När har ni känt första rörelserna, underförsta graviditeten?

Frågor och tankar om bebisen i magen. Ladda upp din ultraljudsbild här

När har ni känt första rörelserna, underförsta graviditeten?

Inläggav Oxygen » 15 feb 2010, 20:30

Hade mest tänkt starta en liten tråd där olika kanske har lust att svara på hur tidigt el när ni för första gången börjat känna rörelser hos er lilla... jag går imorrn in i vecka 19 men har ännu inget känt alls... åtm inte vad jag vet och ag försöker verkligen känna efter hehe.

Dock vet jag att de ju är så olika för alla... men hade varit intressant att få höra om andras upplevelser och kanske även höra med er... HUR ni känt det eller kunnat urskilja de, om de kommit tätt, ja lite sånt allmänt. Framförallt är de ju den första graviditeten för er som jag undrar över då jag vet att man ofta kan känna rörelser tidigare om man varit gravid innan.
Hade varit kul att få veta om er. Känns som man själv får lite skinn på benen då...
jag har mitt RUL på fredag och är livrädd o nervös... vill veta så barnet lever ju och än har jag inget känt o heller inte märkt några livstecken.

Nyfiken på er nu :)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

Status: Förlovad med sambo, lycklig o MAMMA!!

Re: När har ni känt första rörelserna, underförsta graviditeten?

Inläggav laisa86 » 15 feb 2010, 20:38

Jag vet att v.22 så började jag känna buffningar i magen :) jag kände ngn buff och sånt tidigare tror jag, men var väldigt osäker om det bara var tarmar! Men sen v.22 så var det defenitivt bökningar och buffningar från bäbisen! :D

Men jag är osäker om jag ännu känt några sparkar :shock: men bökningar och buffningar känner jag nu tror jag varje dag :) mindre eller mer en del dagar :) men jag tycker inte att jag känt att bäbisen har några regelbundna vaken/sova mönster ännu. Försöker att komma ihåg att kolla på klockan när bäbisen bökar, men sen så glömmer jag ändå bort det sen :)

Men det är ju väldigt olika hur mkt man känner och när man känner det :)
Läs om Knut, Agnes och Williams vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 131029
Status: Knut, Agnes & nr3 i magen

Inläggav allessa » 15 feb 2010, 20:38

Jag måste vara en av de få som är "tvärtom". Jag kände tydligt min första i vecka 12 redan. Det var till och med så att jag lade makens händer på magen och med lite tryck så kände han också....konstigt men sant. De andra graviditeterna har det känts runt vecka 17-18. Som fladder först, sen buffar och till sist regelrätta sparkar.
Bild

Bild

Bild
allessa
Alltid online

BF: 100729
Status: Gravid med vårat 6:e och sista barn.

Inläggav Oxygen » 15 feb 2010, 20:43

Kul att ni vill svara tjejer! Laisa ja men de är rätt sent för dig då ju... då ar jag nåna veckor till innan ja behöver börja oroa mig =P ja vet, ja är väldigt fånig men ja tror att vi alla blivande mammor går med våra nojjor o oroligheter för de lilla livet inom oss.

allessa ja de var väldigt tidigt, ja har försökt känna efter sen vecka 15 ungefär... rätt ordentligt. flera ggr per dygn när ja sitter lite mer still o i lugn o ro... sitter en lång lång stund både med handen på magen för att känna men även bara för att känna om ngt händer i magen men icke.. jovisst kan de bubbla men de känns mer som gaser hahaha upprikigt sagt. de sa ju inte låta kurrande el ljudande från magen, då är de ju bara tarmarna som låter inte barnet ju.

men intressant att få höra hur ni upplever erat. ja får lite mer att gå på då =)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

Inläggav Piillaan » 15 feb 2010, 20:49

I vecka 22 så var jag helt säker på att det var sparkar jag kände. Kan ha känt tidigare, runt vecka 20, men jag vet inte riktigt. Men i vecka 22 kände jag tydliga sparkar :)
BildMake a pregnancy ticker

BF: 280310

Inläggav Oxygen » 15 feb 2010, 20:55

Tack Pillan =)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

Inläggav Gerda » 15 feb 2010, 21:00

Jag kände mina första fladder i v.17-18 någonting men jag minns att jag inte var helt säker. Men så när vi var på RUL så såg jag hur plutten rörde handen samtidigt som jag kände det jag trott varit bebisrörelser så då blev jag säker :)
[BildBild
Gerda
Alltid online

Inläggav Oxygen » 15 feb 2010, 21:05

Ahh, bra tips att gå på Gerda... visst känner jag saker emellanåt men jag är nästan bergis på att det INTE är rörelser... Kanske man ska kolla efter på fredag lite extra nogrannt om de kan vara så el inte. Annars får ja tålmodigt vänta
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

Inläggav XLNT » 15 feb 2010, 22:58

Vi har varit på RUL idag,v 19+0 (har blivit flyttad BF till den 11 Juli). Jag har också varit orolig för att fröet därinne inte levde pga att jag inte känt nån säker rörelse. Trots att vi varit på Nupp-UL i v13 och sett den lill* redan då! MEN den rörde sig idag och liksom Gerda fick jag vatten på min kvarn när den kliade sig och jag samtidigt kände fladder i magen =) Så nu sitter jag här med 4 bilder som BM skrev ut. Dock inte så lätt att se vad som är vad, den var för stor för att få plats med hela sig på bild. Det blir roligt när man känner första sparken! Lycka till allesammans! <3
XLNT
Stammis

BF: 100710

Inläggav succubusan » 15 feb 2010, 22:59

Från vecka 14.. men det var inte förren senare jag fattade att det verkligen var bebisen. Riktiga sparkar kom kanske v 25...sen såg man sparkarna utan på magen också, alltså när bebisen tryckte ut så det blev en bula där foten var.. alien bäbis 8) :lol:
Bild
succubusan
Alltid online

Nästa

Återgå till Bebisen i magen & ultraljud