Ni med barn tätt!SE HIT! Vill höra för och nackdelar

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

Ni med barn tätt!SE HIT! Vill höra för och nackdelar

Inläggav Getingen » 16 jul 2011, 12:38

Jag vill gärna höra åsikter om vad som är för och nackdelar med att ha syskonen tätt inpå.
Vi har pratat om att vi vill ha ett syskon tätt inpå vår dotter som nu är 4 månader.
Jag tycker att det mesta talar FÖR ett syskon tätt men det enda som jag grubblar över är hur detta skulle påverka dottern, jag vill ju finnas där för henne också och ge henne den tid och uppmärksamhet som hon behöver för om det skulle bli en bebis snart så är hon ju ändå fortfarande så liten när ett ev syskon skulle komma.
Så ös på nu med all feedback ni har.
Getingen
Stammis

BF: 120907
Status: Dotter mars 2011-Syskon sep 2012

Re: Ni med barn tätt!SE HIT! Vill höra för och nackdelar

Inläggav alskvard » 17 okt 2011, 23:12

Hejsan,
jag har en liten på g nu o min son är 7 månader så det blir tätt mellan dem.. Så har ju inga egna erfarenheter att dela med mig av ännu direkt hehe..

Men däremot så kan jag säga det att min mamma fick två barn tätt, hon fick komplikationer med andra barnet som gjorde att hon fick föda för tidigt två o en halv månader o min syster fick ligga i kuvös ganska länge. Hon hade problem med sin mage o massa så mamma hade inte så mycket tid för lillebrodern som då var 1,4 år något sådant. Detta händer ju verkligen inte alla!! Men hon hade ingen tid iaf.. När dem blev äldre så hade dem så mkt glädje av varandra, fortfarande har dem det (4 o 5 år gamla), de leker, bråkar ibland så klart hehe, och vill inte vara utan varandra i längre stunder, tänker på varandra mycket.. Det är verkligen fint den gemenskapen dem har ^^.. Själv växte jag ju upp själv, fick mitt första syskon när jag var sju år så det är verkligen skillnad. Det är alltid kul o ha sällskap tillgängligt, hellre ha ett syskon man blir trött på än o va ensam (tycker jag)..

Min pappas sambo fick också barn med ett års mellanrum, inga komplikationer, vet inte riktigt hur det var för dem i början då jag inte bodde hos dem. Men de har alltid haft det roligt tillsammans vad jag har sett ^^
Användarvisningsbild
alskvard
Stammis

Status: Gravidig

Inläggav kristallklarvinter » 17 okt 2011, 23:35

Hej.

Vi kommer inte direkt ha tätt mellan våra barn men kanske du vill höra från vår sida också?

Vi har ju valt att vänta lite och det känns väldigt bra. Tiden innan 1 år kan ju bli väldigt intensiv då det är mycket nytt med första barnet men tiden efter 1 år är verkligen helt underbar. Dock har det ju sina dippar där med men jag känner att vi gjort rätt i att vänta eftersom vi har kunnat ha mer tid att lära känna vår son och utveckla vårt liv med honom. Det händer såå mycket och han pratar jättemycket gör sig förstådd etc.

Det blir 2 år och 4 månader mellan våra och det tycker jag inte är så långt i sig men alla tycker olika. Att ha syskon tätt kan ju vara en fördel -senare- eftersom de förmodligen blir nära vänner. Jag tänker dock på att "tackla" dessa små törnen som varit innan 1 år och fram till snart 2 års dagen PLUS att ha en liten på armen är inget för mig.

Såg i somras en mamma med en 14 månaders (vi pratade lite snabbt så därför vet jag hur gammal hon var :P ) som ganska nyligen lärt sig gå och en liten på armen som hon ammade på samma gång som hon försökte assistera den äldre i rutschkanan. En eloge till henne som klarade det. Men efter ett tag såg man att hon inte orkade mer. Hon packade ner båda barnen i vagnen och stack, utan leksaker som lämnades kvar i sandlådan. Där är ju en liten grej. Att inte kunna ge det äldre barnet den lek eller stimulans som det behöver.

Dock finns dagis som det äldre barnet kan gå på några timmar i veckan vilket jag tycker kommer vara kanon. Lite ensam tid med den lill* och det stora barnet kan slappna av från allt "hemma" och leka med jämngamla.

Alla är olika. Gör vad ni känner känns bra och rätt för er. Alla är vi skapta olika och vill olika i livet! :D

Ledsen för långt svar. Kanske skrev jag mer för min egen del? Lycka till!
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav Mullemamman » 18 okt 2011, 16:57

Mellan mitt första och andra barn är det 17 månader, mellan andra och tredje barnet är det 16 månader och nu mellan tredje och fjärde kommer det att vara 20 månader..

Inte supertätt men absolut tätare än de allra flesta väljer/får.. :)

Fördelar:
Plutten, LillaTjejen och Lillprinsen har verkligen jättenära relationer med varandra. Saknas någon börjar de andra rätt omgående söka/undra var han/hon är. De är verkligen som tripp-trapp-trull :)

Tiden har aldrig varit ett problem - jag har mer än en gång ammat den minsta och haft någon av de större sittandes på mitt andra knä samtidigt. Eller mot min rygg eller så. Finns det hjärterum så finns det stjärterum :)

Nackdelar:
Det blir många blöjbyten.. :wink: Men man vänjer sig.. Och vissa dagar kan det vara nog så livat i luckan - en stor portion tålamod är att rekommendera :D

Plutten - mitt första barn - har aldrig uttryckt någon svartsjuka över sina småsyskon eller på något sätt visat att han inte skulle vilja ha dem. Kanske för att han trots allt blev storebror rätt tidigt. Han hann ju liksom aldrig vänja sig vid ett ensamliv.

Har inte någon av barnen på förskola, däremot har Plutten och LillaTjejen börjat nu i höstas att gå på Kyrkans barntimme ett par gånger i veckan. För mig har det aldrig varit aktuellt att lämna de större barnen på förskola för att få "tid" med den/de små. Tanken har verkligen inte slagit mig då jag anser att barnen faktiskt har det allra, allra bäst med sina egna föräldrar. Lekkompisar till de större barnen kan man lösa genom vänner, föräldragrupper osv. Till det behöver man inte förskolan.. Inte heller till allt som barn "måste" lära sig, det kan man minst lika gärna tillgodose som förälder :)
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
MF juli 2012 i v9
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav MyBabyDolls » 19 feb 2012, 20:29

Hej!
Jag fick 4 barn under 2 år.
Nu är dom 3½, 2½ och tvillingarna är 1½ :)

Vissa stunder är det jätte jobbigt, men det är också jätte kul och dom har sån nytta för varandra och man ser kärleken mellan dom :)

Kika in hos oss:

http://www.mybabydolls.blogg.se
MyBabyDolls
Nykomling

Inläggav smulan_88 » 19 feb 2012, 21:06

Jag har ju bara en liten på ca 5 månader men vi planerar för tvåan och ska börja babyverksta'n om lite drygt två månader.
Jag vill nämligen ha tätt mellan syskonen.
En sak som jag kan se som fördel är ju också sen när de blir lite äldre då är det ju lättare (inte omöjligt men lättare) om man ska hitta på aktiviteter. Tex om man ska till kolmården eller dyl har man då två i ca samma ålder så har bägge nöje av trippen mot att ha en 6-7 åring som vill vara överallt och ha en liten på armen som helst bara vill sova, äta, bajsa....

Sen så är det förmodligen inga kusiner på g till Louise på länge, och då kan hon iaf glädjas av / leka med ett syskon sen. Så tänker vi :wink:
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Återgå till Familj & livet som förälder