När sluta med blöja?

Diskutera och fråga om barns hälsa och utveckling.

Re: När sluta med blöja?

Inläggav Stina » 13 aug 2010, 15:00

*nea: Ja det antar jag att de tyckte, åtminstone så sa de inget om det till oss.

Det finns två toaletter på hennes avdelning och detta var ju precis i våras när det var varmt ute så det skedde flest olyckor utomhus.

Klart att det kanske inte är det roligast i deras arbete men jag tror också på att de tycker om att se sina 2-3 åringar utvecklas och detta är ju faktiskt en av de stora sakerna som sker i utvecklingen. :)

Nu är det bara nätterna kvar, Tuva vill ju men jag vågar inte ännu. Kommer inte exakt ihåg hur det var med Ella eller om vi hade kissskydd... Nu har vi inte det men det kanske är dags att köpa det så att hon får prova? hur har ni andra gjort?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav *nea » 13 aug 2010, 18:05

Strumpan: Hon blandar toaletten och pottan, men bajsar mest på toa. Går hon och kissar samtidigt som mig eller pappa så blir det pottan. Hon har också en dockpotta och gillar att sätta en docka eller nalle där när hon kissar. Då kan hon torka nallen och tömma nallens potta. Blir så himla meckigt när hon ska försöka tömma sin egen...

Stina: Är blöjorna torra på morgonen? Vi har kanske torr blöja på natten 2 av 3 nätter, men är inte riktigt redo att ta bort den ännu. Men hon sover lunch utan och gillar verkligen inte att kissa i sängen. Pratar om att hon inte vill kissa i sängen och har typ aldrig gjort det. Men när man sover på natten är det ju svårt att styra vad som händer tänker jag. Så vi tar det lugnt på den fronten, men tänker på se till att hon kissar precis innan och efter hon sovit.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav saraelisabeth » 14 aug 2010, 11:16

Jag är förskollärare och jobbar med tvååringar just nu. Självklart vill vi att barnen utvecklas, att byta blöjor är väl inte den roligaste delen i arbetet. Men min uppfattning (och många andras) är att potträna är ett ord som borde spolas ner i toaletten, rent ut sagt :wink: Sluta stressa! Barnet kommer att bli torrt när det är moget för det, det handlar inte om träning i den bemärkelsen. Har sett allt för många föräldrar som blir besvikna över påsen med kissiga kläder när de kommer och hämtar och det märker barnet och det ger ingen positiv effekt på "träningen". Ha inte för bråttom.
Många bra råd här: http://www.barntotal.se/faktabank_foer_ ... ditt_barn/
(även om de använder det "förbjudna" ordet :p)
saraelisabeth
Nykomling

Inläggav artch » 14 aug 2010, 13:38

Bra att få läsa andras åsikter. Har en tjej som blir 3 nästa vecka och hon går utan blöja på dagarna och springer till pottan när hon behöver. Men hon vill inte bajsa på pottan. Hon vill ha en blöja att bajsa i. Hennes lillasyster blir 2 i november och hon har just börjat intressera sej för att det kommer bajs i blöjan. Hon tycker det är kul att sitta på pottan med "kläder" på. Hon får väl prova pottan här i vinter, så får vi väl se om hon vill sluta med blöja innan sommaren eller när det blir. I januari ska de börja på dagis och här skulle det inte gillas att de kissade i kläderna utan personalen skulle ta på blöja.
artch
Nykomling

Inläggav Stina » 16 aug 2010, 10:10

*nea: Det är oftast kiss i blöjan, kanske kan det vara en av sju nätter som den är torr.
Tänker också att det är dumt att skynda på. Det blir ju bara jobbigt... :)
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav allessa » 16 aug 2010, 10:36

Våran näst yngsta är 3 år och 4 månader och vi har för 4 dagar sen börjat ha honom utan blöja. Vi får påminna honom efter ca 1,5 timme om att han ska försöka kissa, men oftasta klarar han det själv. Vi har tagit det lugnt med honom och inte börjat med att vara utan blöja förrän nu, just för att han inte velat det själv.
Men nu hoppas vi att det funkar.
Bild

Bild

Bild
allessa
Alltid online

BF: 100729
Status: Gravid med vårat 6:e och sista barn.

Inläggav LinaoPyret » 16 aug 2010, 11:21

I början av sommaren försökte vi få Elicia till att intressera sig för pottan och testade några gånger att låta henne gå utan blöja, men Elicia ville inte riktigt så vi avslutade våra försök och tänkte att hon måste få avgöra själv när hon är redo att ta det steget.

Och så igår så ville hon helt plötsligt inte ha blöja längre och gick utan hela dagen utan en ända olycka (nybörjartur kanske ^^) vi fick påminna henne ett par gånger, men de flesta gångerna sa hon själv till och gick och satte sig på pottan.
Idag åkte blöjan av direkt när hon vaknade och hon skulle även få vara utan blöja på dagis med ifall hon ville det, så det ska bli spännande och se ifall det funkar nu eller om det blir en tvärnit igen. Men vi skyndar långsamt och låter fröken ta det i sin egna takt.

Men tänk va stolt man kan bli som förälder, men fy vad fort de ändå växer upp ^^
Användarvisningsbild
LinaoPyret
Alltid online

BF: 100414
Status: Elicia och Isabelle - de mina <3

Inläggav Stina » 16 aug 2010, 20:37

Ja visst går det fort! Lite skrämmande! Man vill ju fortfarande ha dem så här små. :)

Vi får hålla tummarna för att det fungerar för er!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Inläggav Strumpan » 17 aug 2010, 02:03

artch; Vadå, sätter dom på blöja om det händer en olycka i byxorna? Jag hoppas att dom bara gör det om dom märker att det inte funkar alls, och att dom pratar med föräldrarna först.

Jag är lite orolig att Isabelle inte ska få den hjälp hon behöver på sitt nya dagis men jag oroar mig säkert i onödan, Bella kommer säkert in i kissrutinerna som dom brukar ha på dagis. Sätter dom på en blöja på henne om det skulle hända en olycka så skulle jag faktiskt bli ganska arg. Då visar dom ju Isabelle att hon gör "fel" genom att kissa i byxorna och det skulle nästan kännas som en bestraffning från dom. Dessutom skulle jag inte känna mig respekterad som förälder.

Nu händer det inte så många olyckor, men när det händer så tycker jag inte att man ska göra så stor grej av det. På med nya trosor och byxor bara, nästa gång går det bättre.
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav LinaoPyret » 23 aug 2010, 19:48

Nu har Elicia varit blöjfri hemma i lite mer än en vecka och det går jättebra, visst har det blivit en och annan olycka, men det mesta har faktiskt hamnat i... toaletten. Hon vägrar nämligen pottan, så nu är det bara toaletten som gäller (vilket inte gör mig något ^^). På dagis och under sovstunderna (middagslur och natten) har hon dock blöja fortfarande, men det kommer väl det med så småningom.

I lördags gjorde vi dessutom en "pott-orm", alltså en orm av färgglada papper, som hon sen får sätta ett klistermärke på varje gång som hon kissat eller bajsat på toaletten, vilket har blivit en succé och nu tycker hon det är riktigt kul att gå på toaletten. Så det är definitivt ett bra tips för att göra det hela lite roligare. (slänger med ett kort så ni förstår vad jag babblar om ^^)

SAM_2476.JPG
Elicias "pott-orm"
(29.22 KiB) Nerladdad 1789 gånger
Användarvisningsbild
LinaoPyret
Alltid online

BF: 100414
Status: Elicia och Isabelle - de mina <3

FöregåendeNästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling