vara hemma tills han var 2 år och gått på öppna förskolan.
Bild

Bild

MA Sep -10 v.12 Fostret dött v.8
Millisen
Alltid online

BF: 110812

Inläggav Snigel » 15 jan 2011, 23:00

Liam började på dagis när han var 14 månader. Han hade lite jobbigt med inskolningen då, men när han väl "kommit igång" så trivdes han jättebra! Fröknarna var toppen och väldigt duktiga och Liam var helt nöjd där.
Att lära sej det sociala och ha chansen att apa efter dom andra för att lära sej nya saker tror jag absolut att han gör lättare på dagis än hemma.

Vi flyttade och bytte dagis två månader innan han blev 2 år. Denna gång gick inskolningen jättelätt och han pussade hejdå och sprang iväg o lekte utan några tårar alls redan från början.
Nya fröknarna är också jättebra och Liam pratar gärna om dom och de andra barnen här hemma. Han pussar på eget initiativ fröknarna hejdå varje dag innan han går hem och visar oss runt på avdelningen så snart han får chansen. Jag är säker på att han trivs och har nöje av att vara där :)

Med detta i bakhuvudet har i alla fall jag siktet inställt på att nästa bebis ska börja vid ca 1,5 års ålder. Det känns för mej ganska lagom.
Men samtidigt beror det på hur länge sambon är hemma också, det får vi se och diskutera färdigt längre fram.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav guldlock » 16 jan 2011, 13:13

Tror att jag kanske var lite otydlig, ville inte göra ett jättelångt inlägg...
Det är ni som föräldrar som är experter på era barn, så precis som jag skrev är det ni föräldrar som är lämpligast att besluta vad som är bäst för just era barn. Så långt är vi överens :wink:
Om ni märker att era barn mår bra, trivs, är trygga och pratar om kompisar och pedagoger så är ju det jättebra!

Men det är inte ovanligt med 1-åringar som är väldigt ledsna, som går omkring och "letar" efter sin mamma och pappa och inte kan förstå var föräldrarna är...det är hjärtskärande att se. Vi gör allt för att dessa små ska känna sig trygga, men de barnen har ännu inte förstått vad en separation innebär och känner sig övergivna av sina föräldrar. Dessa barn hade nog mått bättre av att, om det fanns möjlighet (vilket det ju inte alltid gör) vara hemma ett tag till, bli mer trygga i sig själva, och sedan börja på förskola. Känner de sig trygga kan de ta till sig mer av det som finns runtomkring på förskolan. Precis som du skriver Pollypop, är det viktigt att de har en bra grund att stå på, och vi kan se att det är många 1-åringar som inte har kommit dit än. Ni kanske inte ser det hos andra små barn på förskolan när ni lämnar och hämtar, men vi som är där hela dagarna kan se det, på olika sätt hos olika barn. Det är inte alltid det syns tydligt.

Att säga en viss ålder är såklart en generalisering, vilket jag borde varit mer tydlig med. Anledningen till att jag skrev 2 år är att vi ser att många som fyllt två år har kommit så pass långt i sin grundtrygghet att de inte känner sig övergivna på samma sätt som många 1-åringar. De kan vara ledsna när mamma eller pappa går, men det har förstått att de kommer tillbaka. Men en del barn har nått dit redan vid 1 år ålder. Alla är olika!
Det var bla. det jag grundade mina tankar på...som är just tankar...inte rätt eller fel, utan tankar...som jag trodde man fick skriva här utan att bli påhoppad :? Skriver inte för att tjafsa, utan för att diskutera. Tycker det är jättetråkigt med otrevligheter här och nu när jag är gravid och känslomässigt labil orkar jag verkligen inte med det :wink:

Lycka till med era beslut...tror att ni alla tar rätt beslut för just ert barn!
guldlock
Alltid online

BF: 110629

Inläggav MariaTheres » 16 jan 2011, 14:09

Guldlock: Nu förstod jag vad du menade med åldern! :)

Jag tror att många, liksom jag, reagerade för att det lät som att du visste hur alla barn hade det och att det på något sätt inte fanns några avvikelser. Alltså att alla barn under 2 skulle må dåligt.

Från min sida var det inget påhopp. Jag undrade bara hur du menade. Hoppas att du inte tog illa upp.

Vi funderar som sagt på förskola för Signe vid 1.5-2 år beroende på hur mogen (socialt) och trygg hon är. Sen tror jag att de lär sig den sociala biten mycket på förskolan också.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Inläggav Millisen » 16 jan 2011, 22:18

Guldlock - Inte mening från min sida heller att du ska känna dig påhoppad. Är som sagt en diskussion och alla tycker vi olika :)
Detta är och kommer nog alltid att vara ett ganska känsligt ämne.

Visst vore det underbart om vi alla hade råd att vara hemma med våra barn till ca 2 år och att barnen kanske kunde vistas ett fåtal timmar på förskolan för att ändå ta del av verksamheten.
Precis som du skriver så är det föräldrarna som känner sitt barn bäst!

Har varit med om många inskolningar där barnen i stort sett aldrig och då menar jag aldrig varit ifrån sina föräldrar mer än korta stunder, inte ens till nära och kära. Då är det klart att det är en jätte omställning att börja på förskolan. Det är ganska mycket upp till föräldrarna att på bästa sätt förbereda barnet inför inskolningen.
Tex. att lämnats kortare/längre stunder till andra vuxna, eller är barnet van att sova 2 gånger per dag är det kanske dags att vänja barnet vid att sova en gång om dagen eftersom det funkar så på förskolan!
Detta är vad jag tycker! :)

Hoppas att ni alla tycker det känns bra den dagen det är dags för era små att börja på förskolan. Vi pedagoger gör allt för att era barn ska känna sig trygga om dagarna!
Bild

Bild

MA Sep -10 v.12 Fostret dött v.8
Millisen
Alltid online

BF: 110812

Inläggav MariaTheres » 16 jan 2011, 22:42

Ja usch det där med att lämna henne till andra vuxna kan jag inte särskilt länge.. Antar att det känns bättre när hon är större! Hon är ju just nu bara 7 ½ månad.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Inläggav Jessica123 » 09 apr 2013, 09:40

Min dotter började dagis när hon var 15 månader, men innan dess så hade hon en barnvakt som tog hand om henne då och då. Det var väldigt skönt för henne att vara hemma ett tag i början då hon blev panikslagen så fort hon var med andra barn. Men vi tog det steg för steg och nu trivs hon jättebra på förskolan. Tror inte det finns en specifik ålder då barn måste börja på förskolan, det varierar från barn till barn hur redo de är.

http://www.tendea.se/barnvakt/Goteborg/411-36/25
Jessica123
Nykomling

Inläggav FairyStore » 03 dec 2013, 23:11

Mitt barn började dagis när hon fyllde 13 månader.
Det gick bra :D

http://www.fairystore.se
FairyStore
Stammis

Föregående

Återgå till Förskolan