Någon med erfarenhet av ÄL-test??

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Någon med erfarenhet av ÄL-test??

Inläggav Victoria » 10 jun 2007, 14:33

Hej allihop! Har inte varit inne sedan jag gjorde abort förra sommaren men nu håller jag på att bli gravid för andra gången och för att öka chanserna har jag tagit hjälp av ÄL-test. Har testat mej nu i snart 7 dagar och testet visade som mest tydliga streck igår och förrigår. Jag har haft sex alla dagar sen jag började med testen. Vad jag har förstått så komer ÄL ske 24-36 timmar från det att testet visat positivt. Har jag då ÄL nu lr imorn? Sedan graviditeten förra året så känner jag av mina Äl ganska rejält och sedan igår har jag haft molande värk i livmodern och genomskinliga, sega flytningar (sry om jag äcklade någon nu haha) Så då borde jag väl ha ÄL nu? Ni tycker säkert jag låter väldigt osker och oerfaren, man brukar ju känna sin egen kropp, men det här med antalet dagar i menscykeln gör mej jätteosäker fr jag har haft så oregelbunden mens i över ett års tid och vet inte riktigt hur jag kan läsa av det...Dagarna mellan min senaste mens till den föregående var 31 dagar, menscykeln innan dess var endast två veckor då jag fick mens när jag egentligen skulle ha ÄL. Jag blir så förvirrad över allting just nu känns det som. Har någon lite bättre erfarenhet av ÄL-test än mej och vill någon försöka hjälpa mej reda ut hela den här förvirringen??
Användarvisningsbild
Victoria
Stammis

Inläggav Bellsebubba » 10 jun 2007, 15:07

Jag har just köpt mig sådana där tester.. Så tyvärr vet jag inget om dem... Men ska väl börja testa dem om ca 10 dar lr vad de är.. :)
Bild

Bild
Bellsebubba
Alltid online

Inläggav mariawe » 10 jun 2007, 16:10

vi hade bara sex dom två dagarna som äl-testen visade positivt ( den veckan alltså :) och det lyckades! lycka till!
BildBild
Användarvisningsbild
mariawe
Alltid online

Inläggav Mush » 10 jun 2007, 16:17

Hmm jag har inget svar tyvärr jag vill bara säga att ni som håller på med såna där ÄL-tester och ÄL-räkningar är helt otroliga. Jag skulle aldrig någonsin fattat någonting om det där. Sjukt komplicerat. Att du ens har fattat det där gör att jag tappar hakan haha. När jag ville bli garvid hade vi sex ofta istället. Och så råkade vi säkert ha på ÄL och så blev jag gravid den 1 oktober faktsikt. :P

Lycka till med allt det där och jag håller tummar för ett + snart! :)
BildBild
Användarvisningsbild
Mush
Alltid online

Inläggav Nova » 10 jun 2007, 16:58

Om jag har förstått det rätt så ger testet ett utslag dagen innan ÄL, alltså så är chansen störst att du blir gravid den dagen (dagen innan ÄL) + nästkommande dag (ÄL-dagen).
Med andra ord: Ha mycket sex de 2 dagar som testet visar positivt.
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Inläggav Nova » 10 jun 2007, 16:59

Har precis skickat efter ÄL-tester, så jag kanske blir lika förvirrad jag när de ska användas.
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Inläggav Victoria » 10 jun 2007, 17:04

Vill så gärna bli gravid och jag e så orolig över att inte kunna bli gravid..känns som det är nästintill omöjligt...Okej detta e första försöket men allting känns bara så hopplöst. Sen har jag en liten fråga ang. sperman, lever den alltid 2-7 dagar inuti kvinnan eller det gör den bara i bästa fall??
Bild
Användarvisningsbild
Victoria
Stammis

Inläggav Polly » 10 jun 2007, 17:07

Jag har fattat det precis som Nova. När testet gav utslag så hade vi massa sex 24-36 timmar efter för det är då ägglosningen kommer. Jag trodde jag hade full koll på när jag hade ägglosning med hjälp av flytningar och annat men jag hade verkligen ingen koll. Hade ÄL mycket senare än vad jag trodde.
Lycka till! Jag håller med dig, det är en hel vetenskap!!
Användarvisningsbild
Polly
Stammis

Inläggav Nova » 10 jun 2007, 17:08

Jag har läst i Vårdguiden att sperman kan leva upp till 5 dagar i kvinnan men att det vanligaste är upp till 48 timmar. Därför rekommenderar dom att man ska ha sex varannan dag från dag 10 till ca 17. Det finns mycket bra att läsa på http://www.growingpeople.se. Du kommer fram till många bra sidor där du kan läsa om att bli gravid, ÄL-tester mm. om du söker på "graviditet" på google.
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Inläggav Nova » 10 jun 2007, 17:13

Fast jag kommer inte att "köra" varannan dag... Jag/vi kommer att satsa stenhårt på de 2 dagar som våra beställda ÄL-tester visar positivt. Man kan ju alltid öka chanserna ytterligare genom att ha sex flera dagar innan ÄL, om man nu vet på ett ungefär när man har den. Med tanke på att just spermierna kan leva kvar ett tag...
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Nästa

Återgå till Bli gravid