Annons:

Någon som har praktisk kunskap om detta...?

Någon som har praktisk kunskap om detta...?

Inläggav AndyP » 06 jul 2009, 15:05

Vi har bestämt oss för att inte köpa ett skötbord, då vi tror att det bara kommer att användas första tiden och att sen när bebisen rör sig mer så kommer man ändå att byta där det för bebisen och tillfället fungerar bäst.
Sen har vi inte direkt plats eller tycker att det passar in i lägenheten.

Nu till frågan:
Vi funderar på hur stor plats man behöver göra för ett skötbord?

Vår plan ser ut såhär: ut med vägghängda torktumlaren (extra smal modell) o behålla tvättmaskinen (extra smal modell) eftersom vi tror att, trots att vi egentligen inte vill ha den, kommer bli guld värd med all extra tvätt man kommer få och då slippa boka tvättstugan hela tiden.
Så behålla smala tvättmaskinen, "lägga" en skiva över där (naturligtvis uppsatt med konsoller o allt på ett säkert sätt) som fungerar som själva skötbordet. Sen en madrass av något slag på det. Där torktumlaren hängde, sätter vi ett smalt (14 cm djupt) väggskåp där man kan förvara de saker man behöver ha nära till hands och en mobil i taket.
Pluset med att göra såhär tror vi är att vi tex kommer ha nära till vattenkranen (allt detta kommer alltså vara i badrummet) och att det kan vara skönt som nyblivna bebisföräldrar att ha ett ordentligt ställe att hålla till på i början innan man har fått koll på allt som ska has koll på. =)

Så vad tror ni? Hur stort behövs det för att klämma in ett skötbord?
AndyP
Stammis

Re: Någon som har praktisk kunskap om detta...?

Inläggav AndyP » 06 jul 2009, 15:08

Kan även tillägga att jag har bredare plats än längre plats....krångligt?!
Är det omständigt att göra allt från bebisens sida eller lika enkelt som att man gör allt från bebisens fötter?

Har ca 95 cm i bredd och ca 45-50 cm i längd.
AndyP
Stammis

Inläggav jossan23 » 06 jul 2009, 15:52

Hej!
Jag har en bebis på snart fyra månader och den erfarenheten jag har av detta är att det är VÄLDIGT skönt att ha ett skötbord och samla alla saker (det blir trots allt en del med tvättlappar, blöjor, salvor, kläder etc) på ett och samma ställe. Jag var också väldigt skeptisk till om vi verkligen skulle kosta på oss ett dyrt, stort och klumpigt skötbord men jag är jätteglad att vi gjorde det faktiskt. Det är ju väldigt individuellt vad man tycker funkar bäst men om inte annat kan du kanske börja med tvättmaskinen som skötplats och skulle det inte funka kan du ju alltid köpa ett skötbord senare? Att göra allt från bebisens sida tycker jag i och för sig låter jättejobbigt, det är mycket enklare att göra det från bebisens fötter så man ser ordentligt om man torkat rent etc. Sen tycker jag det känns som man får mycket bättre kontakt med bebisen när man arbetar från dess fötter :D
Bild
jossan23
Alltid online

Inläggav Inkognito » 06 jul 2009, 16:16

Tycker eran idé låter jättebra!
Vi köpte skötbord (byrå och skötbord i ett) byter fortfarande på dottern där typ 1/2 av gångerna (dottern drygt 1 år), mest för att det är bekväm arbetshöjd. Jag står nog lika ofta på sidan som vid fötterna om dottern när jag använder skötbordet, kanske nästan mer vid sidan när jag tänker efter. Dock har vi inte kunnat utnyttjat lådorna då hon lärde sig snabbt att dra ut lådorna och klämde sig... så ett bord att byta på och förvaring högre upp verkar som en bra lösning. Finns smarta uppblåsbara "skötdynor" på IKEA bland annat som säkert får plats där ni tänkt er.
Dock tar blöjhink (rekomenderas, främst pga odörer av mindre trevliga slaget), blöjor, tvättlappar handdukar mm mycket plats. Men man kan ju ha "förråd" någon annan stans och ha lite mindre på toaletten.
Inkognito
Stammis

Inläggav Stinnua » 06 jul 2009, 18:37

Vi har en tvättmaskin modell mindre ( ca 40 cm bred) på den har vi en skötmadrass med kanter, så att den blir skålformad. Har satt upp en hylla på sidan för alla prylar.
Vi har ett pyttelitet badrum så vi hade inget annat alternativ.
Så det går bra att ha det litet också, vår dubbelsäng funkar kanon för påklädning :)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Stinnua
Stammis

BF: 160512

Inläggav JeMa » 06 jul 2009, 20:59

Det funkar utmärkt med tvättmaskinen som skötbord. Det har vi och det är hur smidigt som helst. Vi har endast lagt en skötbädd från ikea på tvättmaskinen, så det blir lite mjukare för barnet att ligga på. Känner ni att det känns rätt att ha det så, så kör på det. Det är ni som ska leva med det och ingen annan!
Jag håller med föregående talare om att det är kanon med dubbelsängen att klä på den lilla bebisen på, det gör jag fortfarande med min son ibland och kommer göra det med kommande bebisen också.
Bild

Bild
JeMa
Alltid online

Inläggav Solglimt » 06 jul 2009, 21:06

I andra delar av världen byter man från sidan. Så det går bra det med. Och när jag jobbat med handikappade som behövt blöja så ärnästan alla de skötborden så man byter från sidan. Funkar kanon! Fast vi byter blöja från fötterna på vår bebis... och vi tycker såklart det är smidigast.

Hur som helst så är (enligt min mening) livet inte krångligare än vad man gör det till, och jag tror säkert att ni kommer klara att ha det som ni bestämmer att det ska vara. Fast det är väl kanske inte det du väl höra... utan mer åsikter gällande era planer. nåja.. lycka till
I augusti 2008 föddes sömntutan Ettan. Nu väntar vi på Tvåan, vem är det där inne?
Bild
Solglimt
Alltid online

Inläggav AndyP » 06 jul 2009, 22:37

Tack för alla svar!
Det kommer ju att bli ett "riktigt" skötbord och finnas plats till alla saker i skåpet över, lådor och tvättställsskåpet som är precis brevid. Och som någon skrev så behöver man inte ha hela lagret i badrummet, utan fylla på allt eftersom.
Madrassen som man blåser upp från Ikea är tänkt, med en mysig handduk på. Sen kan man klä skivan i en snygg vaxduk (finns många häftiga och snygga nuför tiden) så kommer allt ligga där det ska och vara lätt att hålla rent. Blöjpåse och förvaringspåsar i samma vaxtyg.....nu bara ploppar jag ut ideér....som en drömförlossning ska gå till. Haha!

Har bestämt mig, ska bara rita upp en skiss till sambon som ofta säger ja till allt för att jag ska vara tyst =) Så att han får se hur jag menar och att idén är bra!
AndyP
Stammis

Återgå till Barnartiklar
Annons: