Negativ kritik mot din graviditet?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Negativ kritik mot din graviditet?

Inläggav majbebis2014 » 04 dec 2013, 11:51

Hej alla blivande mammor där ute!
Är det någon av er som fått negativa kommentarer/ inte är stöttade i er graviditet? Hur hanterar ni det?
Jag är i vecka 19 och igår berättade vi för min släkt att vi ska ha barn. Alla blev glada utom ett par personer och det sårade mig väldigt mycket..Jag tror att dom tycker att jag är för ung (blir 22 nästa år).

Någon annan som är i samma eller liknande situation?
Blivande 23-årig mamma i maj 2014 tillsammans med min underbara sambo. Längtan är enorm!
majbebis2014
Stammis

BF: 250514
Status: Blivande 23 årig mamma i maj 2014.

Re: Negativ kritik mot din graviditet?

Inläggav bananasplit » 04 dec 2013, 16:56

En person som stått mig mycket nära har slutat prata med mig helt sedan hon fick reda på att jag var gravid för 6 veckor sedan. Det har sårat mig djupt =( Diskuterar det helst inte i ett öppet forum men om du vill prata mer om det så kan vi prata via meddelanden här på minbebis..

ska också föda i Maj...
Jag ska få ett barn!!
bananasplit
Stammis

BF: 020514

Inläggav Mysmonstret » 04 dec 2013, 17:30

Av min styvmor (sen 15år) så fick jag en direkt negativ reaktion. Jag hade iofs väntat det också, men det är inte roligare för det.
För henne handlar det om att det inte är hon som får stå i centrum längre, och med det som bakgrund så kan jag bara ignorera henne.
En nära vän kunde knappt säga grattis, och efter hon gjort det sade hon "att jag ska minsann inte skaffa barn förrän jag är minst 30".

Tror det finns mycket skit där ute. Jag har väl haft turen som har kunnat ignorera dessa personers åsikter, eftersom jag vet vad som ligger till grund för deras åsikter.
Huvudsaken är att de som verkligen betyder något är glada och stöttande till familjetillskottet.
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav AcisseJ91 » 07 dec 2013, 15:48

Hej!

Strax innan jag fyllde 21 blev jag gravid med min son som nu är 15 mån. Vi hade försökt närmare året och för oss blev lyckan enorm. Dock var jag väldigt, väldigt nervös att berätta om graviditeten för bl a mina släktingar. Flesta är högutbildade och tycker att man ska vara klar med allt innan man skaffar barn. Detta gjorde att vi "döljde" graviditeten så länge som möjligt, ända till v.22. När vi väl berättade var det bara en person som vågade yttra sig, något i stil med "Jag är besviken, du vet hur viktigt det är med en utbildning".
Vid det lagad blev jag nästan förvånad över att det inte var fler som var negativa, så den negativa kommentaren jag fick brydde jag mig inte så mycket om.

Det jag vill komma till, det är så lätt att fokusera på det negativa, vilket fick mig att må dåligt, tills jag väl berättade om graviditeten. Därefter blev jag stark nog att endast fokusera på det positiva, dvs dem personerna som stöttar en.
Ni ska bli en familj så njut och var lycklig!!

På så sätt ser jag fram emot nästa graviditet som jag inte kommer försöka dölja det minsta, jag ska bara vara stolt. Och det tycker jag att du också ska vara!
Bild
AcisseJ91
Stammis

BF: 120822
Status: äntligen gravid!!!

Inläggav phi87 » 07 dec 2013, 22:18

Jag var 19 år när jag väntade vårt första barn, en lärare på gymnasiet gav mig underkänt i de två ämnen jag hade honom i och grundade sin bedömning på att jag ändå inte skulle göra något med mitt liv! Den uppfattningen fick ju stå för honom men han hade som sagt makten att sätta betyg på mig och de var de första underkända betyg jag fått, vilket kändes väldigt genant samtidigt som han dömde mig och mitt beslut om hur jag vill leva mitt liv.
Tös - 07
Gosse - 13
Gosse - 15

MF 2011 v.19
phi87
Stammis

Inläggav majbebis2014 » 17 dec 2013, 21:54

Vad tråkigt att ni är fler som också drabbats av negativ kritik :(

Mysmonstret: Jag förstår precis vad du menar, det är inte roligt att få en negativ reaktion även fast man mer eller mindre är beredd på det..någonstans hoppas man ändå att personen i fråga kanske faktiskt blir glad för ens skull! Tycker gott du och bebis kan få stå i centrum lika väl som din styvmor :) Det är ni värda :) Tycker du gör rätt i att ignorera henne..Vilken tur att de viktigaste personerna i era liv stöttar er, det är det som betyder något!!

I mitt fall är alla andra i vår närhet glada över att vi ska få barn men kan ändå inte glömma dessa personers reaktion och hur mycket det sårade mig..blir irriterad över allt vissa inte kan vara glad å andras vägnar :roll:

AcisseJ91: Fy vad tråkigt att höra denna respons från dina släktingar. Jag känner också igen dessa högutbildade som lätt dömer andra som inte väljer att gå samma väg. Jag har flera lärare i min släkt och dessa har ALLTID påpekat hur viktigt det är med en utbildning (vilket jag tycker är bra) och som tur var började jag studera och har bara ett år kvar när bebisen kommer, vilket jag är glad över. Men jag kände direkt att dessa personer undrade hur det skulle gå med utbildningen och det skapades en oro från deras sida. Dock blev dessa otroligt glada för vår skull samtidigt :) Däremot har du ju också hela livet framför dig och du har många år framöver som du kan studera om det är något som du vill! :)

Ja absolut, jag njuter till fullo! Det är endast när dessa personer som inte blev de minsta glada kommer på tal som jag börjar tänka på det men försöker släppa det med en gång. Jag är hur lycklig som helst över vårt lilla mirakel. Glad jag blir, jag håller med. Man ska vara stolt över sin graviditet, det är helt fantastisk!! Tack för dina ord, de gjorde mig på gott humör! :)
Blivande 23-årig mamma i maj 2014 tillsammans med min underbara sambo. Längtan är enorm!
majbebis2014
Stammis

Inläggav majbebis2014 » 17 dec 2013, 22:01

Phi87: Jag tycker det är fruktansvärt att en lärare kan bete sig på detta sätt!! Har du gått vidare med detta? Det är pinsamt att en lärare som kan ses en förebild, sänker en på detta vis? Hur hans elever väljer att leva sitt liv angår inte honom. Har ni vidtagit några åtgärder mot detta? Var detta längesen?

Hoppas allt är bra med dig och din familj, ta hand om er :)
majbebis2014
Stammis

Inläggav Mysmonstret » 18 dec 2013, 20:20

Fördelen med att jag visste vad hon tyckte i förväg underlättade ju det hela, det kom liksom inte som en chock. Snacka om "elaka styvmodern" haha.
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav majbebis2014 » 19 dec 2013, 16:39

Haha ja verkligen..inte okej! Vilken vecka är du i nu? :) Ser att du ska ha en mars bebis, vad roligt! :)
majbebis2014
Stammis

Återgå till Min bebis föräldragrupper