ni med erfarenhet av Tvärläge

Tredje trimestern - gravid vecka 27-42. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 30 - bebisen i magen" skriv den vecka du vill prata om.

ni med erfarenhet av Tvärläge

Inläggav Lillaärtan » 09 mar 2011, 12:49

Är det någon som har erfarenhet av detta???

I vecka 30+ var jag hos BM och då hade lilleman vänt sej och låg med huvudet neråt, rörlig. besöket efter v 32+ hade han sjunkit ner och låg ruckbar, Hurra tänkte en annan och att han nog skulle komma innan satt datum..

Var på tillväxt ul i måndags v 34+5 allt såg fin fint ut, huvudet ner, ben upp, han vägde 2600 och mådde toppen!
Idag var jag hos bm, när hon skulle känna hur han låg grejade hon länge... tillslut fick hon erkänna att hon inte hittade huvudet, vi prövade igen, hon fick hämta en annan bm / sköterska och hon kände o klämde.. och de båda konstaterade att han INTE låg kvar, utan vänt sej och nu ligger i tvärläge..

Hur vanligt är det att dom vänder sej så?? Kommer han vända tillbaka sej? ska ner nästa vecka igen annars åker jag på Ul, vändningsförsök...
Detta är mitt andra barn, så jag blir lite stressad då jag även är under uppsikt för havadeskapsförgiftning och har en etta i protein osv..

så ni med erfarnenhet berätta gärna!
Lillaärtan
Alltid online

BF: 110413
Status: Bebis på väg ;)

Re: ni med erfarenhet av Tvärläge

Inläggav Barn är underbara » 10 mar 2011, 20:24

Har inga egna erfarenheter, men min arbetskollegas son nr 2 la sig i tvärläge och flyttade sig inte. Det blev snitt för henne.

Men det borde inte vara omöjligt att han flyttar sig, du har ju ändå ett par veckor kvar!! Vet att det finns tips hur man kan göra för att öka chansen till att barnet lägger sig rätt. Inte åka bil länge och ha knäna högre än bäckenet, utan luta stolen mer framåt om det går.
Läste också att man kan stå på alla 4 i soffan på kvällen en stund.
Låter komiskt men kanske är värt det, om det nu hjälper. Tyngdlagen ska då hjälpa till :) Lycka till!!!!!
Barn är underbara
Alltid online

BF: 110510
Status: Äntligen är han här vår Wilmer

Inläggav soffilina » 10 mar 2011, 20:42

har heller inga egna erfarenheter men min kompis bebis låg med huvudet ner från typ v 30 till v38 när den plötsligt vände sej till säte. vändningsförsöket misslyckades å det blev planerat snitt.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Strumpan » 13 mar 2011, 00:31

Så var det för mig! Min yngsta dotter låg med huvudet neråt och var ruckbar från ca v 35 men när jag gjorde ett tillväxtultraljud i v 38 så såg dom att hon plötsligt hade vänt sig och lagt sig i tvärläge med axeln fastkilad i bäckengången.
Jag är helt övertygad om att det berodde på att jag busade och dansade för häftigt tillsammans med blivande storasyster, jag kröp ju tex på alla fyra och hade mig :) .
Vi åkte in för att vända henne någon vecka efteråt men då hade hon tack och lov vänt sig rätt och var dessutom hårt fixerad.

Dom har mer plats att röra sig på än man tror, dom små busarna.

Om du gör ett vändningsförsök så kan jag lugna dig med att det är mycket enklare, och lyckas mycket oftare på omföderskor.

Lycka till!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav Lillaärtan » 13 mar 2011, 13:21

strumpan: åh det var gott att höra! Dock är jag lite orolig eftersom jag känt en "hård" knöl som rör sej vid revbenen, mycket likt en liten skalle när man känner.. Funderar om han är i säte nu.. Ska till bm på onsdag så vi får se då... =)

Er andra gillade jag inte svaret av speciellt mycket haha men de har väll o göra att jag skulle känna mej snuvad på förlossningen om det blev snitt :P
Lillaärtan
Alltid online

Inläggav MissJ » 03 okt 2011, 21:23

Jag väntar tvillingar i december o mina rackarungar ligger säte o tvärläge, så det blir nog snitt för mig :(
Är i v 28 nu så dom har ju tid att vända sig men dom har legat på samma sätt sen v 19 så risken finns att dom inte har plats att vända sig... Hade verkligen velat ha en vaginal förlossning trots att det är två som ska ut men försöker nu se det positiva i snitt :/

Hoppas bebisen din vänder tillbaka sig!
Håller tummar o tår :)
Bild
MissJ
Stammis

BF: 111231

Inläggav Lillaärtan » 04 okt 2011, 12:31

min vände tillbaka sej så man kan ha lite tur ;)
Lillaärtan
Alltid online

Återgå till Tredje trimestern