Annons:

När Ebba landade på planeten!

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

När Ebba landade på planeten!

Inläggav sprallos » 30 aug 2010, 19:00

Äntligen hemma!! Vi kom hem nu för c:a 1 timme sen. Victor dök på lillasyster och ville att jag skulle ta upp henne på en gång. Jag visade honom hennes lilla lilla mössa, han skulle hjälpa att sätta på den och sen gav han henne nappen och en bil.
Han är en mycket intresserad och nyfiken storebror som tycker att Ebba också smaka pizza, juice osv osv. Men samtidigt är det lite konstigt, för plötsligt får man inte skrika och leva om som vanligt...:-)

Nu kommer en FL-berättelse också...

02:00 27/8 ganska exakt vaknar jag av en värk...tänker inte mer på det och somnar om. Inser efter några fler värkar att det finns ett "mönster" så jag kollar klockan. 10 min mellan...ungefär. Efter c.a 1 timme med detta vaknar F pga Victor som hostar och kraxar så han går upp. Jag passar på att nämna detta för honom och vips skulle vi till sjukhuset.
Jag förklarade att det inte på nåt sätt var på gång än...det gjorde inte alls så ont som det behövs...jag tittade honom till och med i ögonen och dansade lite när jag hade en värk. "Ser det ut som att jag har jätteont?". Jag ringde in i alla fall och fick svaret att vi alltid kunde komma på kontroll. Sagt och gjort....min pappa kom och vi åkte.
Vi var framme runt 04:00 eller nåt och då var jag 4cm öppen, men tappen lutade bakåt och var rätt styv än. På G, men inte tillräckligt...som jag visste.

Hoppar fram till 12:00 tiden, innan dess hände inte så mycket...strövärkar, sov lite osv. Men vid 12:00 så gjorde jag lunch och då kändes det mer och mer. Ju mer jag var på fötterna desto elakare värkar. Jag skrotade på hemma fram till 14:00 med växlande hårdhet på värkarna, men allt som oftast fick jag koncentrera mig ordentligt. Vetekudden var en bra vän...oh så skönt!

14:00 hämtade brorsan Victor, det blev jättejobbigt. Jag kände mig hemsk...jag insåg att mitt egoistiska beslut att skaffa ett barn till faktiskt kommer välta upp och ner på hela HANS verklighet...vem fan har frågat honom!?...ja typ så, mitt i allt...:-)
Efter det låg jag och grinade lite och efter ett tag kändes det bättre....värkarna blev starkare. Vi låg och såg på lite tv, F strök och masserade korsryggen vid varje värk...blev mer och mer stressad och vid 15:30 var han väldigt tydlig och ville att vi skulle åka in. Jag var inte övertygad...värkarna var nu 5-6 min mellan, men ibland 10 min, ibland 3 min. Han fick mig att ringa, dom tyckte också att jag skulle komma eftersom jag skulle ha medicin innan (blödarmedicin + pencillin pga njurbäcken historian jag hade med Victor). Jag var ju dessutom 4cm öppen 12 timmar tidigare + andra förlossningen.

16:00 rullar vi hemifrån och jag sms:ar till de närmaste vännerna som bett om att få "vara med". Vi har 40 min till sjukhuset så det är skönt att ha nåt att pyssla med i bilen mellan värkarna mår jag precis som vanligt och vi pratar på om ditt och datt. Jag har 3-5 min mellan värkarna i bilen hela vägen, det trycker på rätt bra och jag vill inte gärna sitta på rumpan när dom kommer så jag försöker lyfta mig själv från sätet lite när jag har värk. Men sen fortsätter jag sms:a när värken släppt.

16:30 skickar jag sista sms:et till Nelia och säger att jag måste slå av telefonen nu, vi är framme. Jag går hela vägen från parkeringen för det är ju så bra att röra sig. Det kör på och pressar ner utav tusan, men jag går. Framme i entrén kan man ta rullstol, men jag går resten av vägen. Vi fnissar lite i hissen när jag påminner om hur det var förra gången när jag stod och skallade skylten "förlossning". Känns inte som att det behövdes denna gång.
Vi får ett rum på en gång och jag får även en kanyl i handen. BM vill avvakta med medicinen tills kurvan är gjord och hon undersökt. Hon körde en kurva i bara 10 min för att se att allt var bra med bebisen. Jag hinner ha 2 värkar. I slutet på den andra pressade det på "bajsnödig" känslan kom! "Jisses, redan?!" Jag vrider över från sida till rygg och då går vattnet. Hon sätter igång medicindroppen på en gång.

17:00 Hon undersöker...6cm. "Herregud, ett bra tag kvar...." tänker jag men hoppas att det ska bli bebis innan natten. Nästa värk kommer och jag känner att det är krystvärk och inget annat...men jag andas på. Säger efteråt att det pressar på något vansinnigt, hon undersöker igen...8cm. Jag frågar om jag ska trycka eller andas på nästa, för det känns som jag ska trycka. Hon säger att jag ska avvakta och andas, men att lyssna på kroppen. Så näst värk andas jag halva och pressar halva...sen, när hon ska undersöka så var huvudet där. "Oj, här är det ett hårigt huvud nu!" Då först fattar jag att det KAN gå snabbt med andra...så som alla sagt mer än 1000ggr sista veckan.

c:a 17:15 (osäker på exakt tid) börjar jag trycka...AJ AJ AJ!! Det gör ont....ju hårdare jag trycker desto ondare gör det..."Såhär var det INTE sist....vad är problemet!?". Jag får näst intill panik när värken kom...samma när andra värken dånar på max 1 min senare. Jag skriker "Aj aj aj!" slår ihop knäna och håller på, som säger att jag inte ska vara rädd, men VAD FAN GÖR SÅ ONT?! tänker jag. I slutet på den värken känner jag ett kosmiskt tryck nere i "Muffelina" + att det fullkomligt spränger i klitoris..."Satan vad är det som händer, hann jag tänka" sen börjar jag lyssna på hjärtljuden....dunk-dunk-dunk....men mycket sakta och då blev jag stressad. Det känns som en evighet innan nästa värk kommer och även BM börjar reta livmodern genom att trycka med fingrarna uppe på magen. Tjong så kommer sista värken och jag pressar på, det gör sjukt ont...jag får panik...skriker rätt ut men hittar kraft i att F säger "Nu är det nära, nu är det nära, nu är det nära" med stegrande volym och tonläge. Så jag skiter i allt och pressar...Poff, nåt brinner till och sen gör det inte ont längre....jag slutar trycka. "Det var huvudet, en gång till så kommer resten" hör jag BM hojta och jag pressar igen. Känslan av bläckfisk kommer även denna gång och sen är allt bara luuuugnt....All smärta väck. ÄNTLIGEN klar!!

17:28 Jag kikar ner på vad som kommit ut och ser att det ligger en liten tjej där. "Det BLEV en tjej!!" skriker jag nästan och F bryter ihop....på ett mycket vackert sätt ska jag tillägga. Vi kramas och då kommer även Ebba upp på magen. Hon hade navelsträngen runt halsen så därför kom hon inte på en gång. Vi är så lyckliga...herregud, en av varje!!
Jag frågar också hur mycket jag gick sönder och dom har inte kollat än, moderkakan måste ut först pga blödningsrisken. Men BM förklarar att Ebba kom med huvud, arm och axel samtidigt...så hon förstod varför det gjorde så ont.

En läkare tillkallas för bristningen sitter fram alldeles vid klitoris och urinrör så dom syr inte själva då. BM sätter kateter för att se bättre. Ve och fasa säger jag bara, ska man spricka ska man spricka bakåt...Fuck vad ont det tog att fixa, dom pratade även om OP och sövning pga den höga smärtan...men jag bet ihop...Här tar jag lustgas...den första smärtlindringen på hela tiden. Medan hon lägger lokalbedövning suger jag i masken som det vore det sista jag gjorde i livet....men det känns ändå, fördelen är att man skiter i det på nåt sätt när man är hög.

Sen är allt klart, vi blir lämnade ifred och slappar på i några timmar innan vi får komma till BB. Här blir vi kvar i 3 dygn pga njubäckenhistoriken och streptockock B bacillen jag hade för snart 3 år sen. Man räknas som smittbärare och eftersom jag inte hann ha pencillinet i mig i mer än 30 min innan hon kom så hade hon inte fullgott skydd....så vi fick inte gå hem när vi ville.
Men nu har vi som sagt kommit hem. Jag har fortfarande inte fattat att jag är 2 barnsmamma...jag har 2 barn, en Victor och en Ebba!! Men en sak kan jag säga och ...det är inte så att man delar hjärtat i 2 delar, det växer till det dubbla istället. Herregud vad fina barn jag har!!
sprallos
Rådgivare Minbebis

Re: När Ebba landade på planeten!

Inläggav Barn är underbara » 30 aug 2010, 19:11

Grattis till er lilla tjej vad roligt!!!
Barn är underbara
Alltid online

BF: 110510
Status: Äntligen är han här vår Wilmer

Inläggav soophie » 30 aug 2010, 19:20

Grattis! Blir tårögd när jag läser din berättelse! :) Fint berättat! Skönt att få komma hem antar jag, lycka till!
BildBild
soophie
Alltid online

Status: mamma till Tyra ღ

Inläggav emeliehjaertajonas » 30 aug 2010, 19:20

Oh så fint! Och snabbt!! Stort grattis till Ståltjejen :wink:
Du och jag sen den 8 augusti 2005
Bild
Bild
http://emeliehjaertajonas.blogg.se
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

BF: 111225
Status: Gift, mamma och gravid

Inläggav Danem » 30 aug 2010, 19:24

Kranarna drog igång här, guud vad häftigt!
Grattis än en gång till fina lilla Ebba, jag var in på NLL och såg henne och fy tusan vilken gobit.

Tjolahopp vad fort det kan gå andra gången :wink:
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav soffilina » 30 aug 2010, 20:48

grattis igen sprallos!
ja jäklar vad det gick undan :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav grynet_å_jag » 30 aug 2010, 21:05

Även jag sitter här med tårfyllda ögon och om möjligt så längtar jag nu ännu mer tills det är dags för vår lillebror att titta ut.
Stort grattis till en fin förlossning och till söta Ebba. Var inne på webbisarna och spanade! :D
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Ninjana » 30 aug 2010, 21:24

Grattis till tösen! Vet hur det känns när fler kroppsdelar ska ut samtidigt :wink:

Hur mår du nu efter stygnen å allt, hur går det att kissa?
Ninjana
Alltid online

Status: 2 barns mamma!

Inläggav Elin83 » 30 aug 2010, 21:40

Grattis till lilla tjejen!
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav Delacosta » 31 aug 2010, 07:33

Det största grattis till hela familjen! Vilken förlossning!!
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Nästa

Återgå till Min förlossning
Annons: