Någon som har koll på menscykeln?

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Någon som har koll på menscykeln?

Inläggav Anydano » 10 maj 2016, 18:56

Hej,

Tänkte kolla om det finns någon upplyst här på forumet. Jag var hos gynekologen idag och hon gjorde ett vul och sa direkt att jag verkade "vara i ägglossningstider" eller precis haft ägglossning. Jag blev väldigt förvånad eftersom jag hade min senaste mens den 14: e april och trodde att äl var mellan 27-30 april.

Jag vet med iaf säkerhet att jag inte har haft äl nu eftersom jag har haft kletiga vita flytningar som inte alls är kompatibla med äl. Jag trodde att mensen skulle komma nu på torsdag eller fredag men hon verkade inte hålla med. Hon sa att hon kunde se det på slemhinnan. Min fråga är nu: Hur kan slemhinnan visa på om man har 2 eller 10 dagar till mens? Jag har försökt googla men inte hittat något.

Hjälp?
Anydano
Stammis

Re: Någon som har koll på menscykeln?

Inläggav Fialotta81 » 11 maj 2016, 17:30

Hej Anydano!

Vad jag har förstått så är slemhinnan olika tjock beroende på var i cykeln man befinner sig. I början av cykeln är den väldigt tunn och sedan växer den för att förbereda sig för ett eventuellt foster. Om ingen befruktning sker kommer slemhinnan att blöda ut tillsammans med det obefruktade ägget. (Det är detta som är själva mensen). Vid ett VUL brukar gyn mäta slemhinnans tjocklek och kan därmed säga ungefär var i cykeln man befinner sig. Detta brukar stämma rätt bra enligt min erfarenhet, så jag skulle nog lita på gyn i ditt fall. Det kan mycket väl vara så att du haft en senare ägglossning än du trodde och då kommer ju såklart även mensen senare. Att avgöra om du blivit gravid eller inte är omöjligt såhär tidigt. Då ser slemhinnan likadan ut oavsett om man är gravid eller inte. Så visst finns det en god chans att det tagit sig. Lycka till!
Fialotta81
Alltid online

Återgå till Bli gravid
Annons: