När sluta med blöja?

Diskutera och fråga om barns hälsa och utveckling.

Re: När sluta med blöja?

Inläggav Stina » 10 maj 2010, 19:28

*nea skrev:Jag tycker det är svårt det där. Är ju första gången jag testar detta. När är man egentligen torr? När man kan/vill gå på toa/potta för det mesta eller då och då eller...?

Min tjej är hyffsat torr hemma, men inte på dagis. Där hinner hon inte riktigt och personalen hinner inte fråga heller tycker jag. Så ska hon bli helt torr snart så är det sommarledigheten som gäller och sen ingen blöja när hon kommer tillbaka till dagis. Då blir personalen kanske lite mer motiverade att fråga också.

Hon kissar gärna på pottan eller på toa, men inte alltid. Ibland sitter hon och orkar liksom inte vänta på kisset utan springer iväg och leker och kissar på golvet istället. Ibland har hon helt enkelt ingen lust att kissa på pottan utan det får hamna där det hamnar. Andra gånger är hon jätteduktig. Det är så svårt att bedöma hur nära man är när det går så mycket fram och tillbaka. Och när man vet att hon kan är det svårt att inte bli lite, lite irriterad när hon står och kissar på golvet (hon har inte blöja hemma).

Alma är 22 mån och har haft tygblöjor sedan födseln.

Hur fungerar det med tygblöja? Är det inte väldigt jobbigt när de gjort nummer två? :D
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav *nea » 10 maj 2010, 20:44

Vi har faktiskt låtit Alma bajsa på toa (med toaring) sedan hon var 8 mån. Så det gör hon helst. Men bajsar hon i blöjan så har man antingen tur och varit lite förutseende och lagt in ett spolbart, komposterbart pappersinlägg som det bara är att ta bort och spola i toaletten. Annars spolar vi av blöjan med duschslangen i toaletten. Funkar helt ok.

Vi tycker att tygblöjor funkar superbra. Det finns inget annat land i världen som använder så mycket pappersblöjor som vi gör i Sverige. Kanske Norge då. Men sen är ju SCA (Libero) svenskt också och vi har haft pengar att spendera på något som egentligen är grymt onödigt. Det är toppen att bo utomlands lite emellanåt så att man ser att det man tror är självklart inte är det överallt.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav *nea » 10 maj 2010, 20:45

Vi har faktiskt låtit Alma bajsa på toa (med toaring) sedan hon var 8 mån. Så det gör hon helst. Men bajsar hon i blöjan så har man antingen tur och varit lite förutseende och lagt in ett spolbart, komposterbart pappersinlägg som det bara är att ta bort och spola i toaletten. Annars spolar vi av blöjan med duschslangen i toaletten. Funkar helt ok.

Vi tycker att tygblöjor funkar superbra. Det finns inget annat land i världen som använder så mycket pappersblöjor som vi gör i Sverige. Kanske Norge då. Men sen är ju SCA (Libero) svenskt också och vi har haft pengar att spendera på något som egentligen är grymt onödigt. Det är toppen att bo utomlands lite emellanåt så att man ser att det man tror är självklart inte är det överallt.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav bubblarunt » 08 jul 2010, 14:22

Trodde faktiskt det skulle kunna gå att potträna så här till sommaren.. Men min 2-åring vill inte gå utan blöja, nu envisas han prompt med att ha blöjan på konstant, det är till och med svårt att få han till att byta (förutom när det är den obehagliga tvåan som lurar i den). Är det för tidigt att börja när de är två? Självklart tänker jag inte pressa honom nu när han inte alls vill, men har tänkt att det skulle vara smidigt under sommaren när man kan vara blöjfri några timmar om dagen..?
Haha, inkräktar visst, detta var inte min tråd..
bubblarunt
Stammis

Inläggav *nea » 08 jul 2010, 15:40

Vi har tvärtom-problem: Alma vill INTE ha blöja. Nu har vi sällan blöja hemma, men ska man ut så måste man liksom...sist kissade hon på ICA efter att ha kastat både potta och blöja i hallen och vägrat båda när vi skulle ut och köpa mjölk. Men kanske är det bra att erbjuda något annat att ha på sig, t ex ett par fina (självvalda?!) trosor eller kalsonger att ha på sig hemma.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav Stina » 10 aug 2010, 09:55

Bubblarunt: Ja visst skulle det varit smidigt. Men låt det vara ett tag utan att prata om det och prova på nytt om ett par veckor.
Då kan du tex ta av nattblöjan och låta honom vara utan då, låta bli att sätta på blöjan och ha det så så långt det går på morgonen. Lite kiss på golvet är ju lätt upptorkat. :D

*nea: Både bra och mindre kul kanske! Försök bli lite mer konsekvent då med kissning innan ni går ut, tror du det skulle fungera? Vänta ut henne och säga att ni inte går ut om hon inte kissar?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav *nea » 10 aug 2010, 10:43

Stina: Ja, nu har vi kommit på att det är det som funkar bäst - att se till att det verkligen blir pottat mellan aktiviteter (när man kommer in, innan man går ut, när man ska äta, när man precis sovit osv) för det är helt omöjligt när hon redan är inne i någonting. Det går bättre och bättre. Varit i princip helt utan blöja i 3 veckor nu och haft någon helt "felfri" dag men ofta en ellr två kiss i trosorna. Har åkt ner på stan utan blöja (inte att rekommendera...) och någon gång med.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav Stina » 10 aug 2010, 10:52

Låter toppen!
Angående personal på dagis. Tuva var inte blöjfri helt innan dagis utan blev det för att hon var utan på dagis och kissade på sig minst en gång om dagen första veckan. Jag tror det var så hon lärde sig även där att det inte är skönt att få kissiga trosor. Och personalen fick lägga kisskläderna i påsar den veckan varje dag ibland fler än en gång om dagen. Men det gjorde sitt.

=)
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav *nea » 10 aug 2010, 12:07

...och personalen tyckte det var ok? Kan iof inte tänka mig att det skulle vara första gången någon kissade på sig på dagis så de borde vara vana! Men jag blir ledsen av att tänka på att de har 17 stycken 1-3-åringar på 3 personal och en toalett :shock: Inte lätt att hjälpa någon att bli blöjfri i den miljön. Personalen är egentligen toppen, men man vill ju inte göra det värre för dem än vad de redan har det liksom. Men just denna veckan borde det vara ganska lugnt, många barn har gått upp till nästa avdelning och inskolningarna har inte börjat ännu. Jag kör på en hel hög med ombyten och kanske ska se om jag kan vara där första dagen och hjälpa Alma lite extra på pottan så hon kommer igång.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav Strumpan » 10 aug 2010, 15:53

*nea; Jag antar att ni har erbjudit toaletten (hon bajsar ju där) till henne att kissa på?

Isabelle ratar pottan totalt och skriker i högan sky om vi frågar om pottan, det är toaletten som gäller.

Bubblarunt; Oftast är det så att killar är aningens senare att bli torra än tjejer. Jag skulle nog vänta ett litet tag till med att prova utan blöja men samtidigt påpeka och föreslå potta/toalett när det kommit kiss eller bajs, påminna att det finns det alternativet osv.
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

FöregåendeNästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling