När könsfrågan går för långt..

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

När könsfrågan går för långt..

Inläggav kristallklarvinter » 01 jan 2012, 23:29

Jag skriver detta snabbt, mest för att jag vet att jag har väldigt lätt att skriva ihjäl mig när det är något som upprör.

Var på Öppna förskolan en vecka innan jul. En disskution med två mammor som jag aldrig träffat innan fick mig att börja fundera på de olika uppfattningar föräldrar idag har om hur barnen ska uppfostras neutralt.

Men det som upprörde mig mest var en mammas uppmaning till hennes son när min väninna och jag vi fikade. Jag minns inte exakt hur gammalt barnet var men han satt i alla fall någorlunda bra. Kan ha varit max 8 månader.

Han sträcker sig fint efter den enda leksaken som där finns på bordet han just nu sitter på. En bil!

Mamman säger med en gång "Nej men hörredu, du vet vad vi har sagt. Du ska leka med dockor!" Hon tar bilen ifrån pojken och lyfter iväg honom mot okänd plats.

Vad hände där egentligen? Vad har jag missat? Att allt detta neutrala tankesättet "låt barnet själv få välja" har fått ett jättespin och man idag bestämmer tvärtemot för barnet? Hänger ni med på vad jag menar. Det hon just sa var ju precis som om en annan mamma inte låter sin dotter leka med bilar!?

Jag tycker det är viktigt att barnet får se och uppleva så många saker som möjligt och sedan på egen hand välja vad h*n vill göra eller tycker om. Det är ju då vi som människor utvecklas och kommer framåt i livet!

Är det inte detta frågan egentligen från grunden kommer ifrån?
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Re: När könsfrågan går för långt..

Inläggav saaajmon » 01 jan 2012, 23:47

Det låter som denna mamman bli att den ska bli bög eller något? Jag får inte riktigt ihop det. Jag tycker att barn ska få utforska sig själva och livet. Det är det sättet man hittar sig själv. Det är samma sak med föräldrar som påtvingar en aktivitet som ett barn verkligen hatar bara för att föräldrern själv har hållt på med det.

Jag är 17 år, men jag har många kloka råd och har en viss syn på detta. Men min mamma har låtit mig att intressera mig för det jag vill, inte för det hon vill! Låtit mig upptäcka den jag vill vara den jag är idag. Så kommer jag i allfall uppfostra mitt barn som kommer i Augusti! Jag kommer inte begränsa barnet att kunna få utforska. Om den vill leka med dockor som pojke/flicka så kommer jag låta den göra det. Jag kommer älska mitt barn precis som den är! Jag tänker inte förändra den till något den inte vill vara..

Det är så trångsynt att tänka könsrelaterat. Jag är öppen för det mesta. Men det här tar priset när man inte låter sin 8 månaders bebis leka med vad den vill. Den kommer inte veta vem den är förrän den är i tonåren... Så jag förstår inte denna hetsen med göra någon till den inte är redan vid födseln. Har man fött någon till världen, så ska man älska den genom eld och vatten och mer där till. Stötta den genom alla val den gör och se till att leda den in på rätt väg i livet.
MvH Sandra
saaajmon
Stammis

BF: 070812

Inläggav Danem » 02 jan 2012, 00:48

saaajmon skrev:Det låter som denna mamman bli att den ska bli bög eller något?

Men hur tänkte du nu?

Till trådstarten då, ja det har verkligen gått fel där. Någon som har totalt missuppfattat det här med genus och behöver läsa på.
Jag är genusmedveten och mina två barn har alla möjliga olika leksaker, enda leksaken som jag VÄGRAR är vapen eftersom jag tycker att det är moraliskt fel men det är ju en annan diskussion. Båda har kläder i alla glada färger och uppfostras som barn, inte som kön.

Så nej du har inte missat något alls, vi som verkligen är genusmedvetna begränsar inte barnen utan erbjuder fler möjligheter än bara två!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Stina » 02 jan 2012, 11:57

Vilken bra tråd!
Sonen är ju dessutom i detta fallet en bebis, 8 månader, som vill ta på allt men säkert allra minst en docka - den blir lite stor i förhållande till de små händerna!

Hemskt att barnen ska bli styrda vad gäller vad de ska leka med. Vi har bilmatta och bilar, tågbana och dockor/barbies i Tuvas rum - hon har blivit en allätare när det kommer till lek.
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav charizmah » 02 jan 2012, 16:15

Saaajmon: Förstår inte, skulle en kille bli bög för att han leker med dockor?

Förstår inte heller det där med att inte låta barnen leka med vad de vill eller ha vilka färger på kläder som de vill. Själv är jag inte jätteförtjust i blått ELLER rosa och tycker att kläderna idag i många fall är väldigt sterotypiska. Men jag handlar på både pojk och flickavdelningen till min kille. Han har mycket rött, grönt, turkost, cerise. Jag köper inte så mycket kläder med bilar på men inte heller med blommor och det har med att göra att jag inte gillar dessa typer av kläder. Skulle ex aldrig om jag haft en dotter klä henne i prinsessklänning MEN när mina barn blir tillräckligt gamla att välja kläder så får de givetvis ha vilka kläder de vill. (fast just prinsessklänning hade jag nog inte köpt till vaken min kille eller tjej i första taget) ;)

Sedan dömmer jag ingen annan om de vill klä sina barn i prinsessklänning. Och en liten kille bli inte "bög" för att han vill klä sig i klänning likaså en liten tjej blir inte lesbisk för att hon vill ha en pyjamas med bilar på. Och om de nu visar sig bli det, vad gör det? Jag hade varit lika stolt mamma för det. Och det beror definitivt inte på vilka leksaker eller kläder de bar som små....;)
Tycker helt enkelt att folk borde slappna av...:)
charizmah
Alltid online

BF: 120803
Bor: Lund

Återgå till Familj & livet som förälder