När lille underbara Mio kom till världen!!

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

När lille underbara Mio kom till världen!!

Inläggav Trollungen » 21 maj 2009, 10:09

Hej allihopa här kommer min story.

De påbörjade min igångsättning på måndagen (hade varit inne på koll på sönd för jag hade så mkt förvärkar) så de bestämde att köra på mån ist för tis för att minska min smärta.. Fick en gel upp på livmodertappen som skulle stimulera till värkar. Fick typ mensvärk bara.. Efter 6 h gjordes en ny undersökning, inget öppen alls.. Fick en ny dos.. Nu drog värkarna igång. Men det visade sig vara pinvärkar för de gjorde ingen nytta. Efter att ha haft värkar i 7 h som kom med 2-3 min mellanrum var jag helt färdig och bara öppen 0,5cm så de fick ge mig Bricanyl för att värkarna skulle stoppa. fick en sovdos och på tis körde de "metod 2" för igångsättning. Då fick jag värkstimulerande dropp och shit nu hände det grejer. Lustgasen blev min bäste vän, hur hade jag klarat mig utan den?? Öppnade mig till 3 cm på nolltid, tog hål på vattnet, fick en elektrod fastsatt på hans huvud. Då såg de att hans hjärtljud gick ner fr 150 till 50 och plötsligt var hela salen full med folk, de satte kanyler, tvättade magen osv.. dvs förberedelse för urakutsnitt. Hjälp! Plötsligt blev allt bra igen och Mios hjärtljud var normala. Värkarna kom strax därefter nästan i ett och på 1,5 h hade jag öppnat mig från 4 till 9 cm. Helt galet fort gick det. All min smärta satt i ryggen och EDA gjorde verkligen susen, tack gode gud för den! Plötsligt fick jag blodtrycksfall och spydde som en katt.. även nu gick Mios hjärtljud ner och salen fylldes snabbt av läkare och dyl och ännu en gång planering för snitt, men vår tappre son återhämtade sig snabbt och lugnet la sig igen. Nu insåg de dock att det gick lite för fort så de fick sakta ner värkstimulerande droppet lite och jag fick gå omkring för att han skulle "sjunka" ner i bäckenet. Nu avtog värkarna nästan helt och jag sov en stund, väldigt skönt att hämta lite kraft igen. Sen körde de igång igen och på nolltid var jag helt öppen men han låg inte tillräckligt långt ner, han kom helt enkelt inte ner ordentligt trots alla värkar och smärta. Men det tryckte på mot baken som tusan så till slut fick jag äntligen lov att börja krysta, kämpade för kung och fosterland i 1h och 20 min. Trodde jag skulle gå sönder så mkt tog jag i, men inte tusan kom han ut Drog i handtagen på sängen när jag krystade, hade "dragkamp" med en bm med ett lakan, allt testade de, men inget fungerade. Nu sjönk tydligen hjärtljuden igen (men detta märkte inte jag för jag var så medtagen) och in kom läkaren och skulle få ut honom med tång. Gick inte. De klippte mig och i nästa värk drog de ut honom med sugklocka samtidigt som en bm hängde med all kraft över min mage och tryckte på hans "rumpa" för att hjälpa honom ut. Han var liten om huvudet, 34, och det var ju en jäkla tur med tanke på hur svårt det var att föda fram honom.. Äntligen kom huvudet ut, och i nästa värk kom kroppen som jag klarade få ut själv. Men herregud vilken omtumlande upplevelse. Total lycka av att ha honom på bröstet, men så hemskt att det pendlade mellan att han mådde jättebra, och jättedåligt och 3 ggr var det förberedelse för snitt. De sa att han var tvungen att komma ut NU för hans värden började gå ner. Men han fick 9, 10, 10 i Apgar så det var mest lilla mamma som var medtagen och fick massor av SYRgas för att orka krysta ut moderkakan. Hade hört massor av skrämselhistorier om klipp innan, men jag måste säga att det är helt ok, sprack inget av mig själv utan har bara 4 stygn från klippet och det har läkt fint.

Nu njuter vi bara av vår lilla bebisbubbla och man kan ju titta på underverket i timmar och inse vilken tur man haft som äntligen fått en liten bebis LYCKA!!!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Trollungen
Alltid online

Re: När lille underbara Mio kom till världen!!

Inläggav AnnaOhlsson » 21 maj 2009, 15:16

Lyckliga du! vill oxå ha min bebbe här nu.
Hehe... snacka om att man är fylld med grav.hormoner, :lol: grät till & med en skvätt av din förlossnings berättelse. :oops:
Lycka till med allt!
Kramar
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
AnnaOhlsson
Stammis

BF: 090523

Återgå till Min förlossning
Annons: