När lilla alfons hade bråttom till välden.

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

När lilla alfons hade bråttom till välden.

Inläggav <pyret> » 14 apr 2010, 15:38

Jag får väl skriva om när lilla Alfons ville komma ut o gosa med mamma o pappa utanför magen. Han föddes i v 36+3.

Jag vaknar kl 6 på morgonen av att jag är blöt mellan benen. "springer" ut på toa och sätter mig o kissar... går o torkar upp det som kommit på golvet o hämtar handdukar att lägga i sängen. Tänkte att jag har nog kissat på mig. Medans jag ska lägga handduk i sängen så känner jag att det kommer mer så lägger handduken mellan benen och väcker min kille o säger att antingen så går vattnet eller så kissar jag på mig!

Jag tar mobilen och ringer in till förlossningen och säger att jag tror att vattnet har gått. Hon frågar om jag har några värkar, Vilket jag inte har. Då frågar hon om jag känt bebisen under natten vilket jag har. Så jag får komma upp till kl 10 för att kolla. Annars så kan jag ringa om det händer något mer eller om jag vill något.

Jag går o lägger mig igen i sängen o pratar med killen som för första gången öppnar boken väntar barn o läser om vattenavgång o lite om förlossning .

Ca Kl 6.50 börjar känna lite värkar o att det gör ont, dom kommer mellan 4-7-9 min mellanrum så är oregelbundet. Killen åker tror lite att jag inbillar mig.. haha men e lite nervös. Men åker till jobbet för att säga att vi ska till förlossningen vid kl 10. Åker vid kl 8.15, ringer hem o säger att han måste ut till en kund en snabbis för chefen tycker det men kommer hem snart.

Jag ligger i sängen o har ont o värkarna är mer regelbundna 4-6 min. Går på toaletten o kissar o ser då en liten blodklump så jag ringer förlossningen igen ca 8.40 o berättar det o säger att jag har värkar. Hon tycker då att jag ska komma in o jag säger att jag kommer om en stund. Ska bara gå med hundarna först.. Blir då tillsagd att jag ska komma nu. Ringer killen som blir ännu mer stressad o nervös att han ska komma hem.

Åker upp till förlossningen där jag får gå in i ett undersökningsrum där jag blir kopplad till ett CTG o ligga med den. Jag upplever inte alls att maskinen visar mina värkar. O jag tycker att dom gör rätt så ont vid det här laget.. Efter 20 min kommer dom in kollar på kurvan o vill titta i min binda. Säger att jo vattnet har nog gått så vi kan inte undersöka dig pga infektionsrisken. Säger att om det inte händer något så sätter dom igång en efter 72 timmar. O att vi får åka hem o komma tbx dagen efter vid 8 för att kolla igen. Men att hon trodde att vi skulle komma in tidigare.

Så åker hem för att packa BB-väskan Fast åker o lämnar hundarna hos min mamma först, jag tycker att vi ska släppa hundarna så att dom får springa av sig. Men killen säger ifrån att vi ska hem o fixa väskan o handla något att äta.

Blir avsläppt hemma lite efter 11 medans killen åker o handlar. Försöker att packa väskan men det gör för ont vid värkarna som kommer regelbundet så jag får lägga mig på soffan o andas istället. När killen kommer hem äter jag två risifrutti med möda då det gör ont. O han fixar väskan. Vid 12 gör det mkt ont o jag klarar inte av att ligga still när värkarna kommer. Ringer in till förlossning igen o säger att jag vill inte vara hemma längre.. lite ynkligt. Dom säger åt oss att komma in då.

Kommer in igen till Förlossniningen o får en sal. O blir uppkopplad igen till ett CTG. Får ligga i en halvtimme till 13.10 o då kommer dom in igen. Jag säger att jag har ont så då tycker BM att hon ska undersöka mig. Hon säger att nu ska ni inte åka hem igen för jag e öppen 4-5 cm. Går på toaletten o kissar o försöker bajsa ( då jag inte vill bajsa på mig sen) kommer mer fostervatten när jag tar i.

Jag får här lustgas när jag kommer tillbaka. BM försöker att sätta en venkateter i handen. Det går inte så bra så hon hämtar en annan. Hon försöker oxå i handen men tar o sätter i armen då jag har för smala vener i händerna. Här använder jag lustgas då jag hatar nålar men blir bara yr i huvudet o mår lite illa känns som dålig baksmälla.

Dom försvinner ut o jag ligger i sängen o andas flämtande när värkarna sätter in. Lägger ifrån mig lustgasen då jag inte tycker det hjälper. Känner att det gör riktigt ont o blir orolig om det ska göra så här ont nu. Hur mkt mer ont kommer det egentligen att göra? Säger till killen att jag vill nog ha ryggmärgsbedövning. Känner att jag inte kan ligga kvar på sidan utan sätter mig upp. O säger att jag måste på toa när killen undar vad jag gör. När jag sitter i sängen så känner jag att det trycker på massor o jag tar i samtidigt som jag skriker eller brölar . Killen tar tag i mina axlar samtidigt som jag försöker att ta mig upp ur sängen för att gå på toaletten samtidigt som jag skriker o tar i o känner att ännu mer fostervatten kommer.

Det kommer in ett flertal personal (6-8 st) som undrar vad som händer här. Jag säger att jag måste på toa o bajsa. Vilket dom säger att jag inte ska. Att jag ska lägga mig ner så att dom kan undersöka mig. Jag protesterar lite att jag måste bajsa att jag kommer att bajsa på mig annars... samtidigt så skriker jag när värkarna kommer. Dom hjälper mig eller får mig rättare sagt att lägga mig i sängen o tar av mig nätbyxorna o undersöker mig.

Säger att jag är fullt öppen o att jag kan börja krysta. (Här så har jag inte riktigt koll på vad som sker så skriver bara det jag kommer ihåg eller vad som jag fattar skett) Dom sätter en skalpelektod för att se hur bebisen mår. Jag krystar o klämmer killens hand. Dom fortsätter att säga att jag ska krysta o inte skrika utan rikta kraften till krystningen. Jag skriker ändå o tar i. Säger här samtidigt att jag itne vill , att det gör för ont. Då säger dom att jag måste ta i nu måste bebisen komma ut då den inte mår så bra. O ger mig ren syrgas att andas. Jag tar i o krystar, fast jag kan inte påstå att jag känner några krystvärkar bara att det spänner på så in i h-lvete. Blir uppmanat att krysta på ännu mer o vid tredje krystvärken så hjälper dom till att föra undan blygläpparna så att huvudet kommer ut o så krystar jag ut bebisen.

Får bebisen på magen o kollar på direkten o ser en liten snopp på min lilla bebis som är helt täckt av fosterfett.. en kletig söt liten vit sak

Jag fick sy 4 stygn då jag sprack lite invändigt o fått några rispor av skalpelektroden.

Såhär efteråt så tycker jag att förlossningen gick väldigt bra o snabbt o jag tycker att visst gjorde det ont men inte så ont jag trodde utan smärtlindring. Det som gjorde ondast var när hon hjälpte huvudet att komma ut o sedan när jag krystade ut honom. Det som var värst var att jag fick lite panik av att jag inte hängde med att allt gick för fort. O att jag hela tiden kände att tycker jag att det gör så här ont då kommer jag inte att klara av smärtan sen. Men värkarna gjorde ju inte mer ondare än vad jag redan hade.

Nu blev det världens längsta berättelse men hoppas att ni orkar läsa lite om ni vill
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

Status: lycklig tvåbarnsmamma

Re: När lilla alfons hade bråttom till välden.

Inläggav Strumpan » 14 apr 2010, 22:27

Grattis till lilla sonen :D !
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav mylittlebabyboy » 26 apr 2010, 14:13

GRATTIS ! ! ! :D
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mylittlebabyboy
Stammis

BF: 141015
Status: Happy Mam! :)

Inläggav maria_73 » 26 apr 2010, 15:51

Grattis !!! Och välkommen Alfons.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Återgå till Min förlossning