Nattsömn 6 månaders bebis

Alla bebisar är olika men det är ju ändå så kul att berätta om sin älsklings framsteg och höra om andras.

Nattsömn 6 månaders bebis

Inläggav frederiksen93 » 08 okt 2014, 10:28

Hej! :) Söker lite nya tips och råd ang. Nattsömnen för min dotter på 6 månader. Tycker att det enda man får höra från BVC är.. Det är en fas och att det går över. Så är det säkert men man vill ju så gärna hjälpa sin älskade plutt. Hon sov hela nätter i sin egen säng tills hon var 4 månader ungefär, med avbrott emellanåt men oftast. Så underbart! Men sedan vände det.. Nu ska det ammas 2-6 gånger och emellan där försöker jag natta om henne vanligt genom att vyssa och ge napp för att vänja bort nattmaten. Vi har fasta rutiner som vi försöker hålla. Gröt vid 18 tiden, Nattning vid 20 då det byts blöja, pyjamas, bortas tänder, sjunger nattsång och sedan välling tills hon somnar som en stock, men vaknar vid 22-23 tiden och sedan är det igång. (Tips om att sova mellan mamsen och pappsen har vi också provat, inte populärt enligt damen ;)). Gör vi någon miss under dagen? I och med den dåliga nattsömnen så blir det ju att hon inte orkar vara vaken mer än 2-2/5 timmar i streck innan det blir tupplur på 40-60 min. Längsta vaken perioden är innan nattning såklart på 3-4 timmar men då blir det väldigt gnälligt.. Så tacksam för alla tips vi kan få att bryta detta mönster. Annars får vi hoppas att ser ger med sig. / Trött men lycklig mamma :wink:
frederiksen93
Nykomling

Re: Nattsömn 6 månaders bebis

Inläggav Mysmonstret » 08 okt 2014, 18:38

"Tyvärr" så får jag nog säga att det du beskriver är helt normalt betéende för en bebis i din ålder. Ja bebisar som är äldre och yngre med såklart.
Bebisar är egna individer och det går inte att tvinga dom till något om de själva inte vill ;)

Får väl säga att jag är smått avis. Min kille på 6 mån ammar fortfarande varje till varannan timme dygnet runt. Sover 3 stycken 30.45 minuters pass på dagen så nej, inte mycket sömn varken för han eller mig.
Bara att acceptera läget! Då blir det mycket lättare än om man hela tiden ska "fajtas emot".

Kram från en trött mamma :)
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Jennie1993 » 28 jan 2015, 21:29

frederiksen93 skrev:Hej! :) Söker lite nya tips och råd ang. Nattsömnen för min dotter på 6 månader. Tycker att det enda man får höra från BVC är.. Det är en fas och att det går över. Så är det säkert men man vill ju så gärna hjälpa sin älskade plutt. Hon sov hela nätter i sin egen säng tills hon var 4 månader ungefär, med avbrott emellanåt men oftast. Så underbart! Men sedan vände det.. Nu ska det ammas 2-6 gånger och emellan där försöker jag natta om henne vanligt genom att vyssa och ge napp för att vänja bort nattmaten. Vi har fasta rutiner som vi försöker hålla. Gröt vid 18 tiden, Nattning vid 20 då det byts blöja, pyjamas, bortas tänder, sjunger nattsång och sedan välling tills hon somnar som en stock, men vaknar vid 22-23 tiden och sedan är det igång. (Tips om att sova mellan mamsen och pappsen har vi också provat, inte populärt enligt damen ;)). Gör vi någon miss under dagen? I och med den dåliga nattsömnen så blir det ju att hon inte orkar vara vaken mer än 2-2/5 timmar i streck innan det blir tupplur på 40-60 min. Längsta vaken perioden är innan nattning såklart på 3-4 timmar men då blir det väldigt gnälligt.. Så tacksam för alla tips vi kan få att bryta detta mönster. Annars får vi hoppas att ser ger med sig. / Trött men lycklig mamma :wink:

Sover för mycket dagtid är enda jag kan tänka mig? Kolla upp contented baby routine eller läs på lite om antal timmar barn behöver sova i deras ålder. Hjalle sovar 15,5 timmar per dygn varav vi har 12 timmar natt, vaknar han bökar han runt lite en stund och somnar sen om själv. Så himla skönt! Trodde att jag skulle få vara sömnlös i minst ett år framöver (eller inte sömnlös men med störd sömn)... Vi kör på schema och fasta tider med allt, funkar toppen för oss!
Bild
Bild
Bild
Jennie1993
Alltid online

BF: 150920
Status: Gravid med nummer 2

Inläggav JohnMortimore » 28 mar 2020, 06:08

för en 6 månaders baby är det mycket vanligt. för närvarande kan de inte hålla ett vanligt sovplan. så om de vaknar i en timme eller så och igen ta en tupplur behöver du inte vara orolig. låt henne växa, saker kommer att förändras.
JohnMortimore
Nykomling

Inläggav ninsven90 » 07 apr 2020, 14:11

Mitt barn sov bättre när vi satte upp ett hänge, och när hon blev lite äldre, även en musikmobil. Vi köpte de här https://www.kids-world.com/sv/mobiler-haengen-c-2638.html och det hjälpte oss. Jag hoppas det också kan hjälpa er, men om du är orolig över om det är normalt/onormalt vill jag också tipsa om att ringa 1177, eller läsa på deras hemsida. Där tog jag mycket hjälp.
ninsven90
Nykomling

Status: Gift

Återgå till Bebisens utveckling 0-12 mån