När släppte talet hos era barn

Diskutera och fråga om barns hälsa och utveckling.

När släppte talet hos era barn

Inläggav Stina » 12 mar 2010, 11:47

Tuva har kunnat prata och gjort sig ganska förstådd sen hon fyllde två år i september men nu sen ca 2 månader tillbaka så har det helt släppt och hon pratar "på riktigt", det är verkligen jättekul att kunna kommunicera även med henne.

När började era barn prata och när släppte det helt?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: När släppte talet hos era barn

Inläggav <mys-mamma> » 12 mar 2010, 17:33

Min son har precis börjat prata 3-ords-meningar, han är 2 år & 3 mån. Jag kan förstå det mesta han säger men än går det inte direkt att ha långa konversationer utan man får ta det lite bit för bit och fråga vad han menar ganska ofta. Men det släpper nog helt snart :D Han härmar allt som alla säger och har fått ett väldigt stort ordförråd under de senaste månaderna.
Älskade, underbara barn
Teodor 2007-12-06
Vilgot 2010-03-31

barnbus.blogg.se
<mys-mamma>
Alltid online

Inläggav Stina » 15 mar 2010, 14:55

Va kul. :)
Brukar han köra på låtsas meningar när han inte vet hur orden är?
Tuva drar en mening ibland när hon själv märker att "så här fort kan jag inte prata och säga det jag vill säga så jag säger det på låtsas istället".

Jag tror säkert att Tuvas tal har blivit så bra eftersom Ella pratar mycket med henne också.
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav EW » 05 apr 2010, 20:12

Här hemma har jag åxå en kille som babblar på ordentligt och man kan förstå det mesta han pratar om, det släppte för en-två månder sedan och det är riktigt kul när han kan svara och man märker att han har förstått vad man menar :D Han blir två nu i maj och har pratat en massa strunt tidigare som blivit till riktigt tal. Jag tror att mycket kommer från dagis och storebror såklart :D Jag tycker det bästa är att man kan skratta tillsammans och inte åt honom som man gjort tidigare.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
EW
Alltid online

Inläggav Stina » 07 apr 2010, 09:55

Hur gammal är storebror?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav bubblarunt » 21 apr 2010, 15:09

Min två-åring pratar mycket, men inte så många ord som är helt rätt. Men han gör sig förstådd väldigt bra, dessutom blir han tvåspråkig. Jag pratar bara finska med honom, och det är helt otroligt att han redan vet att till pappa säger man till exempel mat eller flygplan, medans till mamma säger man ruoka eller lentokone. Helt otroligt faktiskt. Är i och för sig själv uppväxt på samma vis, men otroligt att det funkar så bra!

http://bubblarunt.blogspot.com
bubblarunt
Stammis

Inläggav Stina » 26 apr 2010, 22:04

bubblarunt: Bor ni i Sverige eller Finland? Det är helt otroligt vilken inlärningsförmåga de har!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling