När tidigast lämna på dagis (ålder alltså)

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

När tidigast lämna på dagis (ålder alltså)

Inläggav succubusan » 03 jul 2008, 21:59

När kan man tidigast lämna barn på dagis?

Räknade ut att jag kommer få 4200 kr + barnbidrag 1050 kr...dvs det kommer gå åt helvete, så jag måste börja jobba gärna 1 da efter födseln...

Min man har väldigt hög inkomst men pga lån och andra skulder har vi nästan inget kvar...vi kommer få leva på 2-3 tusen i mån...

sen hörde jag att dagis kostar en hel del.. att dom går på inkomst.. vi kommer hamna på 2-3 tusen i mån på det, för dom ser hur mycket min man tjänar... hur ska detta gå????
Bild
succubusan
Alltid online

Re: När tidigast lämna på dagis (ålder alltså)

Inläggav succubusan » 03 jul 2008, 22:06

jag måste ta ut 60 dagar före födsel också för from aug får jag inga pengar och det går ju inte.. så fram till juli får jag vara hemma..sen inga pengar tills okt om det är 1 år som är dagis gräns

hatar pengar, hur kan dom ge ut 4 k till någon som inte har nått alls? den som jobbat mycket får ut 10 k :x
Bild
succubusan
Alltid online

Inläggav netty78 » 03 jul 2008, 22:09

Barnomsorgen är inkomst beprövad, men det finna ju maxtaxa idag.

Hur tidigt man "får" lämna är nog beroende på vilken sort barnomsorg du väljer, finns ju både kommunalt och privat. Men tror att grundtanken är inte under ett år.
Min dotter gick på privat dagis i början och om de hade haft plats hade de tagit emot henne vid 9 månader, kravet de hade var att hon skulle gå själv (vilket hon gjorde redan då). Men jag löste det med syskon och familjens hjälp så hon började dagen efter att hon fyllt ett.

Sonen gick på kommunal från början och skolades in veckan innan han fyllde ett, det blev ett bra liv på kommunen då det tydligen inte var okej att skola in förrän de fyllt ett år.

Kolla upp hur det ser ut i din kommun, men mitt råd är att försöka vara hemma iaf till den lill* är minst 9 månader.
Bild
Användarvisningsbild
netty78
Alltid online

Bor: Gustavsberg
Status: http://minbebis.com/blogg/netty78/

Inläggav sofia85 » 03 jul 2008, 22:36

Har också undrat lite över dagiskostnader och fått reda på att det för första barnet kostar 3% av hushållets totala inkomst, dock max 1260/månad. Så maxgränsen känns iaf relativt överkomlig.
Förstår ditt problem....när jag var liten hade mina föräldrar båda bra inkomster, men de byggde nytt hus några månader innan räntorna steg med 500% i början på 90-talet så ekonomin gick i botten. Vi levde på ca 1000 kronor i månaden efter räkningar och vi var 4 personer. Trots det gick dagis och fritids på inkomst så vi hade jättehöga avgifter. Det är helt sjukt att de bara tittar på inkomst och inte på den totala ekonomin när de avgör sånt här...
sofia85
Alltid online

Inläggav Syrsa30 » 04 jul 2008, 01:07

Om du inte får lämna barnet på dagis så tidigt så kanske det finns någon i din närhet som kan hjälpa till och vara barnvakt? Någon släkting eller någon barnflicka som inte kräver så mycket betalt? Själv kommer jag inte få något mer än miniminivån heller och vi får leva på min sambos inte alltför feta lön men jag vill inte lämna barnet för tidigt på dagis. Väntar ett decemberbarn och eftersom jag tycker att det är för litet att lämna vid 1-årsåldern blir det nog inte inskolning förrän i aug. Så jag ska försöka fixa lite småjobb på helger eller något annat att dryga ut kassan med...
Syrsa30
Nykomling

Inläggav Maya08 » 04 jul 2008, 01:10

Många förskolor har en gräns vid 1 år...endel vill att barnet ska kunna gå själv först (men det är nog mindre vanligt). Hur det ser ut med dagmammorna vet jag inte...
BildBild

Bild

Bild

Bild
Maya08
Alltid online

Inläggav succubusan » 04 jul 2008, 01:38

Vi har nu bestämt att vi ska göra så här.

1 jan börjar jag och arbeta och min man är hemma med bebben. Då får han 80% av sin lön vilket blir typ 14000 kr...(jag får bara 4000 kr om jag är hemma.) och jag får lön. Det blir det bästa för oss. Får bara hoppas man har jobb då, men ska börja fiska efter det redan nu..

Jag går alltså hemma från 1aug till sista dec, sen tar min man över.. han funderar också på att ta bara halvdagar, då får han mer än 14 k eftersom jobbet då betalar en del..

Det löser sig alltid men det är trist att man ska behöva offra mamma dagar osv men men
Bild
succubusan
Alltid online

Inläggav netty78 » 04 jul 2008, 11:29

succubusan: Om ni delar på föräldraledigheten kan ni väl söka jämställdhets bonusen som trädde i kraft 1juli?
http://www.forsakringskassan.se/privatp ... jamstalld/
Här står det lite mera.

Lycka till :)
Bild
Användarvisningsbild
netty78
Alltid online

Bor: Gustavsberg
Status: http://minbebis.com/blogg/netty78/

Inläggav Melina_81 » 04 jul 2008, 12:21

Jag har har jobbat på både kommunal och privat förskola och vi har tagit emot barn under ett år på båda ställena. Är man så liten och de inte har småbarns avdelning där du bor så rekommenderar jag nog dagmamma.

Det viktigaste tycker inte jag är hur gammal man är när man börjar utan hur mycket tid barnet är på förskolan. Har föräldrarna 8 tim arbetsdag + resväg kan det för många barn dra i väg upp emot 10 tim på förskolan varje dag. Har man möjlighet att ha en ledig dag eller några kortare dagar tror jag set är bra!

Jag upplever att det är enklare att skola in en ett åring en lite större barn. Det kan ju vara ett plus...
Lycka till! Det löser sig säkert
Bild
Användarvisningsbild
Melina_81
Alltid online

Inläggav shoegal » 05 jul 2008, 08:32

Tänkte på en sak angående skulderna; man kan ju ringa dem man har skulder hos och fråga om man får betala av mindre på skulden under en period, det är nog fler som är villiga att gå med på detta bara man frågar och berättar att man ska vara föräldraledig. Det kan vara värt att testa i alla fall!
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Återgå till Gravid forum