Hej,
Jag tycker det är stor skillnad på vår dotters förmåga att leka själv nu jämfört med för tre månader sen. Hon är nu två år och tre månader.
Det som funkar bra för oss är: Duplo, tågbana, koppar och fat i picknickorg med tillhörnade "mat", papper och tuschpennor samt tyvärr men sant Muminfilm eller film med Mackapacka...
Idag kunde jag dammsuga 45 minuter medan hon satt fast i barnstolen med tushpennor och papper. Visst fick jag komma och assistera lite ibland "Mamma, du rita hjärta", men det gick förvånadsvärt bra.
En sak som vi kommit på är att det är bra att ta bort vissa leksaker, tex legot (eller Duplo är det ju än så länge), tågbanan, picknickkorgen, memoryt et cetera. Memoryt plockar hon mest med och blir exalterad över att det finns "två likadana, titta mamma", men det kan ge ett antal värdefulla feminutrar i alla fall.
Vad jag förstår så är det nån gång nu mellan två och tre års ålder som de brukar börja kunna leka lekar där de föreställer sig något som inte är, låtsaslekar helt enkelt. Och det är nog en förutsättning för att man ska kunna laga icke-Mamma-Scan