Napp

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Napp

Inläggav myran2010 » 01 sep 2010, 15:18

Hur har ni gjort med napp? När började ni att använda det?
Bild
myran2010
Stammis

Re: Napp

Inläggav helenaeg » 01 sep 2010, 17:54

Efter en vecka när BVC var på hembesök.. HOn ammade konstant och de sa att det mest troligt är så att hon har stort sugbehov och när vi började med nappen ammade hon direkt var annan timme istället.. Man kan börja med napp när de ammar utan problem och mjölken runnit till ordentligt.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Smulan » 29 sep 2010, 15:16

Hej!!
När vi var på föräldragruppen så tog min Bm upp detta med napp...hon tycker inte att man ska börja med det dirket om ammningen fungerar för bebben har inte samma sugteknik när det gäller napp och bröstet...det kan störa ammningen.
Bild
Användarvisningsbild
Smulan
Stammis

BF: 101024
Bor: I stan
Status: Mamma till en underbar liten tjej!!

Inläggav MariaTheres » 29 sep 2010, 15:29

Vi började för sent (två veckor gammal) och då ville hon inte ha nappen alls.. Nu är hon fyra månader snart och det fungerar fortfarande inte! Nu har hon äntligen börjat kunna trösta sig själv bättre ändå men jag tror att nappen hade varit en stor hjälp.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav Juniesmamma » 29 sep 2010, 15:37

Vi lät faktiskt Junie få testa nappen lite redan på BB... Det var mest hennes pappa som stoppade in den då :) Men vi började med den på allvar när vi var tvungna att sluta amma då spelade det ju ingen roll längre...
Användarvisningsbild
Juniesmamma
Alltid online

Inläggav Smulan » 29 sep 2010, 15:42

Tror att jag är lite "yrkesskadad" när det gäller napp... :oops: Jobbar med småbarn och har sett grymma fall vad en napp kan ställa till med...tur att jag och min sambo är eniga om vad vi vill med napp... :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Smulan
Stammis

BF: 101024
Bor: I stan
Status: Mamma till en underbar liten tjej!!

Inläggav mallan29 » 29 sep 2010, 15:44

När Ella var nyfödd så sa de att vi skulle vänta med napp till amningen var igång ordentligt. Gärna 1 -2 månader. Men då ville hon inte ha napp. Och lika glad för det är jag idag. Kan vara svårt att vänja av dem med napp sedan.
mallan29
Alltid online

BF: 110508

Inläggav Juniesmamma » 29 sep 2010, 15:49

Men om bebisen har stort sugbehov så är det ju bättre att använda napp än att suga på tummen... Nappen kan man ju sluta med relativt tidigt medan tummen sitter kvar, jag sög på den ändå upp i skolåldern och då har man ju hunnit få de permanenta tänderna...

En kompis till mig fick nyss sitt 3:e barn hennes fösta två har inte haft napp men denna lilla tjej använder napp och hon märkte en ganska stor skillnad i sugbehovet. Jag menar bara att man kanske inte kan välja alltid eller att välja napp är bättre än tummen i alla fall.
Användarvisningsbild
Juniesmamma
Alltid online

Inläggav soffilina » 29 sep 2010, 16:03

kerstin fick nappen när hon var en vecka tror jag. hon älskar sin napp och jag skulle aldrig vilja ta det ifrån henne, när hon ligger, eller sitter å snuttar på sin goa napp =)

kanske kan det vara svårt att vänja av med, men det brukar ju gå bra, det finns värre problem att tampas med i livet kan jag väl tycka.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Jag » 29 sep 2010, 19:09

Napp bör man vänta med minst två veckor av den orsaken att det kan störa amingen som många säger.
Ju längre man väntar desto bättre.
Det är nämligen så att även om man inte märker av att det stör amningen med en gång så kan det ta någon månad eller två innan man märker att det stör och då oftast märker man det på att man har för lite mjölk för att mätta barnet.
Barnet har helt enkelt gjort av extrasugandet som är till för att öka på produktionen på nappen istället för på bröstet där det behövs "fästing syndrom" ett par dagar då och då.

Så ju längre man kan vänta desto bättre som sagt, men ser man tendenser till att ta tummen så ja då kan det vara en idé att peta dit en napp istället.
Den är lättare att göra sig av med i lämplig ålder.
De flesta tumsugare suger långt upp i åldrarna och vissa även som vuxna, ag känner faktiskt ett par sådana.
Då är verkligen en napp att föredra för bettets skull!
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Nästa

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning