När Josefine kom till världen

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

När Josefine kom till världen

Inläggav Strumpan » 14 apr 2010, 14:16

Här kommer min "lilla" förlossningsberättelse :D .

Som jag misstänkt hela tiden så ville inte ungen komma ut. Tillslut blev det eld i baken på barnmorskor och läkare och vi fick en tid för induktion, som det så fint heter, på tisdagen 30 mars. Så skönt eftersom jag starkt misstänkte att detta barn skulle kunna växa sig till storasysters födselstorlek, 5010 g och 56 cm, minst.

Tisdagen kom och vi ringde nervösa och glada in till förlossningen och fick veta att vi var välkomna kl 10.00.
Svärföräldrarna kom för att vakta storasyster och vi åkte väldigt pirriga in.
Där fick vi sitta ner och vänta en liten stund men fick ganska snabbt ett rum tilldelat till oss.
En undersköterska kom in och tog lite prover osv . Vikten stannade på 98 kilo denna gången  . Jag fick även den vackra skjortan, nättrosorna och blöjan. De två senare vägrade jag in i det längsta.

Vi fick en ganska sävlig barnmorska som inte sa mycket. Hon kom in och satte en kanyl i handleden och tog en ctg-kurva. Sen fick vi vänta ganska länge på läkaren som skulle bestämma vilket sätt jag skulle bli igångsatt på.
När hon undersökt mig kom hon fram till att en ballongkateter var bäst eftersom jag behövde vidgas lite till innan dom kunde ta hinnorna. Katetern fylls med koksaltlösning och när livmoderhalsen är vidgad nog så ramlar katetern ut. Detta skulle ta ca tre timmar fick vi veta. Drygt men va sjutton, ett steg närmare bebis.

En ny ctg-kurva sätts och jag får ligga med den i ca 30 min. Jag får en ganska stark sammandragning under den här tiden, bara en men den får mig att haja till för den trycker neråt så pass mycket. Det känns som om kroppen vill ha bort katetern.
När jag blir bortkopplad från ctgn så ställer jag mig upp för att gå och kissa, jag är så sjukt kissnödig hela tiden, och då ramlar katetern ut!
Vi trycker på knappen som beordrat och en uska kommer in och säger att dom kanske måste sätta om den *suck*. Det var ju inte helt bekvämt den första gången liksom.
Hon kallar på en BM som får undersöka mig och det visar sig till vår stora lycka att jag är öppen 4,5 cm.

Så nu (14.29 enl journalen) sätts en skalpelektråd på bebisens huvud och vattnet börja sippra så smått. En ny ctg-kurva sätts och nu börjar det bli extra spännande. Vi hoppas ju såklart att det ska börja hända saker. Jag måste bli bortkopplad för att kissa två gånger under denna tid. Fy fanken vad kladdigt och äckligt det är att föda barn! Blod, fostervatten och en massa sladdar och jäkelskap. Man är ju inte fräsch någonstans :lol: .

Nu har jag inte stenkoll på tiden, jag är lite halvdålig på det och journalen stämmer inte riktigt överens med vilka tider jag hade men men.

Jag har väldigt mesiga sammandragningar, dom känns knappt alls. Kl 16.00 (enl journalen) så blir jag undersökt och jag är numera öppen fem cm. Med andra ord har inget hänt typ,
så läkaren ordinerar värkstimulerande dropp som sakta ska höjas var 20e minut. Nu börjar sammandragningarna kännas lite mer.

Vid ca 17.30 har jag lite småont och jag känner att det trycker ner ordentligt när sammandragningarna kommer. Jag börjar bli bajsnödig :oops: .
18.00 (enl journalen) blir jag undersökt igen. Fortfarande 5 cm öppen. Då blir jag hyfsat besviken, mina sd´s känns ju ganska mycket nu och jag har börjat flåsa på ganska bra.
Bm tröstar mig och säger att bebisens huvud har sjunkit ner jättemycket i bäckenet och att det har hänt mycket även om jag inte öppnat mig mer. Yä yä liksom.

Det blir till att hoppa pilatesboll och gå med rullator och vagga. Värkarna börjar göra riktigt ont och jag är så himla himla bajsnödig hela tiden! Det blir till att få in en toastol, för jag orkar inte ta mig dom två metrarna till toaletten. Pinsamt.

Kl 20.30 (ff enligt journalen) har jag så in i helskotta ont och bm undersöker mig. 6 cm öppen. 6 jäkla centimeter!! Men vad i hela fridens namn?!
Jag tänker att jag banne mig ska klara mig till 8 cm utan lustgas iaf och skickar iväg bm igen.
Hon får komma tillbaka direkt för att jag ångrar mig hi hi. Usch vad mesig jag känner mig, men jag börjar ana oråd…

Jag andas lustgas en stund och den här gången tycker jag inte att den verkar lika stark som när jag födde Isabelle. Jag får inga hallucinationer, och det är lite tråkigt för jag ville ”försvinna” bort lite mer. Nu är jag helt klar i skallen. Jääääklar vad det trycker! Jag smygkrystar lite lätt för trycket lättar lite då. Och helt plötsligt säger det bara PANG och jag får jordens krystvärk! TRYCK PÅ NÅGON skriker jag till maken!

In kommer vår härliga uska och skrattar. ”Vi slog just vad där inne om att du skulle börja krysta kvart i nio”. Hon drar av mig trosorna och jag får en krystvärk samtidigt.
”OJ! Där såg jag bebisen” Hojtar hon.
Fy fanken, nu börjar dom jäklas med mig tänker jag, fast nog känner jag att det glipar.

Bm kommer in och uskan håller i mitt ben. Jag ligger på sidan. Jag krystar två gånger och fy i hellskottaaaa vad ONT det gör!! Det bränner så in i norden! Den här smärtan kommer jag aldrig att glömma igen, tänker jag.
Jag frågar uskan, som är en pyttekvinna, hur hon orkar hålla i mitt ben, jag som är så tung och stark. Hon hojtar att jag inte ska tänka på henne just nu hi hi.

”Nu är det två krystvärkar kvar så har du din bebis” säger dom. ”Ni LURAS” bräker jag argt fram och så krystar jag. Jag måste göra en paus mitt i krystvärken för jag får inte krysta för bm. Hon har sagt åt mig att jag måste lyssna på henne så att jag inte ska spricka så mycket.
Det är jobbigt som sjutton men det går. Nästa krystvärk får jag tillåtelse att krysta och nu säger dom att huvudet är ute. ”Ni LURAS” hojtar jag återigen. Men dom skrattar och säger att dom lovar att dom talar sanning. Jag krystar två gånger till i samma värk och så kommer resten av kroppen med det berömda slurpet :D .

Josefine är född.

4420 g tung och 55 cm lång och helt underbar. Hon börjar suga ordentligt på tutten direkt.

Jag sprack lite och fick sy några stygn, men inte alls lika allvarligt som förra gången. Jag ber ändå om extra bedövning där nere eftersom det gjorde rejält ont att sy förra gången. Den här gången var det inte lika smärtsamt..

Jag kan inte fatta att jag har fått två helt underbara flickor! Jag är så himla lycklig!

Och nog vill jag ha en trea fortfarande… :D .

Gullepluttan.jpg
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Re: När Josefine kom till världen

Inläggav EW » 20 apr 2010, 11:01

Vad duktig du var, roligt att du inte trodde att hon var på väg fast hon var det :lol: Grattis!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
EW
Alltid online

Inläggav Emminijo » 20 apr 2010, 11:28

Grattis för lilla Josefin. (Jättegulligt namn!)
Rolig förlossningberättelse också där på slutet. :)
Du är en riktig kämpe!
BildBild
Användarvisningsbild
Emminijo
Alltid online

Status: Mamma

Inläggav Emmapemma » 02 maj 2010, 21:24

Men guuuuud, gumman! Grattis till lillasyster!! :D

Själv klämde jag fram Joels lillebror bara ett dygn före dig! Den 29 mars tittade Axel ut, så vi ses på Öppna förskolan igen... :D :D :D

Många grattiskramar från oss!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emmapemma
Alltid online

Inläggav Strumpan » 03 maj 2010, 01:12

Tack så mycket tjejer!

Åååh din lilla buse Emma, smet du före i "kön" :lol: !
Stort grattis till lilla Axel! Fint namn!
Ja jag hoppas att vi ses på ÖF! Vi har flyttat till Vallentuna men jag kommer nog att droppa in i Väsby endel ändå :) .
Kram!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Inläggav Emmapemma » 05 jun 2010, 15:02

Jajamän, jag smet före! Förra gången smet alla andra före mig (gick ju över tiden med ca 100 år!) så nu var det min tur att smita! :D :D

Nämen fy på er! Inte flytta från Väsby utan att fråga om lov först! :wink:

Hoppas att vi ses på ÖF ändå som sagt.

Kram, kram
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emmapemma
Alltid online

Inläggav Strumpan » 10 jun 2010, 23:10

Du har så rätt så Emma! Självklart var det din tur att trängas i kön den här gången :D .

Jo det var lite otippat att det blev Vallentuna, jag var ganska så emot det först, men priserna för hus här lockade för mycket.
Vem vet, vi kanske flyttar tillbaka till Väsby om ett tag...

Jag är riktigt nyfiken på hur Axel ser ut! Är han lika blond som storebror? Lika söt också antar jag (även om det är väldigt svårt att lyckas med)?

Kram!
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Inläggav Strumpan » 10 jun 2010, 23:20

Gick förlossningen bra för dig förresten?
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Återgå till Min förlossning