Några snabba tårtfrågor!

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Några snabba tårtfrågor!

Inläggav laisa86 » 30 maj 2013, 08:16

Hej tjejjer! :D
Knut fyller ju hela 3 år på lördag! Så självklart har tårtförberedelserna börjat igårikväll eller egentligen i förrigår :) igårikväll har jag satt ihop tårtan och alla lager, dumlefluff x 2 och blåbärsmousse x 2 och plastat in allt. Det blir en hög tårta och fyrkantig tårta, ska göra en blixten till honom :) jag har några snabba frågor!

1.Kan jag sätta på sugerpasten idag under dagen eller kvällen? Håller den sig till på lördag? Eller är det bättre att sätta på sugerpasten på fredagkväll?

2.Jag gör två tårtor och ena ska ätas på söndag då vi ska ha barnkalas. Är det för lång tid att ha på sugerpasten, om jag sätter på den idag?

3.Och visst äre så att man sätter in tårtan i kylskåpet utan något plast eller folie på?
Läs om Knut, Agnes och Williams vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 131029
Status: Knut, Agnes & nr3 i magen

Re: Några snabba tårtfrågor!

Inläggav anna_g » 30 maj 2013, 09:47

Hej. Jag hade satt på sugarpasten så sent som möjligt. (fredag kväll) Sugarpaste smälter när den kommer i kontakt med blöta saker tex grädde. Du har inget tårtfat med lock? Sugarpaste kan se svettig ut när det står i ett fuktigt kylskåp.

Hoppas det går bra med tårtfixandet!!
anna_g
Alltid online

BF: 130906
Status: mamma till Lucas och Emil <3

Inläggav laisa86 » 30 maj 2013, 11:30

Tack för ditt snabba svar anna_g! :) sugerpasten kommer inte att komma i kontakt med grädde, utan jag sätter smörkräm. Sen har jag för mig att man inte ska sätta tårtlock, för det är då finns risk att den blir svettig?
Läs om Knut, Agnes och Williams vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 131029
Status: Knut, Agnes & nr3 i magen

Inläggav anna_g » 31 maj 2013, 22:46

Om tårtan blir svettig beror på fukten i kylen. Jag gjorde en hello Kitty tårta och hade den i en tätslutande tårtfat med lock och en elgitarr som var på fat utan nåt över. Hello Kitty var jätte fin kvällen efter, men inte gitarren. Svaret jag fick av Sugarpaste leverantören va att det beror på kylen. Sen var ju gitarren färgad svart medans hello Kitty var vit (ursprungs färgen) jag har annars alltid tårtorna utan nåt över i kylen!!

Smörkräm är ju bra emot så de inte smälter!
Kul med andra som fixar sina "egna" tårtor :-)
anna_g
Alltid online

BF: 130906
Status: mamma till Lucas och Emil <3

Återgå till Min bebis föräldragrupper