När sluta med blöja?

Diskutera och fråga om barns hälsa och utveckling.

Re: När sluta med blöja?

Inläggav Strumpan » 23 aug 2010, 23:36

Vilken bra idé Lina! Fin orm :) !
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav *nea » 24 aug 2010, 21:20

Strumpan: Ja, jag håller med om att det är tråkigt om de ger signaler till barnet på dagis att det är "fel" med en liten olycka och att det är på med blöjan igen... men samtidigt försöker jag respektera deras arbetssituation och låter dem ändå få bestämma när det är läge att ha blöja på.

Vi blev tvugna att resa hemifrån akut då svärfar blivit sjuk och har nu blöja på för det mesta. Men Alma vill gå på toa i alla fall och vi får i princip slänga blöjorna för att kardborren inte fäster längre och inte för att de är kissiga. Samtidigt har vi det lite stressigt och bor och sover hemifrån och då vill man inte ha ens små kissolyckor hela tiden så det får vara så för tillfället. Men vi trodde att det skulle skita sig med att bli torr just nu, men det går fortfarande bara bättre och bättre.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav margareta » 26 aug 2010, 11:15

Har lusläst igenom tråden lite grann, och det är en väldigt intressant diskussion ni för. Jag har 3 barn och jisses det är så olika, mina 2 första hade mycket mer intresse för att slippa blöjan än min 3:dje. Hon är annars snabb på allt, gick tidigt, pratar, och allmänt väldigt framåt. Men nä hon är inte alls intresserad av att slippa blöjan. Har dock lyckats att få hon 1 gång å bajsa på toalettstolen :D en ren lyckoträff. Hon satt ett bra tag och fick bläddra i en tidning, så hon liksom glömde bort att hon satt på toaletten. Men visst tror jag att det ligger mycket i föräldrars engegemang också, hur mycket man anstränger sig och är på sina barn om detta. Men tror däremot att vissa barn är mycket mer svårflirtade att få till pottan eller toaletten än andra :)
margareta
Alltid online

BF: 110402

Inläggav margareta » 26 aug 2010, 11:17

glömde skriva att hon är 2 år (född 22 juli 08) :D kan ju vara väsentligt
margareta
Alltid online

Inläggav Stina » 01 sep 2010, 09:24

det kan ju bli att de spänner sig när de väl sätter sig på toaletten och att det därför känns jobbigt att då slappna av och låta bajset komma.

Smart idé med pottormen! Hur många klisterlappar sitter uppe nu?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav margareta » 06 sep 2010, 19:46

jag puffar för info om pottormen...
hur gammal var flickan när du började med den?
margareta
Alltid online

Inläggav LinaoPyret » 22 sep 2010, 22:01

Stina: Pottormen är sedan länge fylld men vi har inte behövt någon ny, då intresset svalnade ganska fort och det går jättebra utan ett uppmuntrande klistermärken efteråt

margareta: Elicia var 2 år och 4 månader lite drygt när vi började använda pottormen.
Användarvisningsbild
LinaoPyret
Alltid online

BF: 100414
Status: Elicia och Isabelle - de mina <3

Inläggav margareta » 25 sep 2010, 11:07

margareta: Elicia var 2 år och 4 månader lite drygt när vi började använda pottormen.[/quote]

ok, tack:) då tror jag vi ska testa det på våran lilltjej när hon börjar vara redo för det hela, hade hoppats hon skulle slutat med blöja p ådagtid innan vi får nästa bebbe..så det bli å försöka uppmuntra heeela vintern :D
margareta
Alltid online

Inläggav Juniesmamma » 25 sep 2010, 11:44

Pottorm ska vi ha när det beger sig!! Det är ju jättemysigt!!! :D
Användarvisningsbild
Juniesmamma
Alltid online

Inläggav Familjen L » 01 okt 2010, 19:34

Jag har försökt få min dotter som blir 3 år i december, att sluta med blöja. Speciellt i somras, men hon visade inget intresse för pottan eller toaletten. Så jag kände som så att jag vill då inte tvinga henne att göra, som jag vill att hon ska göra. Jag har låtit henne vara utan blöja här hemma, men hon kissade då bara rätt upp och ner på golvet. Sa inte till och hon visade inget tecken på nödighet.

Men from förra lördagen valde hon helt och hållet SJÄLV att sluta med blöja. Kanske med lite hjälp av några ord om att hon ska bli storasyster och då kan hon inte ha blöja. Så där valde hon helt själv. Så från denna dag, så sa hon till när hon vill kissa och bajsa på toaletten. Hon vägrar potta. Bara toalett som gäller. Så jag är en riktigt glad mamma. Visst tog den sin tid, men jag ville inte göra något, som hon inte visade intresse för. Det går även bra för henne att vara blöjfri på dagis. Nattblöja har hon fortfarande, då det är så tätt inpå då hon började vara utan på dagtid. Men totalt så har det inte hänt mycket olyckor, hon säger till. Men snart kan nog nattblöjan försvinna, det är inte mycket kiss i den på morgonen... Så jag är bara glad att det går så fort för min dotter. Fort när det väl börjar, så att säga. Precis som med förlossningen med henne -s- (2v efter bf och en förlossning som tog ca 9h)
Familjen L
Rådgivare Minbebis

Föregående

Återgå till Barns hälsa & utveckling