Namnfunderingar!

Här kan du som väntar bebis i juli 2014 träffa andra med BF samma månad som du. Ni kan bolla tankar, idéer och prata med varandra genom er resa till att bli förälder.

Namnfunderingar!

Inläggav lillatrean » 09 jan 2014, 17:02

Någon som börjat fundera på namn än? Själv kom tankarna strax efter plusset. Med mina två tidigare barn var det alltid flicknamnen som var svåra att hitta, men nu är det plötsligt tvärtom. Pojknamn har blivit jätteklurigt... :?

Hur går det för er?
Bild

Pojke 2008
Flicka 2010
lillatrean
Stammis

BF: 140728
Status: Tvåbarns mamma som väntar på nummer tre!

Re: Namnfunderingar!

Inläggav viochdu » 09 jan 2014, 17:58

Jag har flera tjejnamn som jag tycker om jättemycket! Men däremot har jag svårt med pojknamn.
Men jag har dessa tjejnamn på min lista:
Freja
Stella
Estelle
Elsa
Stina
Astrid
Isabella

Pojknamn:
Hugo
Viggo
Wille
Bild

Bild
viochdu
Alltid online

Inläggav mimitos » 10 jan 2014, 11:57

Jag tycker generellt pojknamn är jättesvåra
Listan just nu (namnet behöver fungera på svenska, engelska och spanska då pappa är halvamerikan/halvspansk)

Flicknamn
Olivia (som vi egentligen hade bestämt när vi träffades)
Luna
Lucy
Alva
Penny (ogillar min man)

Pojknamn
Gabriel (ogillar min man)
Hugo
Milo gillar min man men jag säger nej
BildBild
Användarvisningsbild
mimitos
Alltid online

BF: 140725
Status: Mamma till Lily...

Inläggav Maliinn » 10 jan 2014, 14:34

Vi har funderat lite kring namn. Tycker det är lite lättare med flicknamn dock. :)

Flicknamn:
Julia
Tilda
Nova
Saga

Pojknamn:
Lukas
Oskar
Bild

Bild
Maliinn
Stammis

Inläggav lillatrean » 11 jan 2014, 20:43

Flicknamn känns ganska spikat då det just nu lutar åt Elsa. Agnes och Alice finns också med på listan. Förut har jag alltid gillat lite ovanligare namn men denna gången är det många toppliste-namn som jag har gillat, då jag gillar lite äldre svenska namn, och många verkar göra detsamma just nu.

På pojklistan har vi bla Nils, Hugo, Alfred, Einar m.m. Hugo är sonens förslag. Men just nu har vi inte hittat något klockrent. Ändå har jag fått en känsla av att det nog är en pojke där inne. Får se om de kan se könet på ultraljudet, annars får vi vänta tills det blir dags.
Bild

Pojke 2008
Flicka 2010
lillatrean
Stammis

Inläggav ina+ » 15 jan 2014, 11:13

Håller med om att flicknamn är lättare. Precis samma känsla vid förra graviditeten, hade en lååååång lista med fina flicknamn medan pojknamnen ekade mer eller mindre tomt på klockrena förslag. Tog också ett par veckor innan lillen fick sitt namn, han fick helt enkelt vara "bebis" eller alla möjliga gullepluttnamn så länge :)

Har börjat snurra lite namn nu, men försöker få dem att passa ihop med mellannamn också (inte superviktigt, men ändå..). Vår tvååring har två mellannamn, ett från min sambos och ett från min sida och jag vill nog att lillasyskonet får namn enligt samma princip.

Hur gör ni med mellannamn?
Bild
Bild
ina+
Alltid online

Status: Stolt mamma <3

Inläggav lillatrean » 19 jan 2014, 20:12

Mellannamnen har vi klara och eftersom våra två tidigare barn har två så får den nya bebisen det också.

En pojke kommer att heta "tilltalsnamn" Theodore Henrik, och en flicka kommer heta "tilltalsnamn" Lillian Sara. Det är bara förnamnen som strular. Blir det en tjej lutar det just nu åt Elsa. Men pojknamnen är fortfarande jättesvårt. Jag funderar på om man ska låta övrig släkt och familj komma med åsikter och förslag eller kommer det bara göra det hela ännu svårare. Vad tror ni?
Bild

Pojke 2008
Flicka 2010
lillatrean
Stammis

Inläggav ina+ » 20 jan 2014, 11:18

lillatrean: Fina namn! Att förnamn är svårast är kanske inte konstigt, det är ju mer kopplat till personen...

Om man vill ta hjälp av familj med namn beror nog väldigt på vad för familj du har... Jag hade ett par namn som jag tyckte mycket om som alternativ till min son när han låg i magen, nämnde dem för sambons föräldrar och fick som respons att "nej, men det är ju namn på en gubbe". Generationsklyftan gjorde att de namn som var ett par generationer innan dem tyckte de var gubbiga. En kompis hade liknande upplevelse när de hade nästan bestämt sig för namn på sin pojk. Då ringde svärmor upp dagen efter och sa att hon hade funderat på det där namnet och....

Ja, så det beror väl på om din familj ger förslag men inte "bestämmer" om du förstår hur jag menar :wink:
Bild
Bild
ina+
Alltid online

Status: Stolt mamma <3

Inläggav lillatrean » 20 jan 2014, 19:23

Nej, man vill ju inte att de ska lägga sig i för mycket. Svår balansgång det där. Sen är det jättesvårt när man har olika associationer till olika namn. Ett namn som någon kanske jag inte gillar för jag har en annan person i åtanke. Jag tyckte tex att det var jobbigt att få en kusin som hette Andreas när jag var liten för vi hade en Andreas i skolan som jag tyckte var elak.
Bild

Pojke 2008
Flicka 2010
lillatrean
Stammis

Inläggav ej0hanss0n » 26 jan 2014, 16:25

Har också jättesvårt med speciellt killnamn. Som det ser ut nu så är det bara flicknamn som vi ar kommit överens om. Har tre namn och det blir antagligen nått av dom om det blir en liten flicka.
Flicknamnen är :
Agnes
Klara
Ebba

men blir det en pojken som det känns som att det kommer att bli så får han nog bli namnlös tyvärr :/ Ingen av varken mig eller sambon tycker om några pojknamn just nu :/
Bild
Bild
Bild
Bild
ej0hanss0n
Stammis

BF: 140729

Nästa

Återgå till Julibarn 2014