När sluta med blöja?

Diskutera och fråga om barns hälsa och utveckling.

När sluta med blöja?

Inläggav Stina » 22 apr 2010, 21:59

Ella slutade självmant med blöja vid två år och ett par månader. Tuva har jag fått "tjata" lite mer på. Sen drygt en vecka tillbaka har hon slutat med blöja. Förra veckan hade hon kissat på sig varje dag på dagis.

Jag tycker det är dags att sluta med blöjan nu vid 2½ års ålder (för vår del), Tuva är så pass duktig med allt annat att hon kan det här med!

Vad säger ni? Är det fel att arbeta för ett blöjfritt barn? Är det en bra ålder eller kan man lika gärna vänta helt på att barnet själv tar ett initiativ?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: När sluta med blöja?

Inläggav bubblarunt » 26 apr 2010, 10:39

Klart man kan jobba lite för att få barnet blöjfritt! Men inte tvinga. Min 2-åring tycker det är kul att sitta på pottan eller toaringen, men han har inte lyckats klämma fram nåt. Oftast kommer det direkt efter han suttit färdigt, innan blöjan hunnit på.. Varför blir det så? :/
Vore trevligt med tips inför pott-träningen förresten..
bubblarunt
Stammis

Inläggav Stina » 26 apr 2010, 22:01

Visst är det lite skrattretande. :) Men då vill han i alla fall. Antagligen så är han för spänd i rumpan när han sitter och vågar inte. :)

Försök på tycker jag. Är han nyss fyllda två?
Jag lyckades inte med något då Tuva gjorde så som din son. Utan egentligen tror jag bara att det är att vänta.
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav tinali » 27 apr 2010, 13:46

Jag kommer arbeta med det sommar. Men bara om dante är med på det. Han fyller två i maj och hoppas att han kan börja dagis i höst utan blöja, kanske önsketänkande!? Han ska göra allt själv och allt som vi gör så att klara sig utan blöja kanske lockar...
Men jag har haft barn i min närhet som haft blöja gott o väl upp i fyraårsåldern, det kan ju inte vara kul för barnet...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
tinali
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » 27 apr 2010, 14:01

Jag skulle också vilja att Nils blev blöjfri innan vi får barn nummer 2 i höst, även om jag tror det är önsketänkande. Vi har en toaring och en potta men han gillar inte att sitta på dem alls och vi tvingar honom inte heller. Ska se hur det känns om ett par månader, kanske kan vi låta honom gå mycket utan blöja i sommar. Så får man väl va tjatig och fråga om han är kiss/bajsnödig.

Tycker också det är lagom runt 2-3 år att bli blöjfri!
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Stina » 27 apr 2010, 14:16

Vi hade också ett barn i närheten som hade blöja.
Är det för att barnet inte vill sluta själv och föräldrar ger efter?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav tinali » 27 apr 2010, 14:33

I vårt fall tror jag att barnet fortf var deras bebis + lathet. Jag tyckte inte det var riktigt befogat....
Bild

Bild
Användarvisningsbild
tinali
Alltid online

Inläggav *nea » 27 apr 2010, 20:52

Jag tycker det är svårt det där. Är ju första gången jag testar detta. När är man egentligen torr? När man kan/vill gå på toa/potta för det mesta eller då och då eller...?

Min tjej är hyffsat torr hemma, men inte på dagis. Där hinner hon inte riktigt och personalen hinner inte fråga heller tycker jag. Så ska hon bli helt torr snart så är det sommarledigheten som gäller och sen ingen blöja när hon kommer tillbaka till dagis. Då blir personalen kanske lite mer motiverade att fråga också.

Hon kissar gärna på pottan eller på toa, men inte alltid. Ibland sitter hon och orkar liksom inte vänta på kisset utan springer iväg och leker och kissar på golvet istället. Ibland har hon helt enkelt ingen lust att kissa på pottan utan det får hamna där det hamnar. Andra gånger är hon jätteduktig. Det är så svårt att bedöma hur nära man är när det går så mycket fram och tillbaka. Och när man vet att hon kan är det svårt att inte bli lite, lite irriterad när hon står och kissar på golvet (hon har inte blöja hemma).

Alma är 22 mån och har haft tygblöjor sedan födseln.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav maria_73 » 02 maj 2010, 23:17

Liam var nästan tre år när vi slutade med blöja. Filippa var 1,5 år.
Hon var väldigt tidig, men det berodde på att var så röd hela tiden och sommaren när hon var 1,5 år tyckte vi att vi provat alla sorter men ingen fungerade. Det var perfekt att sluta på sommaren när de kan springa ute.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav bubblarunt » 03 maj 2010, 20:45

Jag har också hört att det ska vara bra eller lättare att sluta med blöja under sommaren, och det vore ju hur bra och skönt som helst eftersom det nu snart (förhoppningsvis) blir sommar. Men hur går jag rent praktiskt tillväga då? Om jag nu skulle bestämma mig för att pröva.. För ska man då annars vänta ända till nästa sommar?
bubblarunt
Stammis

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling