Ja det var skönt att allt gick bra till slut så att jag fick min lilla bebis!
Har du mycket problem med ångest så ska du självklart ta medicin för det, och prata med din läkare.
Om du "bara" är stressad som person pga kontrollbehov så håller jag med mamsen88, man växer in i det, lär sig sina gränser och blir mycket bättre på att ta tillvara på sig. Jag lärde mig verkligen att säga nej när jag var gravid! Det kommer du också göra

Angående förlossning så vet jag att du klarar MYCKET mer än du tror, trots oro och nervositet. Du kanske behöver samtalsterapi för att lära dig metoder att slappna av? De är mycket duktiga och erfarna på förlossningen och kommer guida dig igenom det. Och snitt är inte helt riskfritt, det ska man vara medveten om. Och det är sååå långt kvar till förlossning så du ska absolut inte gå och oroa dig för det nu! Om du kan låta bli, vill säga

Det viktigaste är att ni gör det som känns bäst för dig och er, som familj! Har du så stor oro för förlossning så ska du ta upp det med din BM så att hon får hänvisa dig vidare ( jag tror att det är standard om man vill snitta av icke medicinska skäl, men jag har ju inte gjort det så det får du ta reda på hur det är där du bor

)
Jag var också rädd inför förlossningen, det är helt naturligt när man ställs inför något nytt. Jag lutade mig mycket på att jag visste vilken otrolig samlad kunskap och erfarenhet det finns hos personalen, och att de skulle göra allt för att min bebis och jag ska må bra.
Sen så är väl jag som person, trots kontrollbehov (jodå), ändå ganska jordnära och sansad och har lite förnuft att inte oroa mig för sånt jag inte kan påverka

Och jag menar inte detta som en pik till dig gravidmage! Jag har full förståelse och insikt om att vi är så olika i våra psyken och hanterar saker på olika sätt! Så att kalla det förnuft är väl fel för det har kanske inte med det att göra. Jag har metoder för att hantera det, kanske man kan säga?
Jag vet inte om detta säger dig något eller om det bara är svammel haha det viktigaste är att du får din lilla bebis