Någon som blivit gravid trots kronisk prostatit hos mannen?

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Någon som blivit gravid trots kronisk prostatit hos mannen?

Inläggav Anjlar » 12 nov 2016, 13:49

Hej!

Min man o jag har nu aktivt försökt bli gravida i 6 månader, slutade med p-piller för tre år sedan och har kört med kondom eller "dra ut metoden" sedan dess. Mannen drabbades av kronisk prostatit i 20 års åldern efter att ha skottat snö en vinter utan värme i hytten, han är 34 år nu så det är ett tag sedan. Han behandlades med antibiotika nästan konstant de första 4 åren (hur nu läkare kan godkänna detta??!!) och har tack vare långkalsonger och sittunderlag vintertid klarat sig från utbrott de senaste 4-5 åren.
Min man vill nu gå och testa sina spermier om det inte blir något denna månaden heller (BIM 16/11). Har googlat en massa på prostatit och graviditet men hittar bara trådar om insemination och folk som inte blir gravida.. Undrar således om någon här blivit gravid på naturlig väg trots prostatit/kronisk prostatit? Är positivt inställda till att få hjälp med att bli gravida, men har beslutat oss för att ge det 4-5 försök till innan dess :)

Är osäker på om prostatan återhämtar sig iom att mannen inte haft besvär på så många år? Någon som vet?

Kramar från A, 28.
Bild
Anjlar
Nykomling

Re: Någon som blivit gravid trots kronisk prostatit hos mann

Inläggav Istres » 14 nov 2016, 22:46

Hej!

Min man har kronisk prostatit. Vi är oftivilligt barnlösa nu i två år pga manlig faktor. Enligt fertilitetsläkaren beror våra problem inte på prostatiten utan på annat trubbel. Enligt läkaren påverkar inte kronisk prostatit fertiliteten.

Fruktansvärt att din man fått antibiotika i så många år. Det är ju verkligen inte alls säkert att antibiotika hjälper mot kronisk prostatit. Skönt att din man hittat sätt att hålla värmen även kalla dagar och sluppit skov. Prostatit är ju mycket vanligt och kan vara väldigt handikappande. Så hemskt att så många hat problem men inte pratat om det.

Jag tycker ni gör klokt att försöka lite till innan utredning . Det är helt normalt att det tar 1 år att bli gravid. Jag kontaktade en privat fertilitetsmottagning efter lite mer än ett halvår för att höra vad det skulle kosta att göra privat spermieprov men vi bestämde oss att vänta till den landstingsfinansierade utredningen istället. Vi la pengarna på något roligt i stället, typ bio och middag. Sedan förstår jag att vissa mår bättre när man får hjälp snabbt och alltså tycker det är värt att betala. Ni måste känna efter vad som känns bäst för er.

Jag skickar styrka till dig. Minns hur jobbigt det var efter 6 månaders försök. Kändes som en tröskel att inse att man kanske inte är superfertil. Jag håller tummarna att ni slipper utredning och behandling.

Kram
Istres
Stammis

Återgå till Bli gravid