Någon mer Karlstadbo med BF under våren/sommaren 2013?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Re: Någon mer Karlstadbo med BF under våren/sommaren 2013?

Inläggav Jojessica » 25 feb 2013, 20:11

Tack! Första veckorna segade på väldigt. Hade MA i höstas så den här gången gick veckorna om möjligt ännu saktare! Men nu tycker jag tiden bara rusar iväg (ger både panik- och längtanskänslor :P)!

Vi bor inte alls långt från Henstad - på Strand! Vårt första barn. Går du på Västerstrand också då, sanso325?
Jojessica
Nykomling

BF: 130719

Inläggav sanso325 » 25 feb 2013, 22:20

Det där med panik- och längtanskänslor kan jag verkligen känna igen mig i :)

Ja, vi går också på Västerstrands MVC. Just nu väntar vi på inbjudan till föräldragrupp - ska bli kul att se vad det är mer för människor i närheten som väntar barn - förhoppningsvis klickar man med några som man kan umgås med sen under tiden som föräldraledig :)
sanso325
Stammis

BF: 130508

Inläggav Jojessica » 26 feb 2013, 14:16

Ja, som sagt så känner jag ingen som är gravid för tillfället! De flesta av mina vänner är lite äldre och har redan haft sina graviditeter... :P. Så föräldragrupp ska bli jättekul. Tycker jag ser MASSA barnvagnar på stan (man blir väl skadad), men inte så många med putande mage...
Har ni koll på föräldraledighet och så? Någon som fått ett sommarbarn? Funderar på om man ska ta semester innan bf eller föräldradagar? Allt är vääääldigt förvirrande...
Jojessica
Nykomling

Inläggav sanso325 » 26 feb 2013, 15:31

Ja det där med föräldraledighet är förvirrande... Vi har försökt planera och ska väl ansöka om den första tiden nu i helgen tänkte vi. Jag har tänkt att plocka ut semesterdagar fram till BF-datum då jag inte vill plocka av föräldradagarna innan barnet är fött(fast det får jag ju ändå göra kanske eftersom risken finns att man går över), de dagarna vill jag ju spendera tillsammans med bebis...

Barnvagnar ser man verkligen överallt och ännu mer började vi se dem när det var dags att leta barnvagn för vår del - där kan man verkligen snacka om djungel!! I slutändan beställde vi en Brio Smile, som jag hoppas ska bli precis så bra som vi tänkt oss...!
sanso325
Stammis

Inläggav Jojessica » 26 feb 2013, 16:32

Hur långt innan planerar ni att vara hemma då? Har sett att det är flera omföderskor här så ni kanske har lite bättre koll. Även om man aldrig kan ha koll!

Alla verkar ha kommit så långt med alla inköp och allt... Jag hade inte ens reflekterat över vagn och grejer innan jag började läsa på den här sidan förra veckan.. Haha! Har ni beställt vagn i Karlstad? Är det långa leveranstider?
Jojessica
Nykomling

Inläggav sanso325 » 26 feb 2013, 19:38

Jag har tänkt gå hem 2 veckor innan BF, men har också sökt graviditetspenning som jag hoppas få beviljat så jag kan gå ner i tid/gå hem innan dess. Jag har frågat runt lite när folk har gått hem och det är väldigt olika, en del har jobbat in i det sista och andra har fått gå hem långt innan. Allt beror nog på hur man mår och alla graviditeter ser ju olika ut.

Vi hade sett att leveranstiden kunde vara upp till 12 veckor om man hade otur så vi började titta ganska tidigt - något jag är glad för då det tog lååååång tid innan vi nådde ett beslut. Sen stressade vi kanske fram det lite då Barnens hus hade en kampanj där man fick värdecheckar på det man handlade, så vi fick 700kr i värdecheckar för att vi beställde vagn just då. Sen var det bra, för även om vi beställde den tidigt så håller de vagnen åt oss ända till slutet av april, och det är först då garanti och försäkring börjar gälla, när man väl rullar ut den ur butik... Bäst tyckte vi dock att de var på Köpbarnvagn egentligen - mycket trevlig personal och inga som helst problem att få provköra vagnarna ute och testa så de går in i bilen och liknande, på Barnens hus fick vi näsan övertala dem till att få testa att köra vagnen ute i snön!

Skötbord har vi också köpt, men det beror på att vi hittade ett sådan vi ville ha begagnat till ett jättebra pris - samma sak med babyskydd som vi lyckades få billigt under Barnens hus babykväll. Egentligen hade vi tänkt hyra men nu när vi köpte skiljde det bara 200kr för vad det skulle kostat oss att hyra en likadan + att den här passar i vagnen vi beställt. Det känns också ganska skönt att sprida ut kostnaderna lite ;)
sanso325
Stammis

Inläggav Jojessica » 28 feb 2013, 13:00

Oj, 12 veckor... Hm. Eftersom vi hade MA i höstas så segar vi med allt nu. Det är väl först nu som vi börjar tänka framåt och tror att det faktiskt blir nåt. Kanske ska börja smygkolla på webshoppar iaf så man får ett litet hum om vad man överhuvudtaget vill ha för vagn... ;) Vi startade ett sparkonto vid förra graviditeten och fortsatt med det. Så det har ju hunnit bli en del. Känns väldigt skönt!

Är det någon som varit på Gripens föreläsningar om rygg och bäcken? Funderar på att gå på nån av dem.
Jojessica
Nykomling

Inläggav SaraBMJ » 07 mar 2013, 15:34

Nu är jag tillbaka! Vi fick missfall i höstas, därför jag försvann men nu går vi in i vecka 16 i morgon och bf är planerat till 29 aug än så länge :)

Nu har vi även flyttat in i huset ute på Dingelsundet så dagarna rullar på väldigt fort! :)

//Sara
SaraBMJ
Nykomling

BF: 130829

Inläggav SaraBMJ » 07 mar 2013, 15:44

Jojessica: Jag är också beräknad till sommaren, 29/8 så vi får också ett sommarbarn om allt vill sig väl! :)

Jag är själv inte från Karlstad så har inte så många vänner här ännu och ingen av dem är gravid så det är väldigt roligt att det verkar vara el del lite yngre som också ska ha (jag är 26 i år) :D

//Sara
SaraBMJ
Nykomling

BF: 130829

Inläggav sanso325 » 07 mar 2013, 16:04

Va trist med missfall :(

Härligt i alla fall att ni passerat de där tre oroligaste månaderna nu då, och mysigt med ett sommarbarn :)
sanso325
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum
Annons: