Annons:

När Max kom till världen <3 OBS! Långt :)

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

När Max kom till världen <3 OBS! Långt :)

Inläggav Nettan83 » 10 feb 2013, 12:53

Ja då ska jag ta mig i kragen och skriva berättelsen om när våran underbara lille Max kom till världen den 24:e februari kl: 20.06, (på BF). Han var 50 cm lång och vägde 3800 g.

Allting börjar onsdagmorgon den 23:e februari, BF -1. Jag vaknar vid halv åtta och känner en ny typ av sammandragning, till skillnad från de jag kännt de senaste veckorna så hade denna ett "start och ett stopp", de innan hade mer varit molvärk under flera timmar. Så fortsätter det sedan under hela dagen, sammandragningar med tydligt start och stopp med som tätast 3 minuter emellan, men de gör inte särskillt ont. Så jag följer med sambon in till stan för lunch tillsammans med hans syster mm under dagen. Jag fördriver dagen tillsammans med sambons syster med han gör de ärenden han har att göra. I bilen på väg hem igen på eftermiddagen roar jag mig med att börja klocka värkarna och konstaterar att de kommer med 3-4 minuters intervall och håller i sig i ungefär en minut, men är fortfarande inte smärtsamma. Det som däremot börjat oroa mig är att våran bebis i magen varit väldigt lugn hela dagen, han har tidigare sparkat livligt varje dag, men idag har jag knappt kännt något på hela dagen.... Så när vi är hemma igen vid 17 tiden så ringer jag förlossningen för att höra vad de tycker att vi ska göra. PÅ telefon får jag prata med en mycket trevlig barnmorska som tycker att det kan vara bra att vi kommer in för en koll och kollar hur bebisen mår, eftersom jag tycker att han varit så lugn hela dagen. Vi äter middag och packar alla saker som ska med i bilen, samtidigt som sambon konstaterar att det är något fel med vårat vatten....jag tycker det är lika bra att han kollar vad som kan ha hänt innan vi åker, väl i pumphuset så konstaterar sambon att det är på väg att frysa och det är orsaken till att det ite fungerar som det ska, så han ängnar en stund åt att tina vattnet och ställa upp elementet ytterliggare innan vi kan åka hemifrån. Vilket med facit i hand var väldigt tur eftersom vi inte kom hem igen förren 5 dagar senare ;)

Strax efter 20 på kvällen kommer vi in till Danderyds förlossning och det tas en CTG kurva, som ser gätte bra ut och nu vaknar även bebis till liv och sparkar lika mycket som vanligt, så det är ingen tvekan om att han mår prima :) Tanken då var att de skulle göra ett UL och kolla fostervattensmängd och sedan skulle vi ev åka hem, men en mycket trevlig äldre barnmorska gör en undersökning för kolla om det hänt något, och OJ, jag var öppen 4 cm, så vi blir inskrivna istället för att göra ett UL och sedan åka hem. Detta eftersom vi har nästan 1,5 timme med bil enkel väg till förlossningen. Vi gör oss hemmastadda på vårat rum och plockar in våra saker, och sedan promenerar jag lite i korridoren och passar på att fika lite. Värkarna känns mer när jag är uppe och går, och jag är tvungen att stanna upp och hålla i mig när de kommer. Vid 23 är det dags för ny CTG kurva, och undersökning. Kurvan ser fin ut och jag är nu öppen 5 cm, så promenaderna fortsätter. Vid 01 är det återigen dags för en CTG kurva, och denna blir betydligt längre än planerat, då vår barnmorska blir upptagen med en annan förlossning och under den 1,5 timme jag ligger med kurvan lugnar värkarna ner sig och när vår barnmorska kommer strax före 3 så bestämmer vi att jag ska försöka sova några timmar eftersom jag fortfarande är bara 5 cm öppen. Jag får 2 st alvedon och försöker sova, det går så där... för nu kommer helt plötsligt värkarna igen, även om det är 7 minuter emellan så känns de mer än vad de gjort de senaste timmarna. Jag lyckas i alla fall slumra till och från mellan värkarna fram till 7, när det är dags för ny barnmorska, CTG-kurva och undersökning, igen förändring. Får även två värmedynor som smärtlindring. 7.40 kommer Bm Emma igen då vår bebis inte vill vara med på CTG längre, han är för livlig ;) och försvinner bort från den hela tiden, så Emma tar hål på hinnorna och sätter en skalpelektrod istället, så nu går det bra att följa våran bebis, som även nu mår lysande. Får även 2 citodon då värkarna börjar kännas mera nu.

Strax före 10 introdceras jag för lustgasen och för testa sitta på pilatesboll som jag trivs bra med :) 10.20 sätts värkstimulerande dropp då det inte hänt något mer ännu trots att hinnorna är tagna. Så de kommande 1,5 timmen tillbringas på pilatesboll tillsammans med lustgas. Vid 12 är jag öppen 6 cm och han har trängt ner ytterliggare. Jag börjar tröttna på att ha ont nu och ber om en EDA, som läggs vid 12.20 och den fungerar kanon bra! :) Så skönt att inte behöva ont en stund ;) 13.55 är jag öppen 8 cm och huvudet står precis ovan spinae. Nu är det även dags för ny barnmorska och en BM-student som ska vara med på sin första förlossning. Vid 15 begär jag påfyllning av EDA:n och vid undersökning 15.50 är jag öppen 10 cm och huvudet står vid spinae. Tiden fortsätter att fördrivas med att flytta mellan sängen och pilatesbollen. Vid 17 begär jag än en gång påfyllning av EDA:n.

18.45 är det dags att försöka krysta, och det går sakta frammåt. Problemmet är att jag inte riktigt lyckas krysta hela värkarna ut och att värkarna är lite korta och ineffektiva, så det går väldigt sakta frammåt. 19.45 läggs en PCB då man misstänker att jag håller emot i värkarna pga jag tycker att det gör ont även om jag inte håller emot medvetet. Efter ytteliggare 10 min med krystvärkar och kämpande så läggs en sugklocka och en gätte gullig förlossningsläkare hjälper mig att få ut våran prins då jag börjar vara väldigt trött i kroppen :) 4 drag senare kl 20.06 har vi med gemensamma krafter lyckats med att föda världens finaste lille Max, och värken efter kommer moderkakan. Max har under hela detta långa förlopp mått gätte bra, och får Apgar 7,9,10.

Vi får mysa 2 timmar på förlossningen innan jag rullar vidare till operation för att sys ihop, då jag fick 3:e gradens bristningar som fick sys av en mycket skicklig operatör på operationsavdelningen. Så efter 1,5 timme på operation så fick jag träffa sambo och son igen när de kommer till mig på uppvaket :) Där blir vi sedan kvar i 4,5 timme innan jag kan röra mina ben igen. Därefter ytterliggare 4 timmars vila på förlossningen innan jag är tillräckligt pigg för att kunna flyttas över till Hotell-BB. Där blir vi sedan kvar i 3 dagar innan jag återhämtat mig så att jag klarar av att åka hem.

Under hela vår vistelse på förlossning, operation, uppvak och hotell-BB har vi mötts av en helt underbar personal som gjort allt de kan för att hjälpa oss, detta tror jag i kombination med en bra smärtlindring som personalen på ett bra sätt guidade mig till, och en sambo som servade och stöttade mig på ett underbart sätt hela vägen, har gjort att jag redan nu längtar efter att Max ska få ett syskon ;) trots att det är först nu efter 2,5 vecka som jag kan sitta kortare stunder och börjar känna mig lite piggare :)

Hoppas denna berättelse inte ska skrämma någon, även om det blev lite långdraget och att bristningarna blev stora ;)

Nu ska jag göra lite hand och fot avtryk i gips av våran underbara prins, så att vi kan minnas hur liten han varit när han växer :D
Nettan83
Nykomling

Återgå till Min förlossning
Annons: